Egy-két
címszó saját gusztusom szerinti magyarázata.
apácák – A kimondott szó fundamentuma a gondolat, ami
a megszületése pillanatában teljes. Irányítani fogja a szándékot. Hosszú időn
körösztül a sok közös gondolatból meg teremtő
erő születik. Vagyis akarat. Bizonyosságot tápláló szilárd hitté válhat. A
babona is egyféle hit, bár a hiedelem szó talán jobban illik rá. Ezzel együtt
nem szégyellem: vannak
babonáim. Elárulom az egyik legerősebben bennem élő szent meggyőződésemet.
Furcsa lesz olvasni: ez a babonám éppen a katolikus gyökereimmel fonódik egybe.
Miképpen a londoni Tower hollóinak száma, mindenkori
megléte a brit monarchia erejét, vagy hanyatlását láttatja, úgy
Magyarkanizsának a helyzetét pont így jelzi a város zárdájában élő apácáink
jelenléte. Helyzetük mutatja a helyzetünket. Elvégre semmi sincs csak úgy
magától, ezért az sem lehet véletlen, hogy a Nagytemplomunk a Szent Őrangyalok
nevet viseli. A felhők aljába kapaszkodó tornya őrzi e tájékot. Itt, a nemzet
déli kapujában. A földi angyalok fohásza pedig vigyáz bennünket. Mérhetetlenül
fontos az apácarendünk. Legalábbis én ezt - erősen hiszem. Ne tessenek
megmosolyogni.
Ugyanígy gondolhatták a 19. század derekán, a
Kalocsai Püspökségben. 1860-ban alakult meg a most Kanizsán élő apácáink
rendje, a francia eredetű, még a XVI. században
alapított Notre Dame rend kései hajtásaként. Az akkori Magyarországon
Miasszonyunk Rendje néven váltak ismertté. Feladatuknak tekintették az egyszerű
nép gyermekeinek a tanítását és nevelését. Hármas fogadalmat tett minden
apácájuk: szüzességet, szegénységet és engedelmességet. Trianon után 18
zárdájuk maradt Bácskában, ebből az egyik – máig meghatározó – a mi városunkban
található, közvetlenül a Haynald-féle leánynevelő intézet mellett. Ma már ugyan
általános iskola, de a kanizsai nép csak Zárdának hívja, bizonyságul annak,
hogy a megnemesült, értéket adó dolgokat az eredeti állapotában, az igazi nevén
szereti mindenki. Ahogy a történelem vihara cibálta a vidékünket, úgy változott
az apácarend sorsa is. Sok hányattatás után a bácskai közösségüket a Szentszék
1960-ban előbb pápai joghatóságú független provinciává, majd 1971-ben önálló
Társulattá nyilvánította. Azóta Miasszonyunkról Nevezett Bácskai Nővérek
Társulataként tartják őket számon. Iskolai és plébánia hitoktatást,
kántorságot, az egyházközségi iroda szolgálatát, vagy ha kell akkor plébániai házvezetést vállalnak.
Gyerekkoromban tucatnyian
szolgáltak Kanizsán, de már az öregapámat is tanították. Mesélt róluk sokat. Vásott
gyerek volt. Az egyik jámbor tanító apácának a padhoz rajszögezte a kendőjét. Amint
szegény fölkelt, lecsúszott a fejéről a vélum. Lett nagy sírás, zűrzavar. Hogy
öregapám mindösszesen két osztályt végzett, és haláláig kerülte a templomot,
más oka is lehetett. A hetvenes években kezdtem hittanra járni, Király Katalin Mária Emelina tisztelendő
nővér
tanított meg imádkozni. Mindenki Emelina nővérnek hívta. Madárcsontú, égő
szemű, áttetsző bőrű kis apáca volt. Mégis három osztálytanító energiája, meg
egy virtigli pedagógus lakozott benne. Némi színészi vénája is lehetett, mert a
mai napig föl tudom idézni a bibliai történeteit. Átéléssel, hevesen
gesztikulálva, olykor a hanghordozását megváltoztatva mesélte el Mózes életútját,
Dávid király kalandjait, meg a filiszteusokat szamárállkapoccsal legyőző
Sámsont, és ha hiszik, ha nem, az ószövetségi cselekménybe mindig bele tudott
fűzni egy éppen aktuális párhuzamot. Így okított, tágította elménket,
gazdagította lelkünket. Isten tudja, hány generáció ment át a keze között! Öreg
korára fölterjesztették Pro Urbe-díjra. Átvette szerényen, minket meg
majd szétvetett a büszkeség. Sok más előtte és utána pipiskedő kitüntetettel szemben ha valaki,
akkor Emelina nővér, meg a rendtársai - tényleg megérdemelték a város háláját.
Aztán ő is elment. Kiköltözött a Nagytemető déli fala mentén bólogató gesztenyefák
alá, a közös apácasírba, aminek kőlapján hosszú sorokban fénylenek a Kanizsán
szolgált nővérek rávésett nevei. Ahogy az egyre sanyarúbb időket kezdtük
megszokni, úgy fogyatkoztak a Miasszonyunk Bácskai Nővérek kegyes szolgáló
leányai. A reggeli misére menet, vagy az alkonyati zsolozsmán mára csak
kettejük alakját látom menni a nagytemplomi harang hívó szavára.
Ennyien maradtak. Ennyire vagyunk,
Kanizsán. Teszik a dolgukat csöndben, megfogyatkozva is jó szándékkal, olyan állhatatosan, ahogy csak tőlük kitelik.
Tudni való, hogy mindig imádkoznak érettünk. Mi meg annyit tehetünk, hogy segítünk nekik. Fohászkodunk önmagunkért.
Tudni való, hogy mindig imádkoznak érettünk. Mi meg annyit tehetünk, hogy segítünk nekik. Fohászkodunk önmagunkért.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése