KRITIKARidley Scott: The Martian (Mentőexpedíció) |
Úgy szerettem volna végre jót írni! Azt mondani,
hogy milyen nagyszerű érzés megnézni ezt a régen várt filmet! Esküszöm
nem akartam megszólni! Elvégre jó hosszú hónapok óta lestem, kutattam,
hogyan és hol tölthetném vadászhatnám le.
Részlet a filmből |
Tudniillik nagyon bírom a tudományos-fantasztikus műveket, holott nem vagyok meggyőződve arról, hogy az egzakt tudományokat – a matematikát, az asztronómiát, a nanofizikát és más egyéb, elvont diszciplínákat – nekem találták volna ki. Az elektromos áramköröket is csak tisztelettel, óvatosan nézegetem. Ritkán, ha erőt veszek magamon, kicserélek egy kiégett égőt, és slussz! Nekem a mágnesesség mindörökre mágia marad, nem beszélve az ilyen-olyan hullámokról, rezgésszámokról, és rejtély mi fán terem valaminek az amplitúdója. Mégis. A sci-fi műfajban mindezekkel együtt benne van egy csomó kisgyerekes félelmemen túl a kíváncsisággal elegy izgalmam is.
Ridley Scott neve meg egyfajta garancia volt arra, hogy
ezúttal nem fércmű készült. Jobban mondva úgy gondoltam, hogy az az
angol rendező, aki egyszer már letett az asztalra egy Alient, egy Szárnyas fejvadászt meg egy Prométheuszt
– nem nagyon nyúlhat mellé. Hát: annyira nem is. De ahhoz éppen eléggé,
hogy a legújabb opusáról most egy kicsit vakarózva írjam meg a
véleményemet.
Egyszer majd ennél hosszabb tanulmányban érdemes lesz
taglalni a magyarországi filmforgalmazók minden képzeletet alulmúló
újcím-adási őrületét. Miként a klasszikus Terminátor sem úszhatta meg a röhejes Halálosztót, úgy az eredeti The Martian könyv- és filmcímet is ügyesen sikerült kiherélniük egy íze-bűze sincs Mentőexpedícióval.
Aztán valaki megsúghatta nekik, hogy így ez bizony kicsit kevés, mert
az ominózus „magyarítás” után miheztartás végett alcímként szerepeltetik
az eredetibb – A marsi – megnevezést is.
Amúgy a film alaptörténete pofonegyszerű. A Mars
bolygóra küldött űrhajósok közül egy botanikus szakember lemarad a
visszaútról. Társai halottnak hiszik, szépen ott is hagyják. Így veszi
kezdetét egy 21. századi robinzonád. A zömmel egyszemélyes balhé Matt
Damon színészi erejére lesz bízva, hiába fut egy földi, és még egy
űrbéli szál a filmen keresztül: bizony a többiek ezúttal mind
mellékszereplők. Jók a marsi tájképek – állítólag Jordániában forgatták a
vörös bolygó jeleneteit –, a budapesti Duna-parton félüresen tátongó
Bálna Centrum meg elmegy kicsit futurisztikus NASA-központnak, a
statiszták között fölismerhetően magyarországi vendégmunkásokkal. Közben
a főhős látványosan eszkábál, fúr-farag, és túlél az egy szál magában
lakott bolygón. Mindenre van mentő ötlete – és itt kezd kicsit
elcsúszni, komikussá válni a film. Engemet, ahogy bő két évtizede
tévéfilm-sorozatok tucatjait kerülgetem – irtózva attól, hogy valamelyik
nyolcvanas évek-béli amerikai szuperhőst muszáj néznem – a Marson
felejtett asztronauta leleménye hideglelősen emlékeztet a B-kategóriás
MacGyver összes trükkjére. A filmbeli Mark Watney felőlem lehet jó
botanikus, a saját ürülékével trágyázott krumpliföld boldog tulajdonosa.
Csakhogy mindehhez sokallani azt az ezermesteri képességét, ami
egyformán kisegíti: ha navigálni kell, ha napelemeket tákolni, ha ősrégi
űrszerkezetek megbütykölése adódik. A film felén túl már sejthető: itt
esély sincs arra, hogy a sikersztori felszínességén túl bepillanthassunk
a magányra ítélt, szenvedő, kiszolgáltatottságában is lázadó, olykor
reménykedő, olykor a kételyeivel és halálfélelmével küzdő ember belső
világába. Amit a rideg marsi miliő egyébként tálcán kínálna. Ehhez
képest a főhős a szüleit egyszer emlegeti: annyi sem tudható róluk, mint
Colombo feleségéről. Mark Watney-nek ráadásul nője, szerelme sincs.
Kasztrált tudós, nulla érzelmekkel. Mintha a Földön nem lett volna
előélete. Nincs is. A marsi táj, a szuper környezet, a látványvilág és
az akció mindent visz. Pedig Daniel Defoe pár száz évvel korábban még
ráérzett, és le is írta, hogy Crusoe matrózban mekkora vágyak, milyen
végletes ösztönök tombolhattak. Mígnem megérkezett neki Péntek, és
mindjárt emberebbnek érezte magát.
A Marson rekedthez nem érkezik ugyan társ,
de az örömködés a végéről nem marad el. Igazi megmentős filmmé
kerekedik, profin megkomponált, sok viccel tűzdelt filmes ponyvává. S
mint Piszkos Fred a Csendes óceán déli részén elveszett Gustav Bahrt, az
Angol Királyi Földrajzi Társaság tagját visszatoloncolta a feleségéhez,
úgy nincs okunk kételkedni abban, hogy Ridley Scott is megtalálja a
tudományos és fantasztikus módját egy Marson vegzáló botanikus
hazahozatalára.
Elvégre a Földön is elkél valaki, aki ki tud cserélni egy villanyégőt.
Mentőexpedíció (The Martian)
Színes, amerikai sci-fi, 136 perc, 2015
Rendező: Ridley Scott
Szereplők: Matt Damon, Jessica Chastain, Kristen Wiig, Jeff Daniels, Sean Bean
Pósa Károly
Magyar Szó,
2015. október 12.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése