„Aki túl hangosan és túl gyakran kukorékolja a
saját nevét,
azt a gyanút kelti, hogy szemétdombon áll.”
azt a gyanút kelti, hogy szemétdombon áll.”
„–
Tudod, te ló: arról régen letettem, hogy engem megértsenek. Vagy nekem te, a
másik szőrös négylábúval. Meg a tollas kicsi. Kanca, kutya, pocok, tyúk. Ennyi.
Olyanoknak már nem hiszek, akik két talpon állnak a földön. Kivételt képeznek a
hó alatt egyre szaporodó barátok, ismerősök. Azok néha mintha a fagyott földön
is átlátnának. Nézzük egymást. Beszélnek hozzám. De mással alig akad közös nevező. Nem
érdekel.
Az emberek önzőek. Ez a lételemünk. Ilyen a természetünk, ezért számítunk
embernek. Önzőségünk egyik föltétele annak, hogy az érdekeinket maradéktalanul
érvényesíthessük. Még a jézusi tanítás is kiemeli, hogy a szabad akaratunk
elnyerésekor váltunk egoistává. Döntéseket muszáj hoznunk, amik befolyásolják a
sorsunkat. Egészséges tudatú meg nem szokott önmaga kárára dönteni. Hát: önzülünk, ha kell, ha nem. Így már mindenre
akad magyarázat. Szakszóval, némileg finomítva, énközpontúságnak is hívhatjuk e
jelenséget. Nincs kivétel alóla. A legmegveszekedettebb emberbarátok, a másokon
mindig segítő jó lelkek, a humánum fölkentjei is mind-mind valahol
tanúbizonyságát adták már annak, hogy az önzés halványan, alkalmanként, de ott
munkált bennük. A nagy emberek is esendőek. Jónás próféta a cethal gyomrában
kesergett önnön sorsa felett. Calcuttai Szent Teréztől, Mahatma Gandhitól, vagy
a megboldogult János Pál pápától szerényebb halandókat keveset ismert az
emberiség. Ugyanakkor az ő önzőségük a küldetéstudatukban gyökerezett. Ami
fölülírt minden hozzájuk kötődő dolgot, tettet, ideált és valóságot. Ami ezzel
együtt nemhogy bocsánatos bűnnek sem számít, hanem napjainkig kirívón szent
elkötelezettségként tiszteli a világ. Érezzük: ha belegebedünk sem sikerül a
lábuk nyomába lépnünk. Hát csak bámuljuk és becsüljük őket, noha ki-ki a saját
maximája szerint igyekszik egy-egy féltéglát hozzárakni a nagy műhöz. Van
egyébként másmilyen is. Aki folyton igazodik. Az a fajtájú, aki inkább beolvad,
de a téglányit is sajnálja beilleszteni a közösbe. A vakolatban lapít száz éve.
Lelkesen bólogat. És hittel vallja, hogy a szabadkai városháza épülete inkább szüleménye
a rongyrázásnak, mintsem egy nagyszerű kor lenyomata. Szerinte a Monarchia
robbantotta ki a nagy háborút, hogy utána Gavrilo Principet tüdőgyulladással
kínozhassák halára a börtönben. (Nemhiába: szobor is jár a mártírnak!) Bácska
mindig Szerbia része volt, Sándor király mindeközben virtigli reformernek számított,
a diktatúra pedig főleg Budapesten manapság tombol, nem akkor. Újvidék
visszafoglalása után ezernyi magyar hóhér kegyetlenkedett, okot adva az 1944 telén
megesett igazságos revansra, amikor majdnem minden településen félfalunyi
kíméletesen masnira drótozott kezű háborús bűnöst volt muszáj likvidálni. Ízlésesen,
udvariasan agyonverve, a Tiszába lődözve. Rá pár évre a bácskai parasztok maguk
tépték ki a bajszukat, majd lelkesen söpörték a saját padlásukat. Elhitte mind
a testvériség-egységet. Tito Goli Otokon üdülőparadicsomot szervezett, és a
politikai foglyokat Brioni szigetén zsalugáteres villák várták. Moša Pijade halála előtt meggyónt, Edvard Kardelj pedig áttért zsidó hitre.
Tavaszi szél vizet árasztott Csernobilban, Koncz Zsuzsa jó énekes. Milošević
volt az utolsó, aki Jugoszlávia egységét akarta, a mostari híd meg azért omlott
össze, mert évszázadok alatt elöregedett. Daytonban asztallábakhoz láncolt
küldöttségek írtak alá, Hágában pedig gázkamrákba terelték a Balkán legnagyobb államférfijait.
Most demokrácia van, a népakarat érvényesül. A világ élhető, egyre szebbek a
kilátásaink.
Hiszi, vallja lelkesen az a sok vakolatarcú. A falba simulók. Pocsolyaszemük
akár a szatyorban felejtett halé. A szaguk is olyan. Egy döccenőre sem akarnék
velük egy légtérben maradni. Leírni leírhatóak, mégis jobb szeretem az
ilyesféle alakokat, jelenségeket megrajzolni. Elvégre karikatúrák. Torzak. Pofázmányuk
elnagyolt gúnyrajz. Egyenként is olyan szörnyűségesen visszataszítóak, hogy a belső űrmértékük
rondasága fölülmúlja a külvilágét. Emiatt visszájára fordítható a szívük, belük, lépük
és mindenük.
Kész szerencse, hogy nagy ritkán, ha gyerekeket látok és rajzolhatok, azt tapasztalom: még hiányzik
belőlük mindez. Sarjad bennük legbelül más is.
Azt kéne vigyázón megtartani.”
Pk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése