"Villódzó sok fénybogár kósza raja szálldogált,
„Különös álmot láttam. Hajón utaztam az
éjjel. Nem a Tisza illatát éreztem, noha annak az iszaposan fölbüfögött, sáros
szagnak jobban megörültem volna. Nem. Más volt minden. A hajó nagynak tűnt,
rögtön tudtam, ez egy tengerjáró. A levegő is másmilyen aromáktól szaglott. Lent
a tenger habjának árja szemfödőként terült a víz kékjére. A habok buborékjai,
mint végtelen számú slingelt kis lyukacskák a fehér vásznon. Kisebbek, nagyobbak,
alaktalanok váltogatták egymást, valami szent összevisszaság elrendezettségében.
A hajótest zománcfestékén megcsillant a nap. Láttam a kajütök ablakai körül a
hajnali eső miatt lecsurgó víz odaszáradt foltjait, meg azt a néhány
rozsdamarta flekket is a korlát vascsövének alján, ott, ahol a pára mindig
összegyűlik, csöpög lefelé, hullik vissza a tengerbe. Odébb lógott néhány
vastag kötél. Vízbarázdák szaladtak a hajótörzs bordáinál. Rézsútosan, cifra tarajos
hullámok szántották a fölszín tükrét. A felhők: akár az alaktalan tintafoltok az
itatóspapíron. Mindeközben napsütött, sós illat szállt az alacsony,
valószínűtlenül kék ég alatt, ami olyan tiszta, áttetsző és idegen volt a
bácskai sárga, poros levegő után, mintha kórházban, szanatóriumban lennék, vagy
inkább egy gondosan lezárt, fertőzésmentes karanténszoba levegőjét szívnám.
Akkor még nem tudtam, hogy aznap éjjel
Eperjes Károllyal, a színésszel leszek együtt. A hajó vitt, bele a sós, kék,
bugyborékoló, összefüggéstelen hetedhét semmibe. Kisgyerek voltam. Talán hét,
talán nyolc éves. Feladatom volt a hajón, ahogy más, velem egyívásúaknak is.
Egy képzőművészeti pályázaton kellett részt vennünk. Az volt a képzőművészeti
megmérettetés címe, hogy Mi a hazám?
Ezt kellett kinek-kinek láttatnia. Kaptunk
rajzlapokat, színes ceruzákat, festéket, mindent, ami szükséges. A többség azonnal
munkához látott. Az arcukra nem, de a buzgalmukra nagyon emlékszem. Álltam ott,
kétségbeesve. Nem nyúltam a színesekhez. Sokáig elvoltam így, riadtan, egyre
nagyobb félelemben, gondolkodva, mit is kéne megrajzolnom, lefestenem? A
legügyesebbek már be is fejezték, akkor fogtam neki. Volt hét kukoricaszem a
zsebemben. Hamarjában ennyit találtam. Azzal a büdös, vajkrémszerű óvodás
papírragasztóval, nagy kínnal fölragasztottam a kukoricaszemeket a papírlapra,
körszerű, hitvány karika alakba. Beadtam úgy, ahogy, dicstelenre sikerülten.
Hét kukoricaszem, egy üres papíron, girbegurba körben. A munkám hevenyészett
volta miatt nagyon szégyelltem magamat. A lap hátuljára ráadásul valaki
odaírta: A hazám. Pósa Károly. Még jobban röstelltem a
dolgot.
Megdöbbentett, amikor a selejtező továbbjutói között, a győztes
pályadíjak kihirdetésekor az én nevemet is megemlítették. Azt hittem, valami
félreértés, vagy netán ugratás az egész. Szentül meg voltam győződve róla, hogy
csak idő kérdése, valaki a bíráló bizottságból észbe kap, meglátja a hibát, és
szólni fognak, hogy hoppá!, nem állja!, ez itt egy rémes munka, visszacsinálni
mindent…
Nem így történt. A hajóról pillanat tört
része alatt egy színházban találtam magamat. A függönyöket, súlyos, bordó
drapériákat ugyan nem láttam, valahol a színpad mögötti félhomályban voltam,
mert tompán hallottam az elöl ülő közönség morajlását. Botorkáltam a sötét
színház hátsó traktusában, szűk, levegőtlen folyosón, égtek a tűzjelző lámpák,
a vörösen fojtott fényük úgy-ahogy eligazított. Az egyik piros lámpa metronómszerű
ütemben hunyorgott rám. Jelzésnek vettem, arrafelé kanyarodtam. Keskeny csíkban
fény vetült a résnyire hagyott öltözőajtón át a folyosó padlójára. Nem féltem
benyitni. Eperjes Károly ült a tükör előtt, csak rám nézett, nyugtázta, hogy
ott vagyok. Már vártalak, mondta, és álmomban nekem ez olyan természetesnek
tűnt. Engem, a kisgyermeket vár a színészóriás. Világos. Okszerű. A
sminkasztalán, a villanykörték fényében előtte hevert a pályázati munkám. Hét
kukoricaszem. A hazám. Megint rám nézett, a válla fölött, miközben törülgette
az arcát egy ronggyal, barátságosan bólintott, a kollázsra mutatott és azt
mondta: „Nagyon szép munka, Károly. Tisztességes, szép munka. Örülök, hogy én
mutathatom majd be a zsűri előtt a nagyközönségnek. Így kell gondolkodni a
hazáról.” Én meg csak álltam ott, báván. Hang nem jött ki a számon.
Elképedésemet látva Eperjes Károly
odafordult hozzám, megfogta a kezem, és szép, lassan, tagolva, atyai, szelíd hangon magyarázni kezdett. Elmondta, mit lát abban a rosszul fölragasztott hét
darab kukoricaszemben. És míg beszélt hozzám, sorolta a meglátásait, engem a
lassú boldogság és elégedettség kezdett eltölteni. A színész, Eperjes megvigasztalt,
álmomban. Hogy lehet ezt neki megköszönni?
Ezért nagy emberek a színészek.”
Pk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése