Túl szép ez a bolygónk egy világító nappal is, nem akarnék a második lenni.
Tehát, nem szeretnék a bölcs szerepében tetszelegni, de már egy-két évtizede vallom, hogy százszor jobban szót értünk egy szerb nacionalistával, mint egy szerb demokratával. Miért?
Tehát, nem szeretnék a bölcs szerepében tetszelegni, de már egy-két évtizede vallom, hogy százszor jobban szót értünk egy szerb nacionalistával, mint egy szerb demokratával. Miért?
Egyfelől a szerb demokratákról, demokráciafölfogásukról már a kezdetek
kezdetén kiderült, hogy ugyan olyan nacionalisták, mint nemzeti nagyságukat
nyíltan hangoztató nacionalista társaik, olykor politikai ellenfeleik.
Nem kell ezen meglepődni.
A vásárlók hangszigetelt fülkékben a legújabb hanglemezeket hallgatják egy londoni zeneboltban, 1955 |
Ott a román, a szlovák, a cseh vagy a lengyel példa. Náluk még az egypártrendszer elvtársai is nemzetiek voltak, a legfölső szintig. Csak mifelénk igaz a mondás, a magyarokra áll, hogy ’56-ot követően „nekünk sajnos még a kommunistákból is csak a legszarabbak jutottak”.
Másfelől: az egyszerű, és igazi szerb nacionalistába – pont azért, mert
érti a nemzethez tartozás eszményét – szorult empátia, ha kisebbségi sorsunk
kerül szóba valahol.
Talán nem véletlen, hogy a montenegrói nyaralónk mellett lévő nagyszerb
kocsmában bármikor végigszurkolhattam a magyar-szerb vízipólósok meccsét.
Minden inzultus nélkül. Nem mondom, hogy szerettek - kaptam rosszalló
pillantást a belőtt góljaink után eleget -, de mivel az esetek zömében szépen
vesztettük ellenük a mérkőzést, utána győzni se volt erőm inni a rám tukmált
italokat, áldomásokat és kótyagos nótázással lezártuk a sportot, meg a
nemzetpolitikai disputát.
Szóval, nekem most sincs bajom a szerb nacionalizmussal, ahogy a románnal
vagy a litvánnal sem. Jól megférünk egymás mellett, hisz azonosak az örömeink
meg a gondjaink. Megértem Koszovó elvesztését.
Ő meg nem örül neki, de tán elviseli, hogy nekem meg a Vajdasággal, Bácskával
megesett igazságtalanságok fájnak.
Félreértés ne essék! Nem kell ezért szeretnünk egymást! Pusztán élni tudni a
másikkal és azt - élni hagyni.
Szeresse ki-ki a sajátját: az a természetes. Ezek a mai gazemberek azt
szajkózzák nekem, hogy a tőlem idegent kell szeretnem, mert most az a szép.
Trendi…
Ez nem igaz. Tőről metszett hazugság.
Nekem, neked ugyanis a sajátom mindig fontosabb, kedvesebb, vállalhatóbb
lesz.
Neki meg az övéi. Így a természetes.
A kutya is a saját kölykét menti előbb a vízből.
De ha már itt tartunk, a kisördög csak kimondatja velem: hogy ha mindketten
azt valljuk, hogy a demokrácia-deficit emberileg egyaránt vállalhatatlan - ha
szerb, ha magyar művelné – akkor, miként lehetséges áldozat meg áldozat között
fontossági sorrendet tenni?
Értem ez alatt azt a közkeletű nézetet, ami a kétség kívül tragikus
vészkorszak egyediségét - ellentmondást sem tűrően hangoztatja.
Nem mindegy, hogy a pesti Duna-parton lőtték őket a vízbe, vagy az adorjáni
Tisza-parton?! Mezítláb volt mind. Ugyanazokban a téli hónapokban történt ez
is, az is. Nem mindegy kivel-hol ásatják meg a sírgödrét? Bácskában ’44
novemberében tán finomabban lőtték fejbe azokat?! Esetleg masnira kötötték a
szemükön a kendőt?
Tudjuk-e, hogy 1948 tavaszáig - amikor Titót végre megijesztette a Nyugat -
Bácskában még koncentrációs táborokban pusztultak el tízezrek? Zömmel gyerekek,
nők meg aggastyánok? Három esztendővel a második világháborús békekötés után?
Amikor már harmadízben ünnepeltették meg a délvidéki svábokkal, magyarokkal
a felszabadulásukat?!
Miért vörösebb az egyik ártatlan ember-áldozat vére a másiknál?
Majd erre varrjon gombot egy tudálékos jogvédő.
Attól, hogy valaki nemzetileg elkötelezett kormányt vezet, még nem a
demokrácia pusztítója.
A franciáktól nem kell nagyobb nacionalistát találni, és a közelmúlt német
példája, Merkel ominózus kijelentése is pontosan jelzi a berlini politika
paradigma-váltását. Persze, azóta erről, meg a nyugati közállapotokról csak
szűrt információkat enged hozzánk a szép új világ.
Álljon oda valaki, merje azt mondani a párizsi kormányerőknek, vagy a
dánoknak, svédeknek (meg a többieknek, akik bőrszínre, származásra, pofára
válogatva zsuppolják visszafelé a jóléti társadalmaikból a csőcseléket), hogy
ők netán a demokrácia ellenségei!
Furcsa reakcióik lennének!
Ha már itt tartok, akkor egy bekezdést szentelek a denácifikációnak (sic!)
is.
Remélem, nem veszik rossz néven, de az igazat megvallva akad egy önmagát szélsőjobboldalinak
tartó – egyébként módfelett kedves és intelligens – ismerősöm, akivel ugyan
ritkán futok össze, de ötpercnyi beszélgetésünk után már vehemensen tud
zsidózni, cigányozni meg négerezni, hogy zsong bele a fejem.
Magamban mosolygok, mert amit az előbb az agyonhangoztatott frázisokról
mondtam, az őreá is igaz: semmi új a nap alatt, mantrázza szépen a nézeteit,
mintha a nagykönyvből olvasná.
Tőle, tudom, hogy a megmondóink által náci-mentesnek vélt Németországban
reneszánszát élik az ilyen-olyan bajtársi közösségek. Háborús veteránok régi
Hitlerjugend-dalokat sramlizva sörözgetnek egy-egy kosztümös II. világháborús
csatájuk után. Többnyire osztrák, skandináv és – igen! – ukrán, lengyel, cseh
SS leszármazottakkal együtt. És hogy a németeknél éppen nem a buta bőrfejűek
karlendítéses masírozásáról szól a híradó, az annak köszönhető, hogy Berlinben
vagy Rostockban a még tőlük is ostobább és kártékonyabb szélsőbaloldali
huligánok gyakrabban verik szét, gyújtják föl a városnegyedeket.
Ne üljön föl senki, ha féltucatnyi magyar írástudó jól érzi magát valahol Berlin környékén! A germán
lelkiismeretnek úgy kellenek ők, mint egy falat kenyér. Meg is fizetik őket
ténykedésükért: ebben se kételkedjen senki. Egy részük – amikor a zászló arra
állt – jugoszláv volt, vak hű párttag, netán besúgó. Aztán éppen most váltak
világpolgárrá, amikor arra lett kereslet.
Végül, ami a legzavaróbb:
Sokan, épp az előbb említett
megmondók, kollektív bűnösnek vélik mind a mai napig városomat, az itt élőket. Tulajdon képen engemet is. Olyan dolgokat állítanak, amik egyrészt nem igazak, másrészt
sértőek lennének, ha vállalnám őket.
Nem teszem.
Tisztelve az elhurcolt áldozatok emlékét
csak annyit mondhatok, hogy ’44 április 26-án senki kanizsai nem ujjongott, az
állomásra induló menet láttán.
Túlélő, szemtanú mondta nekem
mindezt. A főutcán az emberek tüntetőleg lehúzták a rolókat, és most kapásból
csak Zsámoki Tibi bácsi neve ugrik be, aki akkor vette magához a két zsidó
kisgyereket, akiket még egy évig bújtatott úgy, hogy a városban mindenki tudta:
nem az övé és feleségéé egyik csemete sem. Föl is nevelték őket.
Akit érdekel - a Jad Vasem
Intézetben róla, meg még néhány kanizsairól tényszerűen tájékozódhat. Többen
megkapták a Világ Igazai kitüntetést.
A szabadkai rabbitól pedig tudom,
hogy a helyi csendőrőrs megtagadta az engedelmességet (!), amikor a kanizsai
zsidóságot kellett volna begyűjteniük. A laktanya parancsnoka azzal hárította
el az utasítást hogy “kérem tisztelettel, de hisz ők a mieink…” Sosem tudjuk
meg, mi lett az ellenszegülésük következménye. A kanizsaiakat más városokból
hozott alakulat vagonírozta be.
Nekem is elég nagy teher, hogy az
ősök között akadt olyan, aki a megtorlás áldozatává vált, pedig a légynek sem
ártott. Az sem mindegy, ahogy megéltük ismerős földijeink húsz évvel ezelőtti
viselkedését. Többnyire velünk szemben, miközben rajtunk csattant az ostor.
Ennek ellenére itt élek-élünk. Velük, közöttük.
A szemükbe tudok nézni, és
remélem, hogy nincs rossz lelkiismeretük. Én a múlt terheit, hogy ne vigyem
folyvást magammal, le tudom rakni. Meg is bocsátok annak, aki őszintén kéri.
Akinek a szemén látszik, hogy megbánt sok mindent.
Ám azt méltatlannak tartom, hogy
folyvást olyasmiért kelljen sűrűn önvizsgálatot tartanom, amihez se nekem, se
szüleimnek, se azok szüleinek, se a környezetemben bárkinek - közünk sosem
volt.
Pósa Károly
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése