Hősök lennénk?
Merthogy minden embernek a napja egy kis fölkeléssel kezdődik. Parányi
revolúció. Akár így is nézhetjük.
A forradalom szavunkkal amúgy is töméntelen alkalommal visszaéltünk már.
Forradalmi a mosószer, a gépkocsi műszerfala, a vasaló gőzöléses módszere, az
új süteményrecept, de még az arcpakolás, a körömlakk meg a hajviselet is.
Ugyanúgy elkopott frázissá lett, mint a jobb sorsra érdemes „helyzet”
fogalmunk, ami mostanában lépten-nyomon csak szituáció, bármilyen borzalmas a szájon át kiejteni.
Amennyire csak lehet magyartalan: mégis használják. A tévében, a rádióban, kinyomtatva
folyton szituációkba ütközünk. Emiatt
ellenszenvem immáron odáig fokozódott, hogy amint arcomba tolul a szituáció kifejezés, meghallom valahol -
nyúlok a távkapcsolóért, áramtalanítom a rádiót, vagy csukom össze az újságot. Így
kopik ki a köztudatból, nyelvünk kincsei közül az állapot, tényállás,
körülmény, alkalom és még sorolhatnám hány meg hány rokon értelmű szavunk
valamilyen esemény, mozzanat megnevezésére. Mert nálunk eléggé el nem ítélhető
módon minden koron csak szituáció volt.
Vagy ha tetszik – uram bocsá’: szitu…
Kanizsai tornyok Fotó: Sinus |
Mint például 1848-ban, március derekán, a Pilvax kávéházban, ahol – a
különféle korabeli vélemények szerint - tucatnyi izgága ifjonc, csupa lánglelkű
fantaszta, másnapos csibész, vagy hétpróbás dologkerülő abbahagyván az ígéretes
biliárdmeccset politikacsinálásra - mi több, zendülésre - adta a fejét.
Esős, igazi tavasziasan taknyos idő járta, a pesti vagányok, néhány
aranyifjú lelkes szónoklatára – képletesen szólva - mégis szélesre tárták a
lázadás ablakszárnyait, bár tudható volt, borítékolni lehetett, hogy nekünk,
magyaroknak, a történelmünk folyamán sosem ígérkezett kecsegtetőnek nagy tételben fogadnunk, a
saját magunk által kirobbantott, majd megvívott küzdelmeink sikerére. Az
ötlettelen, hörcsögpofájú osztrákok évszázadokon át jókat nevetgéltek a folyton
zsörtölődő magyarokon, miközben szépen sorjában kiházasították az amúgy is
túltenyésztett Habsburg-lányokat, és gyarapodtak a bécsi kamrák, dübörgött a pirospozsgás
kedélybe áztatott, lábszagú jólét. Úgy is hívtak bennünket, nem kis
lesajnálással: „nagy pipájú, kevés dohányú népség.”
Mi meg?
A jó Mátyás óta folyvást kapcáskodtunk. Tengelyt akasztottunk hol a kontyos
törökkel, hol a káposztafejű némettel, hol meg az orosz medvével. Rend szerint
a legizmosabb ellenfelet választottuk – olykor kettőt egyszerre -, nehogy a
magyaros virtus tekintélyén csorba essen. A szablyáink ellenben sűrűn-sűrűn
csorbultak, hogy győzték eleink köszörülni mindet. Megannyi csatában forgatták azokat
dicsőséggel.
Hiába. Nem kellett nagy jóstehetség ahhoz, hogy kiderüljön: megint az éppen
aktuális rövidebbet húztuk. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy olykor a
szomszédba sem kellett menni a pofonért: a saját árulóink nagyobb örömmel
vertek bennünket. Szegény Rákóczi így kényszerült leüttetni kedvenc
brigadérosának Ocskaynak a fejét, és azt sem szabad elhallgatni, hogy a
dicsőséges 1848-49-es esztendőkben akadtak szép számban, e kies hazában olyan
magyar főurak, nemesek, katonák és hivatalnokok, egész családok, akik finoman
szólva sem lelkesedtek a trónfosztás hírére. Hűségüknek-árulásuknak – nézőpont
kérdése – meglett a jutalma. Kaptak a mástól elvettből.
Mégsem ők jártak jól. Hanem az ország, aminek áporodott levegőjét
kiszellőztették, merték frissíteni azok a sokszor lenézett álmodozók,
lobbanékony hazafiak. Kihívták maguk ellen a sorsot, és semmi nem volt túl
drága nekik. Akár az életüket hajlandóak voltak odavetni a tetszetős eszméért.
Hol vagyunk mi ehhez képest?
Ma? Forradalmat? Itt?! Lázadni az igazságtalanság ellen? Hisz a jelen
idők embere arra sem képes, hogy öklével nagy ritkán az asztalra csapjon, és
férfiasan elordítsa magát, ha tudván tudja is, hogy helytelen a világ, jobbítani
kéne rajta.
Mert nincs ügy. Csak szituáció. Elég
lapítva hallgatni. A tudálékos Ortega Y Gasset szerint a forradalmak sosem
tartanak tovább tizenöt évnél. Ennyi idő kell, hogy egy nemzet újragondolja
önmagát, meghúzza a mércét, és számba vegye, megérte-e az áldozat.
Az okosok szerint persze sosem éri meg. Hivatkoznak Deákra, a zöld
asztalra, a kompromisszumokra, arra hogy a politika igenis úri huncutság, ne
üsse bele az orrát akárki. Pláne ne olyanok, akikről lesül már a kezdetekkor,
hogy túlontúl merészek, mi több, vakmerőek, nem röstellenek arra a bizonyos
asztalra csapni, és habozás nélkül rámondják a feketére, hogy fekete. Egy
Úristennek nem mondja egyik sem, hogy szürke, netán hupikék. Pedig nem árt
tudni, hogy a kivárás, a halogató taktika roncsolja, megeszi a kardok élét. A
rozsdát csak erővel, szívós munkával és vasakarattal lehet lecsiszolni, amihez
nem is biztos, hogy pedigrés, önjelölt vezetőkre van szükség, saját maguktól
szédült politikusokra, hanem eltökélt emberekre: önökre kedves olvasók,
szeretteikre, az ismerőseikre, énrám és mindannyinkra.
Mert – a tüve mindenit! Én még most is azt mondom: igenis van, maradt
ügyünk.
Ezért sem szabad, hogy nekünk nyolc legyen – fényesebb-e a láncnál a kard?
Méltóságteljes ünnepet kívánok!
Pósa Károly
2 megjegyzés:
..es elesebb-e a toll mint a kard?
A toll a legfélelmetesebb fegyver. Lett légyen szó rajzról, vagy írásról.
Nem is csoda, ha a mindenkori fontosak agyonra rettegték magukat tőle.
Megjegyzés küldése