2010. október 5.

2010. október 5.
"A VÉLEMÉNY SZABAD. A TENNI AKARÁS PARANCS. A SZÜLŐFÖLD SZENT."

2015. július 31., péntek

Kis Kanizsai Enciklopédia - 10.



 Egy-két címszó saját gusztusom szerinti magyarázata. 


 agyag -  Mindig meglúdbőrzök, amikor a magyar nyelv csodálatos láttató erejét tapasztalom. Hiába, hogy tudni tudom – tüneményes az anyanyelvem: mégis minden alkalommal képes kiváltani belőlem ezt a döbbenettel elegy tiszteletet. Itt van példának okáért az agyag és anyag szavunk. 
Közöttük szinte alig van eltérés! A “gy” és a “ny” is  zárhangok és zöngés mássalhangzók. Ám ettől, a hangalaktól is megindítóbb erejű a mögöttes üzenet: agyagból vétettünk, sárból gyúrt bennünket a Nagy Titok Tudója, akinek munkája révén az anyagi világ részeivé váltunk. 

Bibliai jártasság sem kellene annak a kanizsainak, akit az agyag és az anyag összefüggéseiről kérdeznénk. A Tisza mellett az agyag, az iszap, a sár olyan természetes, használatos, alkotó dolog, ami nem csak a múlt emberének volt alapot adó őseleme, de a jelenleg élőkhöz is szervesen hozzátartozik.
Hasonlítunk. Van benne valami belőlünk. Vagyis – fordítva. Ezt az összetartozást, szétválaszthatatlan ötvözetet nagyon régóta érzik az itteni emberek. Az agyagnak - bár képlékeny -, idő kell, míg megpuhul. Gyúrást, erőt, munkát, verítéket igényel. Aztán, ha kedvére bánunk vele, viszonylag könnyen alakul, de megalkuvó nem lesz soha. Vigyázni muszáj. Mert inkább eltörik. Inkább pusztul.
Ahogy a bácskai magyar.
Az agyagból készült tárgyak sosem túl hivalkodóak. Értékük sem vetekszik a nemesfémből készült darabokkal. Egyszerűen csak teszik a dolgukat, megfelelnek annak, amire szánták őket. Egy cserépkorsóban is ugyanolyan hűs marad a víz, mint egy modern termoszban. Aki szomjazott már igazán a tikkasztó nyári napon - biztos igazat ad nekem. A cseréptálban, saralt kemencében főtt töltött káposztának az ízét pedig még tudtommal egyetlen Zepter-termék sem tudta visszaadni. A kézzel korongolt agyagtálak, edények súlyosak. Olykor csorbák igaz, és gyakran nem túl tetszetősek. De ami a dolguk, amire kellenek, abban helyt állnak. Ormótlanul is, darabosan is. Többnyire jobban, mint a mostanság divatos holmik.
Ahogy a bácskai magyar.
És ha veszni kényszerül, ami agyagból van, ahogy ennek a földnek az embere, akkor kétféle végzet lehet a jussa: a dirib-darab cserepek, a kevésbé megmunkáltak, az értéktelenebbek belesimulnak az anyaföldbe, és az majd elporlasztja, fölissza, szétmállasztja őket. Megint eggyé lesznek a tájjal. A sírhantok errefelé gyorsan meghorpadnak. Ott, mélyen a földben várják ki a majdani újrateremtést. Viszont a kerekded egész, az értékálló, a vastagabb falú cserépkorsónak az évezredek sem számítanak. Kanizsa földjéből sok ezer éves kultúrák kézzel formázott darabjait ásták elő a régészek. És azok a tálak, bögrék, edények, gabonatartók, vagy ivókupák az időszámítás előtti korok emberének a kunyhójából, a föld alatt eltöltött irdatlan idő után is egy mai konyhában bármikor használhatóak. Nem kell újrafogalmazni őket, a szerepüket. Egyek ezzel a tájjal. Ezzel a szellemiséggel. Ebből a földből vétettek.
Pont úgy, ahogy a bácskai magyar. Miként a török idők előtti őseink azok voltak a népvándorlás korabeli elődökkel. Ahogy a Rákóczi szabadságharc kuruc duhajsága köszön vissza a bácskai temperamentumban. Ez a kimért rátartiság a jellemzőnk. A semmibe ököllel suhintó keserűség. A csakazértis! fogcsikorgatása… A Tisza tükre évszázadok óta őrzi az előttünk élők arcképét. Én már belenéztem. Ott maradt az enyém is, a többiekével együtt, hisz a folyó is mi vagyunk. Iszapjában fogunk porladni, hogy értelmet adjunk Bácskának.
Üss az agyagra! Lapítsd szét! Csapd a falhoz! Meg se kottyan neki. A massza állaga, ősereje, megváltozhatatlan, mert a metafizikus létezése nálunk, a Bácskában állandó. Olyan materia prima, akár a magyar szellemiség megkérdőjelezhetetlen jelenléte. Ezt azok is tudják, akiket egyébként ez a nyilvánvaló tény erősen aggaszt, bosszant. A félelmüket szüli, a rossz lelkiismeretet.
Mert az agyag, simuljon bár a kezünkbe, égessük ki, őröljük a folyóba, vagy törjük darabjaira az otthonokat fedő tetőcserepeket mind-mind.
Akkor is megsemmisíthetetlen.    

Pk   

1 megjegyzés:

Nagy Hildegarde írta...

Kedves Posa Karoly!
Nagyon tetszett a lovas beszamolo, es az agyag-anyag fejtegetes is.
Nem vagyok bacskai, Budapesten szulettem es Ujpesten elek. Volt egy bacskai idos baratnom, es egyre inkabb foglalkoztat a gondolat, hogy szeretnem megismerni ezt a videket.
Sajnos nem tudom pontosan, hogy egy blog hogyan mukodik, es hogyan lehet megnezni, hogy On valaszolt-e a bejegyzesemre, ezert megirom az e-mail cimemet:
ian.stroud@bluewin.ch
Irasai nagyon erdekelnek, es erdekel, hogy mi tortenik Delvideken. Olvastam, hogy a most epulo kerites szomoruva teszi, de biztosan hallotta, hogy magyar rendorok segitenek a szerb rendfenntartoknak a macedon hataron megallitani a menekult hullamot.
De nem ez a fo dolog, ami erdekel. Szeretnem tudni hogyan elnek ott az emberek, szeretnem latni az epuleteket, az aracsi templomot, muzeumokat, kepzomuveszeti alkotasokat. Szoval jobban megismerni ezt a reszt. Felvideket es Erdelyt eleg jol ismerem, delen meg nem vagyok ismeros, csak annyira, amennyit a csodalatos "Hazajaro" sorozatbol megismertem.
Szeretettel udvozlom:
Nagy Hildegarde