A fotó illusztráció (internet) |
A neve Martin. Ezt megértettem, elsőre.
Innét aztán döcögősebb körösztút következett a társalgásban, mert Martin nagyon
nehezen formálja a szavakat. Számomra majdhogynem érthetetlen, amit mond.
Nyikkanni sem nyikkanok. Inkább csak a kezét figyelem. Abból sokkal több minden
világossá válik. Erősen gesztikulál. Tenyerében, a nikotintól megfestett ujjai
között olcsó cigaretta parázslik, aminek vége úgy cikázik az est sötétjében,
akárha egy késő őszön eszmélő, vagy ittfelejtett, párját keresvén megkergült szentjánosbogár
röpködne. Szabadon hagyott karja is sűrűn-sűrűn a magasba lendül. Mintha a
világot akarná folyton megáldani. Erről rögvest a kanizsai Nagytemplom
Krisztusának képe jut eszembe, aki nyújtott kezének két ujjával ugyanígy osztja
a malasztot.
Martin fejhangon beszél. Jócskán hiányos
fogsora mögül éppen csak bugyborékolnak a szavak. Figyelnem muszáj, hogy a
lényegi részt azért fölfogjam. Míg vagyunk, az utcán közlekedő szél
menetrendszerűen nyakunkba zúdít egy kevéske októberi nedvességet, nyűgként,
szemernyit, talán abból a megfontolásból, hogy elevenebbek maradjunk. A
mögöttünk sorjázó platánok levelei közben hullnak, rendesen. Amelyik közelebb
landol, annak hallani az érkezését. Olyan hangot ad, amilyet odahaza a
földobott palacsintám, amikor véletlenül a konyha padlójára plattyant. Ösztönösen
rándul is egyet a balom. Hirtelen, titokban megint a sütőt markolom – nem az
újat, a régit, aminek kicsit lötyög a nyele -, s a sokadszor ismétel, szokott
csuklómozdulat révén megnyugvással veszem: még nem halt ki belőlem a
palacsintadobálás rutinja.
Martin közben mondja a magáét. Ha jól
értem, éppen Vietnámnál tart, a háborút emlegeti, amikor Saigon utcáin pár
méterenként az aszfaltba lyukakat vájtak a helyiek, hogy a bombázások elől
legyen hova bújniuk. Az alkalmi óvóhelyek egy- legfeljebb kétszemélyes fúratok
voltak, beton fedőlappal záródtak. Mintha nálunk valaki ijedtében a vízóra-aknákba,
vagyis sahba akarna lekuporodni. Ilyen üregek pöttyözték az összes saigoni
utcát, máig láthatóan, kórismérvként, himlőragyaként hirdetve az emberi
szenvedéstörténet végteleníthetetlenségét. Hiánycikk volt minden orvosi műszer.
Egy injekciós tűért Hanoi központjában már nőt lehetett kapni, és az összes
nagyvárosban kórházzá alakították az iskolákat.
Martin az ég felé nyújtja a jobbkarját,
aztán föltűri az ingét könyékig és a tetoválását mutatja. Futólag ránézek,
inkább csak ellenőrzésképpen. Nem drogos. Nincsenek az alkaron tűszúrások. Talán
nem is alkoholista, csak combtól lefelé hiányzik a fél lába és az utcán él.
Mondhatni utcabeliek vagyunk, hisz itt dekkol a bérház tövében. Egy kopottas,
alighanem államilag kiutalt tolószék az otthona. Az épület beszögellésébe
parkolva, a fal mellé gördített tolószékében alszik, a járdán, előre görnyedve,
nekibukva. Hosszú, hajléktalanságban lerótt idő után biztos megszokható ez a
póz. Nekem mégis különös. Én a távolsági buszon sem tudok ülve elaludni. De a
fedél nélküliség sok mindent ráfarag az ember szokásaira. Aki nyomorult, mint
Martin, annak nincsenek ilyen aggályai. Nem kényeskedik. Minden nap korán
ébred, négy körül, amint a városban elsőként fölröfögő autók kondáját hajtani
kezdik. Ezért – nem lefekszik, ugye – alszik már fél tíz körül. Kapucniját
mélyen a homlokára húzza ilyenkor, és mint a sztyeppék kunbaba-szobrai,
összefonja, a hóna alatt keményen összekulcsolja, szinte láthatatlanná teszi a
kezeit. Kesztyűt még nem hord. Piros orkánkabátja messziről virít, biztos, ami
biztos alapon van rajta egy koszos fényvisszaverő mellény is, és a maradék
lábán a cipője vastagon be van bagyulálva bevásárló zacskókkal. Szigetel a
nejlon. Véd. Eső ellen mindenképpen. Most meg világszerencsétlenségként
csöpörög.
Martin már az éjszakára készül.
Odagurította magát a szomszédos pinceklubhoz, a fitneszterem ablakához. Az a
szórakozása, mintegy esti tévézése, hogy a kivilágított, alagsori üvegen
bebámulva nézi az odabent edző embereket, akik karcsúbbak, szikárabbak, szebbek
akarnak lenni. Fonott kalács kocka hasat, bicepszeket és ropogós feneket
szeretnének, miközben hihetetlenül drága, sportos cuccokat viselnek. Mert
mutatni kell az izmokat, a szoláriumozott bőrt, a szőrtelenített mellkast, a
tanga bugyikat csócsáló farpofákat, letagadva éveket, kilókat, kalóriákat meg
talán a múlt szenvedélyeit. Izzadnak hát rendesen emiatt. Középkorinak ható, de
krómozottan csillogó kínzóeszközökön próbálgatják fizikai küllemük
átformálását. Vastag bérletet fizetnek havonta, hogy a neonfény és a bufogó
diszkózene alatt szenvedve egyszer majd az fürdőszobai tükrüknek is tetszenek.
Hogy emberebbnek remélhessék magukat. Istenem, de keserves próbálkozás!
Ráadásul jobbára fiatalok. Elvétve egy-két személyiségzavaros ötvenes, ha akad
köztük. És Martinnal ellentétben mindegyiknek két lába van. Amikor studírozza a
benti csilli-villi világot, a tolószékében kucorgó nincstelen nyomoréknak
arcizma sem rándul. Csak a szeme bogara ugrál a látvány mozgalmasságától
függően. Félig-meddig inkognitóban jelen van ő is, kukkol az utca árnyékából, nem
állandósított kuncsaftként, mert nincs törzstagkártyája. Amolyan kívülről
foglalkozó gyakorlóként szedi bögyre a benti eseményeket. Hogy viselkednek
amazok, ha már egyszer a másodpercekhez és a teljesítményhez kötötten is oldott
hangulatúnak akarnak látszani. Martinban nincs harag, sem gyűlölet irántuk.
Leírhatatlan közönnyel szemléli őket. Leírhatatlan a szakadék is közöttük.
Töredezett szavaiból, félmondataiból ilyesmire következtetek.
Reggelente pacsizok Martinnal. Szótlanul
vigyorog rám, huncutul, mintha cinkosa lennék. Sosem köszön, nem szokása. Csak
elmenőben látom, hogy kékre fagyott hüvelykujjával mindig fölfelé bök egyet,
felém. Messze a kanizsai Nagytemplom. Ez nekem a napi egyujjas áldásom.
Pk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése