Herceg Novi - rajzom |
"Képes vagy nem képes, én vissza
akarom a pénzem."
(Moliére: A fösvény)
Kifogyhatatlan kedéllyel figyelem ami történik velünk.
Ez a járvány vastag hályogot operál le
a szemünkről.
Nem fertőtlenített, nem tett tisztába előtte,
be sem mosakodott: szutykos kézzel látott neki a kényes műtétnek. A szemünk
világának.
Volt, van mit lehámoznia.
Álomlétben hízott csipánk mézgaként
ragad szemhéjunkon, és a szemtükrünk is homályos. Még mindig a boldogabb
terveinkben kódorog a képzeletünk, noha reggel hatkor a Kossuth Rádió naponta
közli velünk, a vírus elleni sakkjátékban ki hány gyalogot, futót, lovagot
veszített.
(Vezéráldozat még azért nem volt, mert az
köztudottan mindig a játszmák hajrájában, a végkifejletkor következik be. Úgyhogy a közeljövőben egy
rakás politikus szorulni fog. Egyikük bőrében sem szeretnék lenni. Ebbéli
sejtésemet megtoldja a tapasztalat. Lesz itt még parasztlázadás. Hamarosan mattot
fog kapni a hamis elit: Brüsszelben, úgy általában Európában, és máshol is. Számos
Bástya elvtársnak köszönjük majd meg a munkáját. A türelem változást terem. Idegeskednünk
az elkerülhetetlentől nem szabad. A politikusok úgyis újratermelik önmagukat,
lévén tőlük csak a bacilusok fialnak szaporábban.)
Van elég privát gondunk.
Tavasziasan hűvös az idő: lőttek a
kajszibaracknak, az olcsóbb pálinkára már körösztöt vethetünk. Kint játszi
vatta felhők gurulnak tova. Megfürgültek a tavaszi cinegék, a szemközti tűzfal
verőfényben úszik.
Bent meg? Cimborám, a zománcos vekker
üti a ritmust. A percek múlnak, mint a szappanbuborékok. A becsukott ajtó
mögötti világ zárt rendszerében kéne hasznosan és egyúttal szórakoztatón
tölteni az időt. Nehéz. A munka még csak-csak lefoglal. Ide-oda írni, folyton
valakiknek rajzolni – megszoktam. A karantén adaléka: egy ideje vissza se
pakolom a festékeket, ecseteket, amik garmadával áznak a maszatos dunsztosüvegekben.
Inkább kerülgetem a széjjelséget. Ha már besokalltam a képernyőt bámulni,
fertályórákat piszmogok az akrilfestékes pemzlivel, igazítok a megkezdett
vásznon, pamacsolgatok kedvemre. A baj ott kezdődik, amikor ezt is elunom.
Akkor kéne kicsit szórakozni. Például filmet nézni. Nagyszerű mozit látni.
Bámulattal adózom mindazoknak, akiknek
maradéktalanul sikerül. Bárhogy iparkodnék, én a bóvlit nem tudom elkerülni.
Egy múlt hónapban látott izlandi krimi óta rendes filmet nem találtam. Kínomban sorozatokat vadászok, hátha. Ilyetén a Mr. Mercedes
szériát jó szívvel ajánlhatom a bűnügyi történetekre, az idegborzongásra és a
misztikumra fogékonyaknak. De a többi, egyszer nézhető filmecskékről messze
nincs ilyen jó véleményem. Rangosnak kikiáltott alkotásokkal tele a padlás.
Legutoljára Az ír című film volt egy
bosszús csalódásom. A kezdeti, vérbő várakozásaim negyed óra után közepes
lelkesedéssé halványultak, a film harmadánál pedig kihunyt a kedvem hozzá. Némi
vakarózással, párnapnyi kihagyással, három nekifutásból mégis sikerült
végignéznem. Muszájból. Ne haljak meg hülyén. Hátha ez lesz egyszer a
középdöntőt érő kérdés valamelyik műveltségi vetélkedőben.
És itt el is érkeztünk oda, hogy úgy
általában amit ma művészetnek neveznek, arról hamar kiderül: árucikk csupán, könnyűnek találtatik. Alig lelni póztalanságot, machináció mentes mű szinte
már nem is létezik. A zömük mindössze keskeny, egysíkú, unott, és ismételt
kliséhalmaz. A középszer is gyönge, erőtlen. Csak itt-ott akad gyöngyszem, ám
félő, hogy az meg a sok fölösleges kiagyalmány susnyásába veszik. Úgyszólván
szerencse kérdése a velük való találkozás.
Ilyenkor jó, hogy az indokolatlanul fölkapott,
de egyre borzalmasabb filmgyári produkcióktól függetlenül létezik színházi
világ is. Most ugyan tetszhalott a játékszín, mert a világi deszkákon éppen egy
végtelenített dance macabre zajlik.
Ám helyette a virtuális tér házhoz viszi az összes kamerával fölvett klasszikust.
A youtube – létrejötte óta nem sokszor tapasztaltan – áldásos.
Így néztem meg a minap Moliére
színművének tévés adaptációját, A
fösvényt. Mikor a nézőtéren fölcsattant a taps, önkéntelenül is
összeütöttem a tenyeremet. Haumann Péter parádés alakítása még így, a
negyedszázados felvételen is átsüti a képernyőt. A darab rendezése – Zsámbéki
Gábor és Horváth Z. Gergely érdeme – a hagyományos színházi modell mentén is
úgy tud modern lenni, hogy egyetlen lóalkatrészt sem lengetnek be, és az összes
szereplőn rajta marad a gatya meg a bugyi. A poénokhoz nem kell a vaskos
káromkodások mankója, lehet önfeledten derülni, mert a téma aktualitásán túl fölsejlik
annak örök tanulsága is.
És most épp a tanulságok leszűrése a
legégetőbb feladatunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése