A MAGYAR KULTÚRA NAPJÁRA
T. Józsefnek szeretettel ajánlva
Skicc |
A mai napig minden
jezsuita novíciusnak, vagyis szerzetes-növendéknek van egy kötelezően
elvégzendő feladata. A tanulmányai végénél egy próbát kell kiállnia. Alig váltásnyi
ruhával, szerény batyuval elküldi a rendfőnöke zarándokútra. Fillér nélkül kell
indulnia, üres zsebbel. Semmi luxus. A legalapvetőbb élelmet, konyhai
kellékeket sem vihet magával. Ahol megáll, csak a jóindulatú emberek irgalmára
szabad hagyatkoznia. Akkor is tilos kérnie, ha éhes. Ha napok óta nem evett.
Ugyanis csak azt szabad elfogadnia, amit önzetlenül adnak neki. Ahol
ráesteledik, ott vackol meg. Nem koldulhat. Házakhoz bekopognia tilos. Csak
akkor szállhat meg valakiknél, ha azok fölajánlják az otthonuk melegét,
biztonságát. Ugyanígy tiltott bárminemű kényelmi igényét hangoztatnia. Mihelyt kap
fürdőszobát, zuhanyozhat. Amennyiben vetett ággyal kínálják: alhat tiszta
lepedőn, cihás párnán. De míg tart a zarándoklata, mindvégig mások kegyelmére
van ítélve. Így tanulja meg egy életre a jámbor szerzetes-jelölt, mi a
szerénység, az alázat, és ismeri föl saját lelki erejét, ami a későbbiekben
hasznára lesz az élet kihívásaiban.
Talán furcsának
találja valaki, hogy A magyar kultúra napja alkalmából ilyesféle önsanyargató,
ódivatúnak tűnő diszciplína leírásával indítok. Az önzetlenségről és az
önzésről értekezvén.
Megvan rá az okom.
Nekem tudniillik néhány éve a magyar kultúra fogalma már nem a mindenkori
műveltségünk dicső nagyjairól és azok cselekedeteiről, meg az örökbecsű
műveikről szól. Arról is. Másodlagosan. Ám 2016 legelejére nyilvánvalóvá vált,
hogy a megtartó erőnek hirdetett kultúránknak sokkal inkább van köze a szellemi
nemességünkhöz, a szeretetteljességünkhöz, az áldozatkészségünkhöz – egyszóval
a jóságunkhoz –, mint azt mi gondolni, vagy hinni mernénk. Mindazonáltal nem
áltatom magamat. Hisz ahol a búza, ott az ocsú is. Tehát amikor a magyar
értelemről, elméről, ihletettségről esik szó: ajánlott a másik pólusra is emlékezni.
A magyar sekélyességre, önföladásra, irigységre. Az önzésünkből fakadó sötét,
lehúzó energiákra.
Kivételes esetekben
olykor megfeledkezhetünk róluk. Ha valóban a színvonal, a minőség kerül
elébünk. Ha találkozunk egy-egy zsenivel, évszázados lángelmével, új korszakot
nyitó jelenséggel, amitől a lélegzetünk is elakad... Akkor nagyon jó azt
érezni: lám, mi is magyarok vagyunk! Hozzá tartozunk. Ahhoz a nemzeti
közösséghez, ami rendkívüli erőfeszítéssel immáron több mint ezer esztendeje
teszi a dolgát, szívósságból és állhatatosságból példát mutatva a világnak.
Hajt bennünket a naturális ösztön. Faji, nyelvi rokonoktól távol. Ritka
barátokkal és sűrű ellenségekkel a tövünkben. Túlélünk. Túléltük. Történelmünk
során nagy néha megadatott, hogy cselekedeteinket mérlegelhettük volna. Akkor
sem tettük. Akkor sem a könnyebbik utat választottuk. Magyar sors, mondták
mások és húzogatták a szemöldöküket. Magyar sors, dörzsölték a tenyerüket,
vigyorogtak az ellenérdekeltek.
Olykor keleten, olykor nyugaton – és igen! – fájdalmas bevallani, de azt is el kell ismernünk: sűrűn előfordult, hogy a sajátjaink között találhattuk azokat, akik a magyar kultúrát, a magyar pszichét jobban gyűlölték mindennél. Irtották, tiltották, pusztították, ahol csak érték. Mert féltek tőle. Az önzés vezérelte őket, egyéni érdekeik érvényesítése – lett légyen szó idegen szerencselovagokról, labanc lelkületről, Habsburgokról, bécsi spiclikről, pecsovicsokról, komisszárokról majd kommunista cenzorokról. Egyforma szempontok alapján tűzzel-vassal léptek föl minden ellen, amire rásütötték a billogot: magyar. Tehát veszélyes.
Olykor keleten, olykor nyugaton – és igen! – fájdalmas bevallani, de azt is el kell ismernünk: sűrűn előfordult, hogy a sajátjaink között találhattuk azokat, akik a magyar kultúrát, a magyar pszichét jobban gyűlölték mindennél. Irtották, tiltották, pusztították, ahol csak érték. Mert féltek tőle. Az önzés vezérelte őket, egyéni érdekeik érvényesítése – lett légyen szó idegen szerencselovagokról, labanc lelkületről, Habsburgokról, bécsi spiclikről, pecsovicsokról, komisszárokról majd kommunista cenzorokról. Egyforma szempontok alapján tűzzel-vassal léptek föl minden ellen, amire rásütötték a billogot: magyar. Tehát veszélyes.
Mint mostanában.
Azoknak a gazembereknek a véleménye harsog, akik el szeretnék hitetni velünk,
hogy az idegent muszáj szeretnünk. A más a szép. Mi több: a más, a tőlem
merőben másmilyen kultúrájú, vallású, értékrendben-, ethoszban-,
erkölcsiségben- és kismillió más dologban
különböző: az sokkal szebb. Az vállalhatóbb, az értékesebb, az a jobb. Nem
az enyém. Nem az, ami magyar, ami emberi.
Ebben a bűnös
tanításban nő föl velünk az új nemzedék. A mi kötelességünk kinyitni a
szemüket. Már nem kell sokáig óvatosnak lennünk.
Meg fogja rázni
magát a mindenség.
Sokáig nem tűrhető,
ami most folyik.
A szabadelvű
falkának a torkára fagy majd a szó. Hisz abból élnek kétszáz esztendeje, hogy
lenullázzák, elhallgatják, agyon ferdítik, elhazudják és ellehetetlenítik a
magyar szellemmel kicsit is átitatott gondolatokat. Ma, mint a századelőn,
ugyanúgy a liberálisnak mondott, valójában az etikát, mint olyat levetkező, a
nemzeti minimumtól is irtózó, a hagyományt megvető, a gyökértelenséget hirdető
erők állnak harcban mindennel, ami magyar. Budapesten, Újvidéken, néha
Szabadkán véleményterrorjuk révén mondják meg, ki a jó író, a jó rendező, a jó
festő, a jó színész vagy épp a jó zenész. Hogy kit és mit ajánlott olvasni. Az
ő kegyeltjeik lehetnek bölcsek, a szavuk mindig szent. Kinyilatkoztatás. Emitt,
a másik oldalon meg mihelyt lenne egy hang, már megszólalásakor felsüvölt a
kórus: mucsai, gumicsizmás, a „modern eszméket”, a „trendet”, a világi
áramlatokat kellően nem ismerő dilettáns az illető. És persze mindemellett,
ráadásként kimondatik a verdikt: tehetségtelen.
Önzésükben odáig
mennek, hogy belterjes módon egymásnak adogatják a kitüntetéseket. Három meleg
hangú kritikádért kapsz egy művészeti plecsnit. Gurítunk alád kiadót,
koncertlehetőséget, önálló tárlatot. A pályázaton elég egy telefonon jelezned
részvételedet: biztos nyerni fogsz. A többi úgysem számít, igaz-e barátom?
Közben ilyen
mondattöredékek születnek az önző, elefántcsonttornyukban ücsörgőktől, a
fotelekből alkotóktól: „A posztmodern világ metakommunikatív paradigmaváltása,
decens módon dinamizálja a létezés kvintesszenciáját.”
Nem érti a kedves olvasó?
Én sem. Éppen ez a cél.
El szeretnék
hitetni velünk, hogy a művészet, valami embertől elrugaszkodott, távoli,
megfoghatatlan, zavarosnak tűnő csiribiri hókuszpókusz. Márpedig nem az. A
művészet a lélek tisztaságából eredő jobbító akarat megtestesülése. Nem
ködösít, hanem megvilágít. Nem maszatol, hanem kiélezi a képet. Nem egymásra
hajigált hangok kazla, hanem dallam, ami akaratlanul belénk vésődik.
Sokan vannak
kortárs művészeink közül, akik fölismerték a múltunkból gyökerező szerves
alkotás jelentőségét. A forrásból merítkezés megalkuvást nem tűrő alázatát.
Törekvésüket gyakran gúny, meg nem értettség övezi. Mégsem állnak be a brekegő
sorba, nem tartják a tenyerüket. Hozzászoktak ahhoz, hogy a művészetük nincs a
média fő sodrában.
A figyelem a
színesekre, az ordenáréra vevő. A talmi ragyogásra.
Mégis teszik, amit
tenniük diktál a lélek. Vagy kérdezzék meg azokat, akik talán a legönzetlenebbül
mentik a magyar műveltséget, óvják, tovább adják népünk önbecsülését, szerte a
Vajdaságban. Az amatőröket, félprofikat. A népi kultúránk őrzőit.
Néptáncosokat, kézimunka köröket, asszonykórusokat, hagyományápolókat,
civileket. Pénz nélkül, önszerveződéssel alkotnak maradandót, hatalmasat,
évről-évre. Akiknek a népviseletüket, tájszólásukat, szokásaikat a saskabarés
adócsalók oly szívesen gúnyolják. Hazai véleményvezérekkel együtt.
Amikor – úgy az
időt álló, kincseket termő kortárs alkotóink, mint a szélesebb rétegeket
szervezők – áldozatos tevékenységére gondolunk, a legkevesebb, hogy A magyar
kultúra napján levesszük süvegünket, és csöndben meghajolunk előttük.
Pk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése