A visszatérő
(The Revenant)
FILMKRITIKA
Csak megköszöni tudom a jó
sorsomnak, hogy a tavalyi évet nem hagyta meg nekem szomorú üresjáratként. Már
tényleg azt hittem, 2015 úgy fog elmúlni, hogy egyetlen említésre méltó új
mozit sem látok.
Áldásom a filmforgalmazókra!
Decemberben, karácsony tájékán szó
szerint megtört a jég a filmvásznon! (Milyen Star Wars!)
Előbb egy izlandi alkotásnál ébredt
az erőm, suhintottam ököllel három félkörívest, és ugrottam föl ültő helyemből.
Aztán meg pár napra rá megnézhettem Alejandro González Inárritunak a vadonatúj,
hómezőkön játszódó westernfilmjét.
Stílszerűen, egyenlőre jegelném az
előbb említett izlandi mű (Viharföld)
taglalását, pedig jó értelemben véve attól is kivert a hideg, amit abban
láttam. De most ennek a mexikói rendezőnek olyannyira a hatása alá kerültem,
hogy a munkája fölülír minden sorrendiségét. Abszolút elsőbbséget élvez. Annál
is inkább, mert a korábbi filmjei révén tényként tűnt, hogy magas kéményű, sűrű
füstű alkotóval van dolgom. A 21 grammot
többször végigkönnyeztem, végighaldokoltam Sean Pennel együtt, és ha a Birdman nem is lett a kedvencem, odaát a
filmakadémiának tetszett. Nemhiába: Oscar-díjat ért.
Éppen e vérbő remények miatt, mint a
madarász vizsla: fél lábammal a levegőben vártam, mikor pottyan elébem A visszatérő. Kicsit idegenkedtem ugyan,
hogy Leonardo DiCaprio lesz a főszereplője, de ez a meleg kutyaszemű szőke
herceg nem egyszer bizonyította már, hogy olasz vérrel az ereiben nem csak
pizzafiút tud hitelesen alakítani, hanem vér komoly drámai szerepekben is képes
elhordani magát, ha vödröt adnak neki. Vagyis lehetőséget. Inárritu
megtisztelte, s lám – milyen jól tette!
Imádkozom érte, hogy ne legyen ebből
a profi aktorból az, ami lejtmenetben sikerült például a megöregedő Robert de
Nirónak. Olcsó ripaccsá válnia. Nem véletlenül: DiCaprioban ugyanúgy megvan a
nagy előd elhivatottsága, tálentuma, vadsága, a kellő lelki mélység a szerepek
átéléséhez és hiteles megformálásához. Ha engedi a biznisz által kilúgozni
magából ezt a vele született, ösztönös adottságot, mehet majd olcsó komédiákba
grimaszkodni, tucatkrimik plakátjára, mint az a jobb napokat látott, mára
kiégett anyajegyes csóka: a Taxisofőr, a Szarvasvadász, vagy a Misszió
hajdani sztárja. De ha DiCaprio ügyel, mindig ilyen lehetőségek fognak sorjázni
előtte. Próbára teheti magát a kihívásokban, és általa mi is kiélhetjük filmrajongói
gyönyörünket.
Mert A visszatérő – már most, ideje korán előre szólok, megjósolom –
olyan egyedi képi világú, lélegzetelállító alkotás, amiről még sokat fognak
beszélni! A legkevesebb, hogy bekerül a kezdő filmes generációk tananyagába, jó
példaként fogja emlegetni a mozis szakma. A legtöbb meg az, hogy díjesővel
halmozzák el. Akár Oscar-díjjal. Többel is. Megérdemelné.
Nincs rá jobb magyarázat: a filmet
nézve végig a tarkónkon a préri jeges lehelete. Nekem arcoskodhat bárki a Saul fia zseniális operatőri
megoldásával – ott ezt az egyszeri poént görgetik végig a filmen. Ebből él a
produkció. Nem is rosszul.
Ám A
visszatérőben ugyanezen látószög révén sokkal átfogóbb, lúdbőröztetőbb, ha
tetszik: hitelesebb a történetmesélés. A csatajelenetek, a küzdelem az
elemekkel, a vadállatokkal. Ráadásul a csontunkra hűl a bőrünk az állandó
szürkülettől, a tompa, fénytelen vizuális megjelenítéstől, ugyanis a forgatáson
nemhogy szűrőket, de mesterséges megvilágítást sem használtak. Így türemkedik a
szemünk elé a XIX. századi vadnyugat északi felének sivár, hóval, zimankóval
megnyomorított pokla. A fehér prémvadászok vademberebbek az őslakosoknál,
miközben átérezzük, hogy a rongyokba bugyolált alakoknak olyan büdös a szájuk,
hogy az indiánok nyilat mérgezhetnének vele. Aki csak a Titanic alapján jegyzi Leonardo DiCapriot, bele se fogjon a film megnézésébe.
A karakterek mindegyike telitalálat.
A negatív figura bőrébe bújtatott Tom Hardy valóban megverekszik minden
pofonért. Habitusa mintegy levetülése a zord tájéknak, az elembertelenedett
világnak. Ezúttal a mellékszereplők is tudják a dolgukat. A szépen
megkomponált, percről percre feszülő, dramaturgiailag tökéletesen fölépített
alkotás így válik egységes, kerek egész történetté. Amolyan zúzmarás
passióvá.
A múltban, bizarr környezetben játszódó cselekményt csak még
izgalmasabbá teszi, hogy a forgatókönyv alapjául megtörtént esemény szolgált.
A visszatérő több síkon értelmezhető. Hamarjában csak
hápogni tudunk, mennyi finom utalás találni benne a mai korra. Jóllehet eredeti
nyelven láttam a filmet, nem kell különösebb angoltudás a megértéséhez.
Puritánok a dialógusok, lebutított a nyelvezet. Néha cree, néha póni indián
mondatok cserélgetik egymást. A lényeg a szavakon túl amúgy is láttatja magát.
A fenyők között süvöltő szél, a jégpáncél peremű patakok csobogása is mesél.
Ezáltal a halovány szerelmi szál, a család iránti felelősség, a barátság, a
lelkiismeret, a bosszúvágy és az önfeláldozó lemondás: mindez ott kavarog majd
a karcosan gomolygó hóförgetegben, a kínnal elfertőződő, rothadó sebek, a
tantaluszi gyötrelmek közepette.
Ezt a rideg valóságot viszi nekünk
kétésfél órán keresztül feszített ívű, parabolikus eposzi minőségekbe a mesteri
Inárritu, hogy odafagyva a székhez, leckét kapjunk abból, valójában mik is
lennénk. Megjárva a legsötétebb mélységben bennünk rejlő bugyrokat, és a
gyöngyházfényű magasságokat.
rendező: Alejandro González Inárritu
operatőr: Emmanuel Lubezki
vágó: Stephen Mirrione
Szereplők:
Hugh Glass: Leonardo
DiCaprio
John Fitzgerald: Tom Hardy
Andrew Henry: Domhnall
Gleeson
Jim Bridger: Will
Poulter
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése