2010. október 5.

2010. október 5.
"A VÉLEMÉNY SZABAD. A TENNI AKARÁS PARANCS. A SZÜLŐFÖLD SZENT."

2021. március 23., kedd

NAPLÓ - 125.

 

Szentendre, rajzom

Mintha a természet játszana velünk. Gúnyol, disszonáns képzeteket varázsol az időjárással, amelyben évszázados kora tavaszi hőmérsékleti rekordok dőlnek sorra. Februárban egy pénteki napon vonatoztam valahol a Dél-Alföldön. Kilométerek között őrlődtem egész délelőtt. Láttam a kupéból, ahogy a fellegek alján meleg napsugár kévék lógtak, mint sárga, nyalábba fogott virgácsok, valami misztikummal átitatott, giccses kollázson. Lírával ölelt át a pénteki nap. Ez az ismerős gyakran föl-fölmerülő, naivan lágy hang régtől bennem motoszkál. Semmi sem mellékes. A rafinált egyszerűségű látványban a gondolattöredékeim révén a lelkembe tolakszik a gyanú, soha, de soha senkinek nem fog sikerülni az életet tökéletesen megírni. Még így, elkeskenyedő jelennel sem. Van egy állandó szorongásom, hogy a földi lét fokozatosan elsekélyesedik. Lapossá, szenzáció nélkülivé lesz a valóság. A lét, a hajdanában színes lét immáron hősök nélkülivé szálkásodik. Erre mindig vizuális igazolást találok a csongrádi, békési vagy bácskai puszták látványában. A Tiszán túl – legyek bárhol, földrajzilag akár Debrecen fölött a Nyírségben: nekem mindig Bánát képzetét fogja jelenteni. A mi Bánátunkét. Hiába: Tiszán inneni vagyok, s maradok.
Végzet ez? Akkor is minden mozzanata a szükségszerűségről szól. Azon a pénteken hajnali háromra állítottam a telefont, de ötkor ébredtem. Nem hallottam, vagy nem jól állítottam be – most már mindegy. Átrajzoltam R. karikatúráját, a fejét karakteresebbre húztam. Két bögre tea mellett neki készülődtem a napnak. Hétkor már bent ültem a newsroomban, a helyemen. Rövid firkálás után kilenckor a vonaton voltam. Mezőtúron át kell majd szállnom, hajtogattam magamban. Vettem szendvicset, doboz sört és a kupéban egy Csörögön szociális munkásként dolgozó nővel beszélgettem. Él bennem Csörög emléke, de ezt nem mondtam neki. Úgysem értené. Néha nekem is nehéz fölfognom.
Vicinálisra váltottam, lassan zötykölődtünk Tótkomlósra. Kint a vidéki Békés megye sík platnija kínálta a semmit. Sok volt a belvíz, az ég pazarul tükröződött az elöntött vetések és a fölázott legelők között. Festeni való látvány, dünnyögtem magamnak. Még jó, hogy pulóvert nem hoztam. A dzseki és a rövidujjú is elégnek tűnt. Aznap februári melegrekordok dőltek meg: Kiskunhalason 24 fokot mértek, de Budapesten is bőven 20 fok fölé ment a hőmérő. Tótkomlóson elballagtam a F. által emelt Szűz Mária szobor előtt. A véleményem a köztéri alkotásról nem változott. Nem írom ide. Sok a virágágyás. Szép, mondaná az egyszeri ember. Túlontúl az. A postán, vagyis előtte kicsit várnom kellett az ájult hőségben. Bent előbb megijedtem, mert a postás nő bár tudott rólam, hamarjában nem találta a levelemet. Már úgy voltam vele, epésen odaszúrok valami gorombaságot, amikor szerencsére meglett a boríték.
Visszafelé az állomásra vettem a kisállat kereskedében marhabőrből, ínyből készült műcsontot V-nek. Aztán magamnak egy albán pékségben kenyérlángost, aminek az utolsó morzsája is vérré vált bennem. Még két helyi járattal, Orosházán átszállással értem Békéscsabára. Nagyon szeretem a vonatozást. Az utazás egy fülkében ücsörögve, vagy néha ácsorogva nem hurcolja meg a testet. Éppenséggel a lélek mámorítója az egyenletes zakatolás, az elmosódó táj pedig az életnek nevezett misztikum allegóriájaként is fölfogható. Néha megálltam a vagon szűk folyosóján és a kinti világra rácsodálkoztam, irigység nélkül bámultam egy-egy kefe sűrű csalitot, amelyből rókát vártam előugrani, úgy mint odahaza, régen, a Martonos alatt döcögő sinóbusz ablakából, amikor láttam egy kóbor kutyát lomposan kóvályogni, meg az őzikéket szökdécselni.
Pár méterrel odébb egy csinos nő állt. Arcéle lehetett volna egy etruszk szoboré is. Szinte kiáltott róla a szépség, a harmónia – öröm volt titkon ránézni. A békési tájnak talán ő volt az egyetlen túlfűtött, temperamentumos dísze. Lopva néztem a nőt. Olyan volt, mintha épp meg szeretné festeni a fiatal lányok legszebb ünnepét. És tavasz lett, egészen lágy tavasz.

                                Pk

Nincsenek megjegyzések: