A.
Fotóm a Farkasréti temetőben |
Ha ügyelek arra, hogy gondolataim vadhajtásait elhagyjam, akkor a
nyers évszám 1980 lehet. Forró tavasz volt. Azért jött az
április, hogy virágport fújjon az arcunkba. Annak a kerek
esztendőnek, annak a tavasznak a végzete mintha csak tegnap lett
volna. Régebben
nem láttam be, de ma már tudom: nem
a nagy dolgoknak van a legfájdalmasabb haláluk. Hanem a kisebbek az
igazi tragédiák.
A
sokévnyi ügyek sajgása
az idejük kifutásával együtt csitul. Mire
befejeződnének – elhalnak együtt.
Ám
az egyszeri, megismételhetetlen
percek,
órák, a
megismételhetetlen
napok,
vagy akár a
megismételhetetlen
hetek elveszejtése,
azoknak a lezárása
már egy
másfajta irgalom
függvénye.
A
belátásé. A lobogó bizonyosságé. Nehéz mindezt megélni. Nekem
magamtól
legalábbis nem
megy. Sosem ment.
Majdnem
lehetetlen
föladat. Némelyikre
még ma is fölriadok. Álmodok,
aztán eszmélek.
Az
ágyon ülök, fölhúzott térdekkel. Mellkasomat
markolom, hallom
a nyaki ütőeremben a vér csörgedezését,
mert
megint április van: tíz éves lennék,
egy
vasárnapi
vásárban bámészkodok. A
Kistemplomtól a Fruzsa
sarkáig
sátrak sorjáznak a járda mellett. A kirakodóvásár
a napos oldalon zajlik. Oda szorul az
ájult
meleg a fölpikkelyezett beton járda meg a vakolt házfalak közé.
Nyári
a hőség, csorog a hátamon a víz. Nyújtogatom
a nyakamat az embertömegben, ami rendszertelenül hömpölyög a
pultok előtt. A
svéd ABBA zenéjétől lüktet a levegő. Buffog a körhinta szekrényszerű
hangszórója. Cukormázba vonják a pulzáló slágert az
édességes sátrak ponyvái alól áradó egzotikus illatok.
Törökméz
meg
barna
karamellák,
vattacukor, zselés kígyók, frufruk, spirálos színkavalkád,
epret vagy
málnát utánzó bonbonok kupacokban, és az ostyahalmokat elborítja
a csokoládé máza. A
sokadalom egy bazári sátor elé sodor. Vegyes
képet mutat a portéka, olyan akárha egy kalandor a
csempész holmiját pakolta volna ki. Bizsuk, láncok, karkötők,
tarka kendők, műselyem és nejlon sálak, aranynak tűnő sárgaréz
gyűrűk, foglalatukban a legolcsóbb üveggyöngy, kis ládikók,
hamis kagylókkal kirakott ékszeres dobozka, zenélő balerina pattan
elő belőle. Mellette
zsebtükör, piros szív és meztelen nő a hátulján. Plasztik
fésűk, kefék, illetlen képekkel ellátott kártyapaklik
összevisszaságban,
játék
trombita és olaszoktól hozott szájharmonika. Nézem a bibircsókos
eladó asszonyt, épp egy seregnyi vevőt szolgál. Az én vállam
pedig közben megrándul – ma sem tudom pontosan mitől – lassan, sunyin elkezdem nyújtani a kezem egy öklömnyi Szűz Mária szobrocska
felé, s ahogy tenyerembe simulva megérzem a gipsz öntvény
tompa hűsét, ordas sietséggel teszem is zsebre,
majd
lépek
hátra, elfulladó
torokkal furakszom
az
embermasszába. Aztán
hazáig
futok. A Petőfi utca árnyékos részén a falnak vetem a hátam. Zihálok. Sípolva szedem a levegőt. Majdnem tíz éves lennék. Már tisztában vagyok a bűn fogalmával.
Elő-előveszem a zsebből, nézegetem a szobrot. Éppenséggel nem érzek
semmit. Nincs kielégülés, és a lelkiismeret sem szólal meg
bennem. A vacak kegytárggyal nem tudok mit kezdeni: becsúsztatom alulra a
szomszéd ház bádog ereszcsatornájába. Múlik a napom, el is feledkezem róla. Este mégis eszembe jut. Kiosonok a házból. Csukom az utcai kaput. Pár lépés után földbe gyökerező lábbal percekig állok az utcán. A
szomszéd csatornája alul zöldessárgán világít. Fény hasít a
koromsötét éjszakában. Beragyogja a teret. Nagyon megijedek tőle, noha a fölismerés
hamar átcikázik rajtam. Foszforeszkál a szobor. Tanultuk.
Megtanultam én azt az iskolai leckét.
Ma
már nem tudnám felmondani. Már abban sem vagyok biztos, hogy
valóban foszforeszkáló anyagból volt az a kicsiny Szűz
Mária. Nincs, nem létezik negyven valahány évig égő tündöklő fényfesték. Mégis ég bennem. Azóta is világít. Könnyfakadásig bántja a szemem.
1 megjegyzés:
Köszönöm!
Megjegyzés küldése