Rövid lesz ez a hónap, nézett rám a szeme sarkából a kisebbik Csicseri.
A tarkóját vakarta, láthatóan tanácstalan volt. Aztán teljesen váratlanul
kért tőlem egy kétszázast. Valamit venni kéne a péknél, szabadkozott, s én
megadó sóhajjal nyúltam a zsebbe, mert a Csicseri véreres szeméből kitűnt, hogy
ha nagyon megtéved, ha valóban elvéti a bejáratot, akkor képes betérni a
pékhez. Megeshet: tényleg kenyeret vesz. Viszont ettől sokkal valószínűbb, hogy
majd kicsit másutt pálinkát. Sejthető volt, ahogy már ment is, a fal mellett
sunyítva, kissé roggyant léptekkel a piactér felé. Én meg a rossz lelkiismeretemmel
az ellenkező irányba.
Az utam tapogatón esetleges, vakkóstolósra sikeredett. Sűrűn előfordul, ha
csak őgyelegni akarok. A Jézus Szíve szobor úgy bújt ki a kora esti hóka
ködfüggönyből, mint egy szemérmes szegény ember, akinek jobb ruhára nem telik,
és a nyomorát talapzaton muszáj mutogatnia. Ácsorogtam egy versnyit a téren.
Körbenézegettem a sárga lámpa szűrte fényben. Már a terepet rendezték. Padok
terpeszkednek, ivókút épül, ki lesz kövezve, meg széjjelebb virágágyások
díszlenek majd. Míg a kovácsolt vaskerítésen nyákos víz csöpögött, a járdát
emelgető hajdani jegenyék tönkjén merengtem.
Amikor a fákat kivágták, szándékomban volt írni róluk. Jegenyészet lett volna a címe. Amint kitaláltam ezt a furcsa szót
– kicsit büszke lettem magamra. De az írás elmaradt. Fölmerültek más, fontosabb
témák, és ma már úgy látom, hogy nem csak azoknak a párosan kivágott öreg jegenyéknek
maradtam adósuk. Hanem önmagamnak. Mert szerettem azt a két fát. Erdész, szakember
nem lévén jegenyenyárnak véltem őket. Ha netán fafajtát is tévesztettem, nekem
most már örökre azok maradtak. (Utólag
kiderült: azok!)
Vagy huszonöt méter magasra nőttek, egymás szomszédján nyújtóztak az égbe,
egyformán, egészségesen és olyan sudárak, szépek voltak, mint a bérmálkozó egypetéjű
ikerlegények, akiket strázsának állítottak a Jézus Szíve szobor mögé.
Leginkább látófáknak hívták régen azokat a földbe ásott, legallyazott
karókat, amikre fölhágva a gulyások, a pásztorok, a nádi emberek kémlelhették a
környéket. De más-más vidéken nevezték állófának,
őrfának, messzelátónak és címerfának is. Nekem ilyen címerfa volt az a két
jegenye. Kanizsa nem hivatalos kettős védjegyei. A beérkező utazók fogadójaként
vigyázták a város magvába igyekvőket hosszú emberöltőkön át. Egyik színházi rendező
ismerősöm mondta, hogy a színpadon megjelenők csoportja, a mozgás nélkül, de
feszes, rendezett sorban álló szereplők ugyanolyan drámai erejű képként hatnak,
mint egy szöveges, akcióban dúskáló jelenet. Ez a kimerevített, katonás rendet
sugalló látvány fogadott megszámolatlan
alkalommal, valahányszor a Gesztenyefa soron haladtam befelé, és a szemhatáron
föltűnt a tógás Jézus áldást osztó szobra, meg a két hórihorgas, lapajnyi
jegenye. És hogy ők mit láthattak? Csak az ég madarai tudhatnák.
Gondolom látták ótatát tragacsot tolni, ahogy a
vállán feszült a heveder.
A kubikosokat. Láthatták az első automobilt, a
régi majálisok kalapos hölgyeit, amint a fölvirágzott batárokon fordultak az
Erzsébet Ligetbe, cukros süteményekkel, borospalackokkal rakott kosarakkal, és
a biciklik csengői csöröghettek a tavaszi zsongásban, mert a magakellető,
önfeledt vidámság elhitette az itteniekkel, hogy a létező világok legjobbika az
övéké, és nem jöhet semmi, ami azt elronthatná. Mégis jött. Két háború, gyorsan
egymás után, mint a régi világ lebontó villámai, kétszer csaptak sisteregve az
itteni földbe, ugyanarra a helyre, és sokáig úgy nézett ki, hogy élet nem marad
utánuk semmi. Aztán valahogy mégis lett. Rosszabb, sanyarúbb, átkozottabb,
ugyanakkor gyűlölettel, félelmekkel telibb, mint volt. De életnek nevezték. És
megint megünnepelték a majálisokat, vonult az ínség népe, szegényes papírkarton
transzparensekre írott üres jelszavak alatt hamisan dalolva az új himnuszokat,
magasra emelve a tömeggyilkosok portréképeit. A jegenyefák meg komoran nézték a
bazárnyi csődületet, a főúton vonulókat, és nem értették, hogy miként jár
rezesbanda, köszöntő vers meg születésnapi staféta annak, akinek parancsára
emberek ezreit mészárolták a dögkutakba, az erdőkbe meg a folyóba. Mert a jegenyék
csúcsáról még látszottak a friss tömegsírok és az új keletű gazemberek
hazugságai is megakadtak az ágak bogain, fakuló rongycafatként hirdetve, hogy
igazság nélkül nincs semmi érték, az aljasság mindig kikezdi a legerősebbnek
hitt rendszert is. A poros gesztenyékkel kerített út később kockaköveket
kapott, majd aszfaltot. Jó ideig a bronz Jézus szobor sorsa is kérdéses volt,
mert a hit és a szellem ereje zavarta az illetékeseket. Csípte a szemüket a
vallásukat gyakorlók erénye, a nép hagyománya, ezért betiltották a húsvétot, a
templomi esküvőt, a búcsút, és megpofozták a ministráló gyerekeket, mert úgy
gondolták, hogy ha betiltják a Karácsonyt, akkor a reményt üldözik el erről a
tájékról, és ha nyaklevest adnak a kisiskolásoknak, akkor a lelkükkel együtt a
jövőjüket, az önbecsülésüket ragadják el tőlük.
Nem így történt. Ezt is megérte a két jegenyefa.
De már csak ezt. Utána jöttek új idők, amiknek leplében sem a jegenyékre, sem
az emlékezetre nem volt többé szükség. Emelgette a gyökerük a betonjárdát, mondogatták
a döntéshozók.
Aztán – kivágták mindkettőt.
A maradék faanyag ott korhad a földben. Az
asztallapnyi torzó, és a gyökerek is. Meg még sok mindent, amit immáron örök
titokként megőriz majd a jegenyék elnyesett törzse. Olyan váltott maradt a helyük,
amilyen a betöltött szerepük volt az elmúlt évszázadban. Élnek tovább, bennünk,
átlényegülve. Kitérítik a gonosz kor elől a gondolatainkat, s másmilyen
minőségben köszöntenek bennünket, ha a szülővárosunk szívébe tartunk.
A ritka jóságot érezni a csonkolt helyükön.
Előttük a Jézus szobor rendíthetetlenül osztja az áldást. Meglehet, másoknak
csak fölösleges kellékként, metafizikai kérdésként.
A fák anyaga elenyészhet. Ez a jegenyészet.
A fény viszont sosem.
Zord országnak zord körülményei között valahogy mégis decembert írunk. Pk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése