2010. október 5.

2010. október 5.
"A VÉLEMÉNY SZABAD. A TENNI AKARÁS PARANCS. A SZÜLŐFÖLD SZENT."

2018. május 19., szombat

Pósa Károly: KÉT TALÁLKA



Álmomban kettejükkel találkoztam. A Jó és a Rossz Sorsommal.

A Rossz Sorsom annyit mondott: mindent hozzál. Álltunk a Tisza mellett, maga volt a rideg tény, az idegenség, ahogy a nyirok-nyálas füzesek a szavakat visszhangozták. Alig győztem ámulni: megadatott. Nekem, aki volt, hogy lubickoltam novemberi tóban, és akadt párszor: még nyáron is fagyott. Akár a csupaszra fosztott, betört kirakatok – olyan üres lett a lélek. Nem tudhatom, mire föl mindez, minek. Áttetsző a homlokom. Kitapintható vagyok: magamra hagyott. Feszül a bőröm rajtam. Szikkaszt a nap. Süt, tűz, szárít, és jegel az összes gondolatom kegyetlenül. A szeretetben nem hirdetnek győzteseket, csöppet sem véletlenül. Mégsem így akartam. Így kiapadni. Menthetetlenül. Leülve az út szélére. Számon fintor. Karom körösztbe téve.

A Jó Sorsom semmit nem mondott. Nézett, apró, rövidlátó, disznószemével. Szinesben elképzelt vérbe préselt glédicstüskökkel tenyeremben, a Járás rongybordáján lépegetve mentem, egyre csak mentem. Jártam, ahol a szív megpihenne, ott vártam. Éji kék és piros, sárga titkokon, magukba dőlő lankákon, neszek susogtak árnyakat, a csöndös lelkek tetszelegve, a földre vetülő arcokra barázdákat rajzoltak, s reszketeg kezem madárszárnyként megrebbent, homlokomra téve, beborítván, lefödvén a délnek dőlő nádakat, a horizonton hintázó párákat, emlékeket, holtakat, munkára hívó régi jó szót, könyökölvén ablakomon, ami bezárult. Sem hajnaltájt, sem reggel, sem este – nem kéne érezni most sem. Néha a Jó Sorsa mellett a legvidámabb bohóc is elárvul.

A Rossz és a Jó Sorsommal. Kettejükkel találkoztam.

Budapest, 2018.05.17.

Nincsenek megjegyzések: