Steve Orosznak, tisztelettel
A rendes nevét
alig néhányan ismerték.
A háta mögött mindenki csak Vezérnek hívta. Egy időben
nyugdíjba akarták küldeni, de végül mégsem vették le a gépről.
Szükség volt a
mozdonyvezetőkre.
A Vezér akkor már
majdnem ötven éve szolgált a vasútnál.
A két háború
között segédfűtőként kezdte. Aztán eggyé vált a céggel. Pontos, lelkiismeretes,
de magába forduló, amolyan igazi hallgatag ember volt. Ritkán szólt, akkor se
sokat. Többnyire dörmögött. Különcként kezelték.
A feleségével soha nem kiabált.
Egy fia
született. Az is korán megnősült, három kislánya lett, de a Vezért az unokái
sem kedvelték. Néztek rá, mint valami idegenre.
A fia egy napon
összepakolt és családostól elköltözött idegen, messzi országba, másik
földrészre. Amikor a vasútállomásra kikísérték őket, a felesége és a menye
könnyezett, de az ő szeme száraz maradt. A középső lányunokáját nézte, aki mereven
bámult kifelé a fülkeablakon. A gyerek tengerzöld szeme az elmosódott üveg
mögött csillogott. Még csak pár éves volt. Föl sem fogta, mi történik
körülöttük.
Régen történt mindez, valószerűtlenül messze a múltban.
Régen történt mindez, valószerűtlenül messze a múltban.
Hírüket se igen
hallották később. Az idő elzakatolt velük.
A fiatal munkatársai vonzódtak a nagyobb sebességű, az „ablakos”, vagyis a
személyszállító vonatok iránt, pláne ha útleveles, határokat átszelő járat
kínálkozott, de a Vezér inkább teherszállítmányos szerelvényeken szeretett szolgálni.
Az indóházban az irányítók kérés nélkül is a Szabadka-Kanizsa-Zenta fordára
osztották be.
A jegyzőkönyvek
szerint több ezerszer járta meg ezt az utat, oda s vissza. Szikár alakja a
gőzmozdony állásában napi két alkalommal robogott el az unalomig ismerős vidéken.
Jóllehet a gőzös legalább nyolcvan éve fújt, szíszogott, okádta a füstöt és nem volt kifogástalan műszaki állapotban: a forgalomirányítók nyugodt lelkiismerettel osztották a Vezér alá, aki a ki-kihagyó jelzőműszerek, és a végleg a nullára konyult nyomásmérő cágerja nélkül is pontosan tudta mikor kell a szelepeken igazítani, vagy etetni a kazánt.
Füle hallotta a gép zihálását és a vasmonstrumot úgy szelídítette, irányította, mint zseniális karmester a reá bízott nagyzenekart.
Jóllehet a gőzös legalább nyolcvan éve fújt, szíszogott, okádta a füstöt és nem volt kifogástalan műszaki állapotban: a forgalomirányítók nyugodt lelkiismerettel osztották a Vezér alá, aki a ki-kihagyó jelzőműszerek, és a végleg a nullára konyult nyomásmérő cágerja nélkül is pontosan tudta mikor kell a szelepeken igazítani, vagy etetni a kazánt.
Füle hallotta a gép zihálását és a vasmonstrumot úgy szelídítette, irányította, mint zseniális karmester a reá bízott nagyzenekart.
Többnyire szenet, fémszerkezeteket, sódert és építőanyagot vitt.
Akkoriban épültek a malmok. A silók ormótlan betonhengerei nyomasztóan újak, darabosak voltak a bácskai tájban.
A Vezér kettes és hármas söntfokozatban vitte a szerelvényt a teher-pályaudvartól a célállomásig. A tucatnyi megrakott vagon - a több száz tonnányi teher - alatt remegett a síkság, s amerre haladtak kőszénportól szaglott a levegő. A sínek mellett a gőzös kéményéből kihulló szikraesőtől időnként lángra lobbant a gazos töltésoldal. Megfeketedett, üszkös foltok éktelenkedtek utána. A Vezér általában az állásban könyökölt, simlis sapkája a tarkójára volt lökve.
Akkoriban épültek a malmok. A silók ormótlan betonhengerei nyomasztóan újak, darabosak voltak a bácskai tájban.
A Vezér kettes és hármas söntfokozatban vitte a szerelvényt a teher-pályaudvartól a célállomásig. A tucatnyi megrakott vagon - a több száz tonnányi teher - alatt remegett a síkság, s amerre haladtak kőszénportól szaglott a levegő. A sínek mellett a gőzös kéményéből kihulló szikraesőtől időnként lángra lobbant a gazos töltésoldal. Megfeketedett, üszkös foltok éktelenkedtek utána. A Vezér általában az állásban könyökölt, simlis sapkája a tarkójára volt lökve.
Az előtte
párhuzamos síneket figyelte. A kanizsai fütyülőtáblánál meghúzta kétszer a kürt
fogantyúját.
Éleset sípolt a mozdony.
A járási gulya tehenei ilyenkor abbahagyták a legelést és a vasút felé néztek. Így ment ez hosszú éveken körösztül.
Azon a ködöt szitáló novemberi napon darvak húztak a kanális fölött, és a váltók rozsdás karján nyákos nedvesség csillogott. A gőzös falta a kilométereket. A távolban romos tanya fehérlett. A szerelvény háta mögött elmaradtak a kanizsai házak és a Vezér az egyenes szakaszon erősebb tempóra kapcsolt.
Nem tudni mit keresett az a kislány a síneken.
A járási gulya tehenei ilyenkor abbahagyták a legelést és a vasút felé néztek. Így ment ez hosszú éveken körösztül.
Azon a ködöt szitáló novemberi napon darvak húztak a kanális fölött, és a váltók rozsdás karján nyákos nedvesség csillogott. A gőzös falta a kilométereket. A távolban romos tanya fehérlett. A szerelvény háta mögött elmaradtak a kanizsai házak és a Vezér az egyenes szakaszon erősebb tempóra kapcsolt.
Nem tudni mit keresett az a kislány a síneken.
Talán a libákat
kergette.
Vagy mulya volt
szegény.
A Vezér villámgyorsan megrántotta ugyan a fékezőcsap karját, süvöltött a gőzszelep, sikoltottak a gyorsfék tárcsák, de a súly, a lendület még vagy száz méteren tolta, vitte a szerelvényt, és odébb, jóval odébb, nagy nehezen nyikorogva, nyöszörögve állt meg. Lemászott az állásból és a fújtató gőzöst otthagyva visszafelé futott, arra a helyre, ahol a lánykát meglátta.
A Vezér villámgyorsan megrántotta ugyan a fékezőcsap karját, süvöltött a gőzszelep, sikoltottak a gyorsfék tárcsák, de a súly, a lendület még vagy száz méteren tolta, vitte a szerelvényt, és odébb, jóval odébb, nagy nehezen nyikorogva, nyöszörögve állt meg. Lemászott az állásból és a fújtató gőzöst otthagyva visszafelé futott, arra a helyre, ahol a lánykát meglátta.
Már messziről
észrevette.
A kislány kék szoknyácskája a töltés melletti bozótosban virított.
Ott feküdt a gyerek.
A kislány kék szoknyácskája a töltés melletti bozótosban virított.
Ott feküdt a gyerek.
Nem esett baja,
csak a mozdony szele sodorta el, és sírt, kegyetlenül sírt.
Semmije se fájt,
és a babáját kereste, amit a légáramlat kiszakított a kezéből. A vékonydongájú
gyermek ócska férficipőben, szakadt ruhácskában bőgött, a Vezér pedig
szétnézett, hátha meglesz a baba.
A kormos kavicsos töltés aljában találta meg a játékot. Szegényes, vacak rongybaba volt.
Szemek
gyanánt tengerzöld üveggombokat varrt rá valaki, és koszlott pamut
helyettesítette a haját.
Szó nélkül a
könnytől maszatos kislány kezébe nyomta, aztán visszaballagott a gőzmozdonyhoz,
babrált a fogantyúkkal és a szerelvény lassan nekilódult, folytatta az útját
Zenta irányába.
Este letette a vonatot és a fűtőházi jegyzőkönyvbe beírta az esetet.
Este letette a vonatot és a fűtőházi jegyzőkönyvbe beírta az esetet.
Odahaza a
felesége lerakott krumplival várta és a Vezér szokásához híven hallgatagon
kanalazta a vacsorát.
Tizenkét nap
multával ismét a Járás mellett ment a vonat.
Alkonyodott.
Ekkor hirtelen a
gőzmozdony kitört üvegű hídablakán át a Vezér egy sínekre nem illő dolgot vett
észre. Fehérlett ott valami.
Aztán meglátta.
Egy bárány került
az útjába, ami a közelben éjszakázó nyájtól kóborolhatott el.
Nézte a feléje
robogó végzetét.
Nem mozdult. A bárány szemei fénylettek.
Nem mozdult. A bárány szemei fénylettek.
A Vezér ösztönből
azonnal fékezett, de a furcsa, semmivel sem összehasonlítható, hátborzongatóan
tompa puffanásból már tudta, hogy hiába minden.
A megállított
szerelvény mögött csak egy meggyűrt, szőrös, kinézhetetlenül véres valami
maradt a talpfákon elheverve.
Amikor a célállomásra órák hossza múlva sem ért be a vonat, riasztották a környékbeli bakterokat.
Az oromhegyesi meg a kanizsai majdnem egyszerre értek oda a kivilágítva veszteglő szerelvényhez.
A Vezért a
síneken ülve lelték.
Rázta a sírás, zokogott hangosan, ahogy csak egy olyan férfi tud zokogni, akinek valamije nagyon fáj.
Rázta a sírás, zokogott hangosan, ahogy csak egy olyan férfi tud zokogni, akinek valamije nagyon fáj.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése