Akit szeret, annak nehéz sorsot ad.
Akit pedig a kárhozat mélyére akar lökni, annak könnyűt.
Egy hete szenvedek.
Még a múlt kedden kipakoltam a vásznakat,
festékeket, ecseteket rendezgettem, nyárias lelkesedéssel, nagy
lendülettel érett meg a szándékom – festeni fogok.
A
madár nézett, kotnyeleskedett mellettem, izgalmában rikkantott párat. Toporgott a szék támláján. Látszott rajta, kíváncsi, ugyan mi sül ki a szokatlan
buzgalmamból.Azóta is úgy áll minden, a sarokban, az ablak
előtt. Nézem én is, pislog a madár is. A szemében méla közöny
– mindennél beszédesebb kritika.
Pedig a festékek katonás rendbe eligazítva. Külön az olaj, az akril, külön a spatulák, az ecsetek. Jó előre szétválogattam a színeket. Hideg, meleg, elsődleges, másodlagos, komplementer szerint is. Elmosogattam a műanyag vizes tálkákat, edényeket. Régen megszáradtak, ahogy a majdani, remélt triptichon vásznai is a falnak támasztva fehérlenek. És azóta nem történt semmi. Még a vakrámák sincsenek lealapozva. Vázlatok sem készültek, papíron előtanulmányok meg pláne. Egyáltalán: egy reszketeg vonalat se húztam sehová.
Iszonyatos
a nyomás. Megpróbálom megmagyarázni.
Van bennem valami
nagyon fáradt, erjesztő tespedtség, valami elodázó,
szerencsétlen kényszerűség, ami csak közvetve függ össze a
szűnni nem akaró kánikulával, s amit pontatlanul úgy tudnék
leírni: lustaság. Ám ez nem az a fajta renyheség, ami legtöbbször
olyan jóleső tud lenni. Nem a boldog semmittevés állapota, sem az
a nagyszerű érzés, amikor úgy tűnik, sikerül elhitetni
magammal, nélkülem is forog tovább a világ – ha csinálok
valamit, ha nem, minden elodázható –, ráérek arra tán a jövő
héten is… Nem: ez most nem ad kielégülést. Sőt. Inkább
bosszantó.
Mert nógat, ösztökél, belül munkál, nyaggat a
tudat, hogy hanyag vagyok. Hogy tennem kéne a dolgomat. Egyre
kíméletlenebbül nehezedik rám az el nem végzett munkám
kényszerű parancsa. Ha reggel megébredek, azzal az indító
gondolattal kelek, hogy mekkora adósságom van magam felé. Délben
kifordul a számból a legjobb falat, étvágytalanul tologatom az
ennivalót: íme, fél napom már odalett és még most se fogtam
hozzá ahhoz, amit napokkal ezelőtt elterveztem. A fehér vekker
könyörtelenül mutatja a múló órákat. Amikor beáll az este,
szomorúsággal elegy dühös leszek – megint csak magamra –
újabb elfecsérelt nap van mögöttem. És nincs nyugtom. Hallom a
verdiktet, amit folyton a fülembe suttog a jobbik részem: festeni
kéne.
Megborzadok amikor a lakás előkészített sarkába
nézek. A három fehér vászon virít a félhomályban, akár egy
kitárt, szögletes szárnyú hattyúmadár lesne, várna rám
gyilkos dühvel. És ha ez nem lenne elég, a felelősség nevű
agyrágó bogár is kapar a hipotalamuszon. Lehet, de nehéz így
élni, függőben lógó kötelezettségek, félbe maradt akaratok
közepette.
Mindig
ez van, mentségemre. Negyven éves koromig semmit nem festettem.
Rajzolni rajzoltam ugyan, de a színekkel, a vászonnal nem
kísérleteztem. Biztos furcsán hangzik, de vártam. Négy évtizeden
át veszteg maradtam, gyűjtögettem a tapasztalatokat, a tudást, az
ismereteket és leginkább az ösztönös energiákat tartalékoltam,
hogy egyszer végre megfesthessem azt, amit annyira szeretnék.
Feloldozásként éltem meg az első festményemet. Kiszabadított
bennem valamit, amit régtől gyanítottam, de megfogalmazni sosem
sikerült: azt, hogy ha a grafika, a rajz egyfajta patetikus tánc,
zenei aláfestéssel, akkor az ecsettel való festés maga a
sokszólamú zenemű komponálása. Életveszélyes muzsika. Minden
tételnél fölmerül, merem-e tovább játszani a már megkezdett
dallamot. A hangjegyek, vagyis a színek sorjázásában ott lapul a
kivédhetetlen végzet lehetősége: ezt csak az értheti meg, aki
előtt terpeszkedett már festőállvány, amin hatalmas, ordító
üresség akart elnyelni minden előre megfontolt gondolatot, hogy
életveszéllyel, kudarccal, vagy rosszabb esetben a középszerűség
átkával sújtson le a kép megalkotójára.
Nincsen jogom
festeni, ha nincs bennem bátorság. Ha félek szembesülni a
következményekkel. Ha erőből, izomból akarnék megmondani,
láttatni olyasmit, amit egyébként csak szívvel és mély
érzelmekkel lehet ábrázolni. Ha csak a pózt erőltetem, és csak a
magam kényének játszom és nem pedig az Isten kedvét keresem, az
ő jóváhagyó bólintását érdemlem a végén.
A festés
eszement kaland. A versíráshoz hasonlítható. Csöppet sem
véletlen, az első versem is valamikor negyven után íródott.
Addigra tanultam meg hinni.
Most meg itt állok a július
elejei hőségben, a lakás szögletébe összerendezett festő
kellékek között, és egyelőre csak befelé esküdözök, hogy
akkor is kézen fogom, belekarolok a végzetembe, ha jó előre
tudom, néha eleve lehetetlent kíván tőlem a méreteit soha igazán
meg nem ismerő emberi akaratom.
Pk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése