“Az volna a
legérdekesebb olvasmány,
amelyet a halálos ágyán mondana el valaki őszintén,
igazán: a titokról, amelyről az
életen át hallgatott.”
Ágy alá gurult
egy fránya kis csavar.
Általában ilyenkor
első reflexből utána kapunk (persze meddő a kísérlet), s miután meghallottuk
a tompa koppanást, az elgördülő kis fémdarab útját próbáljuk beazonosítani a
deszkapadlón egy-két másodpercig még hallható görgése után. Ahogy elhal a
csavar kacagása, sziszegve csúnyát mondunk, majd négykézlábra ereszkedve kutató
útra indulunk. Sokan azt hiszik, hogy régi ágynak az alját bújni nem férfias
dolog, inkább a gyerekkort idézi, hogy mit sem ér az ilyesmi egy
szafari-kalanddal szemben.
Nincs igazuk. Felfedező-túra ez ám a javából!
Mert az afrikai szavannákon élő nagyvadaknak, a
kafferbivalyoknak, a zsiráfoknak, a csordában legelésző gnúknak is – hogy csak a nagyon közismert állatokat
említsem -, van lelkük.
Miként a régi bútoroknak.
Aki nem hiszi, kérdezze meg egy asztalos ismerősét.
Amennyiben ilyen rokona, jó barátja nincs: elég, ha január
közepe tájékán, ebben az enyhe tavaszias télben, megfárasztott délutánonként
nekiheveredik egy nagyszülőktől örökölt ágyban, és félig lehunyt szemmel, lassú
szuszogás mellett igyekszik ráérezni az ősei mondandójára.
Elsőre ne legyenek vérmes reményeink, nem biztos, hogy
bármit is fogunk észlelni. Az ősök, miként a rendes szellemek, nem valami
közlékeny, szószátyár társaság, akiket ripsz-ropsz diskurálásra lehetne
invitálni. A mi őseink ugyanis míg éltek sem voltak túlságosan bőbeszédűek.
Hallgattak életükben, majd amikor elérkezettnek érezték a végüket akkor se
sokat lamentáltak, és pont ezért ritkán, keveset mondanak haláluk után is.
De amit feltétlenül közölni szeretnének velünk, azt úgy rendezi
a gondviselés, hogy elér hozzánk.
Megtalálnak bennünket.
Így történhetnek olyan egyszerű csodák, hogy míg hanyatt
fekve figyelünk, jó esetben meghalljuk a szú percegését. Az is valami. Aztán,
ahogy gyakorolunk, ahogy észrevenni rajtunk a jóindulatú kíváncsiságot: már
megérint bennünket az ágydeszkák nyikkanásán, a faragott ágylábak finom kis
reccsenésén keresztül mindaz, ami sok emberöltővel ezelőtt megtörtént a
fölmenőkkel, és esetleg ránk tartozó gondolatnak véli valamelyikük.
Az öreg bútorok lelke suttog nekünk. Észreveszünk egy repedést,
furcsa kis hasadékot az ágy fejénél: hogyan kerülhetett oda? Mitől a
karistolás? Költözködés közben ütötte meg valami éles tárgy? Netán szerszám,
kés vagy hegyes fémdarab szántott rajta? Miért pattogott le a zománc ott a
sarkaknál? És a régi, dohánybarna szín alatt mit keres a foltokban kikandikáló
fehér olajfesték? Változott a divat színe? Vagy ínséges időben csak barna
festéket lehetett kapni? Ki tudná megmondani? Pedig mind-mind izgalmas kérdések
ezek, amelyeken keresztül – ha valaha választ találunk rájuk –, megérthető lesz
egy tőlünk immáron elmaradozott korszak, annak összes embere, és azok az
emberek a soha le nem záruló történetükkel; a jó dolgokkal, a búbánattal, az
emberi örömökkel csak úgy, mint az eleink által megélt tragédiákkal együtt.
Az ősök ilyenkor megsimogatnak bennünket az ágy semmi kis
hangjai révén. Az ágyén, amelyben előttünk két-három generációval is megesett
már születés és halál, olyan természetességgel, mint ahogy tavasszal zsendül a
fű, és ősszel lehull a levél. Ki fogja megfejteni a régi szekrények homályos
titkát, amelyekbe még mindig érezni a nagyanyáink finom levendula-szappanjának a
szagát? Úgy érezhető a régi női ruhák, a kikeményített szoknyák, a vászon
alsóneműk finom virágillata, hogy ha vizsla orral belefúrjuk fejünket a komód
tilalmas sarkába, a belsejében megelevenedik nekünk egy régen volt lakodalom
minden bujasága, tánca és harsánysága, miként a ravatalra helyezett
faggyúgyertyák szomorkás, kormozó füstje is. A fésülködő-tükör vakuló sarkait valaha száraz virágbokréta és fátyol takarta.
A matt, egyre fénytelenebb üvegfelületen, mint bűnesetnél az ujjlenyomatok
rendre ott maradtak az asszonyi tekintetek, a szép leányarcok, akik egykoron
fürkészőn néztek bele a tükörbe, keresve a jövendőt, tulajdon szépségük titkát.
Ki meri azt állítani, hogy mindez babona, merő képzelgés?
Ki szeret hit és bizonyosság helyett folyton kételkedni, reménytelenségbe temetkezni?
Ki szeret hit és bizonyosság helyett folyton kételkedni, reménytelenségbe temetkezni?
Míg a padlón
csúsztam, az alsó ágydeszkák egyikén feliratot vettem észre. Ceruzával írták,
nagy, szálkás betűkkel. „D. Pál, 2 ágy, 4
szék, 1 asztal, 2 szekrény. 12. III. 1929. fizetve”
És nekem ott, az ágy alatt – elhiszik, vagy sem, mellékes - abban a szent, szívszorító pillanatban egyszerre rend lett és a világ a helyére zökkent. Megköszöntem D. Pálnak, hogy tán még semmi nincs veszve. Hogy a 85 éve rendezett számla föltámasztott bennem valami régen várt jó érzést, és ezért innentől fogva erős hálával fogok rá gondolni, és sűrűn-sűrűn jut majd az eszembe, D. Pál, a lerendezett számlájával, mintha még most is élne, és velünk nézné, száját elbiggyesztve, az összes eltékozolt pillanatunkat.
És nekem ott, az ágy alatt – elhiszik, vagy sem, mellékes - abban a szent, szívszorító pillanatban egyszerre rend lett és a világ a helyére zökkent. Megköszöntem D. Pálnak, hogy tán még semmi nincs veszve. Hogy a 85 éve rendezett számla föltámasztott bennem valami régen várt jó érzést, és ezért innentől fogva erős hálával fogok rá gondolni, és sűrűn-sűrűn jut majd az eszembe, D. Pál, a lerendezett számlájával, mintha még most is élne, és velünk nézné, száját elbiggyesztve, az összes eltékozolt pillanatunkat.
De az elgurult
csavart nem találtam meg.
Pedig tegnap és
tegnapelőtt is bújtam az ágy alját.
Lehet, sosem lesz
meg. Mégis: keresem.
Ha netán egyszer
megtalálom, az a kis csavar a helyére fog kerülni.
Magyarkanizsa,
2014. 01. 20.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése