Ismeretlen orosz festő műve |
Hónapok óta a
bögyömben van ez a diszkriminatív szemlélet.
Szinte
kérkedik a világ azzal, hogy kollektív bűnösként elítél,
szankcióz, becsmérel és megaláz egy komplett népet.
Nem a
vezetőiket, nem a politikai hatalmat gyakorlókat, vagy netán a
katonai elitet: mostanában egy nemzetet lehet páriaként
kárhoztatni. Mi több, nem lehet – szinte elengedhetetlenné vált.
Már ha valaki a „haladó” világ tolerancia bajnokai közé akar
tartozni...
Akkor rúgni kell egyet az oroszba. Demokratikusan.
Utazókba, üzletemberekbe, sportolókba és művészekbe, a
legutolsó szentpétervári melósba is páros lábbal bele kell
szállni – így illő.
Gondom van nekem ezzel a kötelezővé
tett szokással.
Nem jó vége
szokott lenni annak, ha származási alapon ítélkeznek milliók
felett.
A történelemből már megtanulhattuk volna. De hát
sem ezt, sem mást nem tanultunk a múltból. Hiába
minden.
2022-ben a nyugaton és máshol élő családok felett
pálcát törni, bankszámlákat befagyasztani, vízumokkal trükközni, nyaraló turistáktól
útleveleket bevonni, kollektív bűnösséget kiáltani 220 millió
oroszra: ez maga a megtestesült nácizmus.
Persze, ha a
nyugati értékszemléletet nézzük, valahol csak folytatni kellett
a XIX. századi hagyományt, a legelső brit koncentrációs táborok
búrjainak megbélyegzését, amit csak lekoppintott a náci
Németország, amikor Bergen-Belsenbe, Dachauba, Sobiborba deportálta
az európai zsidóságot meg az „alacsonyabb rendű” fajokhoz
tartozókat. Aztán a csehek-tótok is hamar megkedvelték a
magyarokat kisemmiző Benes-dekrétumokat, máig hivatkozási alap
náluk. Bezzeg Európa ilyenkor nem jajdul fel.
A „bezzeg
Európa” mára nem is néma cinkos, hanem teli szájjal
kirekesztősdit kiabáló cseléd lett. Egy másik hatalomé, aminek
néha akad neve, fővárosa, vezetője, néha meg nincs, csak
találgatni lehet, vajon milyen sötét erőknek érdeke a világ
káoszba taszajtása. Egy biztos: mindamellett, hogy a jelenlegi
háború elindítója vitán felül Moszkva volt – ilyetén tehát
agresszornak tekinthetők az orosz csapatok –, azért azt sem árt
hozzátenni, hogy ebben a történetben a másik fél is az egy híján
húsz szerepét játssza. Ugyanis az oroszok tudják, hogy a
peresztrojka meg Jelcin szó szerint bagóért eltapsolta, amit 1945
után újjáépítettek. Aztán a Baltikum államai nyíltan átálltak
a nyugati erők oldalára, holott semlegességet ígértek, pont
ezért hagyott békét nekik Moszkva. Az ukránok megkapták a
viszonylag fejlett posztszovjet mezőgazdaságot, a bányavidéket,
jó néhány atomerőművet, a hajdani nagy hírű hadiipar
tisztességes részét, a saját hadsereget: és mikor mindez a
birtokukban volt, az oroszok ellen fordultak. Előbb az orosz
többségű régiókat vegzálták, folyt az orosz vér. Aztán már
nyíltan a nyugati riválisokhoz dörgölőztek, akik üveggyöngyökért
fölvásároltak mindent, amit Ukrajnában érdemes megvenni,
miközben a világ egyik legkorruptabb politikai vezetését
állították szolgálatukba.
Persze, hogy felmordult az orosz
medve. Odacsapott.
És egyesek úgy tesznek, mintha bizony ezen
álmélkodnának. Holott alighanem éppen nekik pont ez is volt a szándékuk.
Megbolondult minden.
Most itt tartunk.
Igazi orosszal
fölnőtt koromig sosem találkoztam. A könyveiket akkoriban
nehéznek tartottam, Szolohovot untam, Dosztojevszkij modorosnak
tűnt, Asimov meg inkább volt manhattani sci-fi szerző, mint orosz
író. Ezért a filmekből tájékozódtam, milyenek lehetnek. Azaz
pont a filmek tettek róla, hogy alaposan félreismerjem őket. És
most nem azokról a blőd mozikról beszélek, ahol az amerikai
szuperhős – néha Rambónak hívták, néha meg nem – mindig
kivégzett a rossz oldalon lődöző oroszokból egy hadosztálynyit,
hanem olyan filmekről, ahol legalább nyomokban megvolt az igyekezet
az orosz néplélek hiteles ábrázolására. Mondanom sem kell, a
ritkán megnyilvánuló jó szándékon túl itt sem volt sikeres a
nyugati filmipar. A Doktor Zsivágó rózsaszínre tupírozott
szcénáin már tinédzserként is csak szíszogni tudtam. Például
van egy jelenet, amikor a főhős visszatér az évtizedekkel
korábban lakatlanná vált főúri kúriához. Kint süvölt a hófúvás,
néhány törött ablakon befütyül ugyan a szél, de a falakon
továbbra is ott porosodnak az arany rámás festmények, a kandallón
sorjáznak a míves porcelánok, és a faragott bútorok is
érintetlenek a kötelező pókhálók alatt. Aki kicsit is élte,
aki ismeri a kelet-európai mentalistást, ezen csak vinnyogva
nevet. Itt egy véletlen leejtett zsebkendőnek is nyomban terem új
gazdája, nemhogy egy évekig tárva-nyitva álló kastély
berendezésének.
Persze Hollywood ezt nem így látta, miként
ma is összevissza, a saját szája íze szerint szereti magyarázni
mások erényeit és hibáit. Nem csak az oroszokét. Ha a
forgatókönyv és a közönség megkívánja, romantikus mesét
képesek gyártani a legvadabb tálib gazemberről is, ahogy az
ellenkezőjét is leforgatják: egy szabadságharcosból simán
terroristát faragnak. Mikor mit kíván a Fehér Ház politikája.
Amikor a kilencvenes években enyhült a hidegháború, és már
nem volt komilfó a Szovjetuniót démonizálni, akkor kilövési
engedély lett előbb az arabokra, majd a szerbekre, a
latin-amerikaiakra, utána az észak-koreaiakra, hogy a két
évtizedes kitérő után az amerikai filmipar ismét felfedeztesse
közönségével az oroszok gonosz mivoltát. Ebbéli szándékukban
az a legvisszataszítóbb, hogy az oroszokat nem pusztán az ördögtől
való pokolfajzatokként láttatják, de hülyének is mutatják
mindet. Magyarán, nem elég, hogy elvetemültek, de egytől-egyig
buták is. Ki nem látott volna magyar szinkronnal, mű orosz
kiejtéssel egy Specnazos hústornyot a legostobább módon meghalni?
A filmek első harmadában kiírják őket a szereplők listájáról.
(Azt már kevesen tudják, hogy a Specnaz tagjai nem csak fizikailag,
taktikailag, pszichikailag voltak és vannak prímán felkészítve,
de olyan elméleti oktatáson – például földrajz és biológia
képzésen – esnek át, amit a megfelelő amerikai alakulatokban
szolgálók legföljebb tisztként kapnak meg a West Pointon, vagy
máshol.)
Amúgy az elmúlt háromszázévnyi orosz irodalmat,
képző- és zeneművészetet, az építészetet, egyszóval a
teremtett orosz kultúrát tessen szíves bárki összehasonlítani
az amerikaival. Az utóbbiért elég lenne egy szippantós kocsit
küldeni. És mégis úgy vélik, joguk van rámondaniuk valakire,
hogy az barbár. Hofi után szabadon:
– Melyikre?
–
Há’ mikó’ – melyikre...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése