Gabe Ibáñez : AUTOMATA
(filmkritika)
Bizony mondom néktek, egy ideje
tényleg azt hittem, hogy többet én már nem fogok jó mozit látni! Amiért mégsem
így történt, örökké hálás lehetek a hispán Ibáñeznek, ennek a trükkmesterből avanzsált
írónak-rendezőnek, aki egy olyan - látványvilágában páratlan - filmet készített,
amitől csak a mondanivalója veretesebb. Tette mindezt amerikai-spanyol koprodukcióban:
de nem kell megijedni! Esetében Amerika legföljebb a pénzt gurította, csapnivaló
ízlésükkel nem rondítottak bele ebbe a nagyszerű tudományos-fantasztikus
filmbe. Milyen jól tették!
Mert így az AUTOMATA hosszú-hosszú
kivárás után végre egyesíthette magában a sci-fi műfajának minden
zsenialitását, gondolati és képi értékével ötvözött erényét!
Valószínűleg pusztán generációs
oka van annak, hogy a csiszoltabb, életszerűbb vizuális elemek vonzanak a jól
kigondolt, majdnem hibátlanul megkomponált tudományos-fantasztikus filmekhez.
Először persze olvasni tanultam. Verne Gyulával kezdődött, Asimov regényeivel,
meg H. G. Wels viselt dolgaival folytattam. Aztán kisiskolásként a kanizsai moziban
végigköpködtük a Csillagok háborúját, meg a kiábrándító folytatásait, és onnét
kezdve megállíthatatlanul kerestünk mindent, ami a közeli és távoli jövőnket
vizionálta. Így lett örök hivatkozási alap a Szárnyas fejvadász, a Harmadik
típusú találkozások, a 2001 – Űrodüsszea csak úgy, mint a felülmúlhatatlanul
„B” kategóriás Carpenter hófúvásos-hideglelős filmje: A Dolog. Mire jött az új,
számítógépes éra, a maga digitális, átrajzolós, blue boxos fortélyaival, meg a
háromdimenziós praktikákkal, addigra mi – a hetvenes évek makett asztalaihoz
szokott, a ráúsztatott, kinagyított képi teremtéshez edződött nemzedék – már
csak hüledezni tudtunk például az Avatar művi moziján, majd lemondó sóhajjal
tudomásul vettük, hogy Hollywood a Terminátorral, az Aliennel, meg a
Predátorral együtt végképp kiiktatta a magvasabb képzeteket mindabból, amit
sci-finek nevezünk.
És „az évek szálltak, mint a
drága percek”. Kutattam egy-egy jobbnak vélt film után, ha ígéretes volt a
szereplőgárda, vagy annak tűnt a rövid beharangozója. Mindhiába. Jobbára csak a
csalódottságom és dühöm fokozódott. Terry Gilliam 12 majomjának lassított
befejezésétől számítva: mintha megszűnt volna a műfaj. Tucatszámra szenvedtem
végig azt a sok fércművet, amit nem átallottak tudományos és fantasztikus
jelzővel illetni. Csupa-csupa kókler szerzemény, ötlettelenség. Ezek után, mint
ajándék fölüdülést éltem meg a Hold című alkotást, meg nem is olyan régen a
District 9-et. Alig pár éve készültek, de már most is igazi kultuszfilmnek
számítanak. Nemhiába mondják – vakok között a félszemű a király. A maga nemében
mindkettő hozott valami egyedi szemléletet, újdonságot. És ha figyelembe
vesszük a filmgyáraknak a konzumidiotizmust kiszolgáló, tömegfogyasztáshoz
karcsúsított igénytelenségét, akkor ez nem is olyan kis teljesítmény.
Bevallom: a fentebb taglalt
kiábrándító tapasztalataim miatt féltem megnézni az AUTOMATA c. filmet. Pláne, amikor
kisült, hogy a főszereplő Antonio Banderas… Hogy lehet egy latin macsóból
shakespeare-i lelki mélységeket megjáró, a világvége reménytelenségében
vergődő, érzelmileg kiszolgáltatott antihőst faragni? Hát: valahogy így.
Kétség kívül a széles vigyorú
hajdani Zorro furán fest kopaszon, önmagától évtizedekkel nyúzottabbra
sminkelve, üres tekintettel maga elé meredve, annyi ambícióval, amennyi egy
kinyalt tonhalas konzervdobozt jellemez.
Az AUTOMATA ugyanis erről szól. A
teremtett világnak és benne egy embernek a fokozatos összeomlásáról. 2044-et
írunk, a napfolt-kitörések miatt már csak az emberiség pár tized százaléka
tengeti nyomorúságos életét a savas esőktől, elsivatagosodástól pusztuló
Földön. Mindenütt a régi, lerobbant életforma mementói: szemét és káosz.
Viszont az, ahogy a rendező mindezt megjeleníti olyan, mintha az apokalipszis
nevű hangszer húrjait pengetné. Nincs rá találóbb szó – mesterien játszik. Gabe Ibáñez érti a dolgát.
Bár megtehetné, de nem lihegi túl a történetet csak keretként
kiszolgáló látványt. Pont emiatt már a film elején érezzük, hogy a gyomrunk
fokozatosan szűkül. Hol a borzongás fut át rajtunk, hol pedig tenyerünkbe
temetett arccal figyeljük a fejleményeket, hogy a vége felé a gombóc a
torkunkban maradjon, és megrendülten dőljünk hátra, megannyi vegyes érzéssel a szívünkben.
A sztori a kegyetlen valóság ábrázolásán túl sokkal szigorúbb kérdéseket vet
föl. Mi az ember? Van-e közünk a teremtéshez, önsors-rontásunkhoz? Vagy bámész
módon csak statiszták vagyunk saját tragédiánk zárójeleneténél?
Az író-rendező a létezés ethoszát
boncolgatja, az ember és a robot kapcsolatát, de valami olyan pőrén,
egyszerűen, ahogy utoljára tán valamikor a megsiratott Szárnyas fejvadászban
láthatta a mozi közönsége. Banderas kitűnően alakítja az erkölcsiség mezsgyéjén
helyét nem lelő tömegembert, akit váratlanul ragad el az események sodra, hogy
a saját megváltásán túl, az emberiség hűlő hús- és csonthalmazán kozmikus
méretűvé növelje a szeretet misztériumát.
Az AUTOMATA nem tudja ugyan a
kész válaszokat, de ma már egy idejében jól föltett kérdést is meg kell
becsülnünk. Ezért szerethető, tiszteletre méltó a spanyol alkotó mozifilmje.
Magyarul még kritikát nem
olvastam róla. Ezen sincs nagyon csodálkozni való: nem egy kifejezetten
profitorientált, sugárpisztolyos, lövöldözős kalandtúra lett vászonra álmodva.
Innét nincs kilúgozva semmi. A szereplők tudják a dolgukat. Erre legjobb példa
a mellékszerepében is vérfagyasztó – amúgy a Sztárom a páromból (!), meg más,
habkönnyű komédiákból ismerős - Tim McInnerny, akiben a közöny kel versenyre a
gonoszsággal. A profi fényképezés, a dramaturgia feszültsége és
nem utolsó sorban maga a látvány teszi feledhetetlenné Banderas játékát, és Ibáñez forgatókönyvét. Azt
hiszem, immáron eggyel több helyet lesz illő szorítani a sci-fi műfajának
képzeletbeli panteonjában.
Ha valaki megnézi – ebben majdnem biztos
vagyok - egy életre sikerül majd a memóriájába rögzítenie: „A robot nem árthat
az élet semmilyen formájának.” Már csak abban lenne jó hinnünk, hogy ugyanez
egyszer igaz lesz ránk, emberekre is.
Automata (2014) amerikai-spanyol koprodukció
Rendező: Gabe Ibáñez
Főszereplők:
Antonio Banderas, Birgitte Hjort Sørensen, Melanie Griffith, Dylan
McDermott, Robert
Forster, Tim McInnerny
Pósa Károly
Magyarkanizsa, 2014. október 15.
Magyarkanizsa, 2014. október 15.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése