2010. október 5.

2010. október 5.
"A VÉLEMÉNY SZABAD. A TENNI AKARÁS PARANCS. A SZÜLŐFÖLD SZENT."

2022. március 26., szombat

NAPLÓ - 154.


Sokat tanulok mostanság. Az idő nagy tanító. Nem csak a vekker mérte idő, hanem a kinti, váltakozó időjárás is feladja a leckét. Ahogy berobbant márciusra a nyárias tavasz, úgy vált bennem a világ észlelése egy másfajta ízlésre. Ingerelnek a megmagyarázhatatlan látomások, és a véletlenek is egyre sűrűbben köszönnek rám. Igyekszem sokat rajzolni. Skicceket készítek, jobbára ceruzával. A nagy egészet már sokszor szemrevételeztem. Kétségkívül unom is. Inkább a részletekre figyelek, mert, ahogy múlnak az évek már csak az apróságok érdekelnek. Rengeteg van. Pazar a világ, kimeríthetetlen élménytár. A nagy, átfogó látványát meghagyom másoknak.
Visszatér a rövidlátásom, a szónak abban az értelmében, ahogy a földön hasaló a fűszálak tengerében fölfedezi a bogarak létét. Aléltan, ébren és az álmaimban a parányi univerzálék az emlékeimmel keverednek. Mintha már újfent nem akarnék hosszan megírt, sokszor olvasott, közismert regénybe kezdeni. Helyette pársornyi szöveg elég. Egy bekezdésnél többet nincs kedvem böngészni. Olykor elcsöndösít egy sor egy egész napra. Egy szépen megtalált tőmondattal egy hétig is eléldegélek. Egy szó is elég. Csak igaz legyen, olyan igaz, amilyen a csillagok fénye. Más – nem nagyon számít. Várom a kevés, a kicsiny, a halvány dolgok meséjét.
Egy ideje azokra a pillanatokra vagyok fogékony, amikre fiatalabban nem adatott meg a képesség. Vagy, mert a sűrű tempójú, zaklatott rohanásomban elfutottam mellettük, vagy, mert éretlen ésszel éltem, vagy azért, mert a bőségben dúskálás közben méltatlan voltam a kicsiny összefüggések fölismerésére. Mostanában meg a lim-lom jelenségek immáron megtorpantanak. Mint tegnap.
Pénteken délelőtt a nap heve émelyítőn fűtötte az utcákat. A ház előtti platánfák rügye füllel hallhatóan pattant ki, fáradt fejét fölemelte a narancssárga mellényes, ismerős utcaseprő, a hűvös oldal járdaperemének homályán átütött a napfény, és a választási plakátok csaholó színe szemet bántóan virított a kandelábereken. Körbe se kellett néznem: a csütörtöki kép vajmi keveset retirált. Annyi különbség volt a tegnaphoz képest, hogy messzebb, a téren hangokat írt a levegőbe egy melódia. Hawai gitáron játszott egy muzsikus. Két sarokkal idébb is fölismertem a zene foszlányait. Jegyezzem föl, március 25-én, pénteken Pink Floyd szólt: Bárcsak itt lennél…
Újat írt a dallam, a semmiből lett a valaminek a vonzása. Az akkordok gravitációja elkapott. És ahogy lépdeltem közelebb, egyre közelebb, úgy kezdtem eltörpülni a fölém tornyosuló házak között. Súlyt rakott a hátamra valami, sajgás támadt a mellkason, a rám szakadó bazári fényben, ebben a fullasztó, tavasziasan giccses légkörben, elkapott a bizonyosság és hitelesség nélküli félelem. És tovább szólt, jajgatott a négy-öt akkord a gitárból. Különvált a hangszertől, a lompos zenésztől, és fájdalommá nemesedett, amit a húsvét lila fátylával takartak. Az utcák forgalmában gyertyák gyulladtak, ráncos kezek nyúltak régi levelek után, a madarak elhallgattak és meghalt a délelőtt. Egy ablakpárkány peremére odatelepedett a megértés képessége.
Az utcai muzsikus már régen hazapakolt, de én péntek este a Ligetben még mindig hallottam a dalt. Egy félreeső, megcsonkított padra leltem, aminek ülődeszkája hiányzott. A pad vázán csak a támla árválkodott és az esti árnyak takarták mindentől. Egy öreg fa vigyázott rá. A maradék deszkára leültem. Nem volt abban semmi költői, mégis szerettem ott. Figyeltem és álmodtam. Wish You Were Here...          


Nincsenek megjegyzések: