Illusztáció (internet) |
Róla még nem szóltam, pedig ugyanolyan
szereplőjévé lépett elő az életemnek, mint a lábatlan gazdája, aki bár jelen
van, többé már soha nem léphet sem előre, sem hátra, mert a sors elvette tőle
az egyik lábát combtőből, s tolószékéből csak egyszer sikerül majd ellépnie. De
mindannyian azt reméljük – a kutya is, meg én is, és valahol Martin is bízik
benne -, hogy ez nem hamarosan fog bekövetkezni. Legalábbis nem a jövő héten.
Martin kutyája a pad alatt lakik. Műanyag
ételhordó tányérkában (alighanem saláta lehetett benne), most víz van. Az a
kutyáé. Martin, amit eszik, azt szokott vetni neki. Közös koszton vannak. A
kutya nem sovány, de nem is hasonlít a többi, rendes emberek által nevelt
rendes házi kedvencre, akikre ilyentájt már helyes mellénykét adnak az őket
rendesen sétáltató gondos gazdáik. A legnyiszlettebb pórázos patkányon is
vadonatúj utcai pruszlik virít, csillogó biléta, aranyos kis csöngő a
nyakukban, gondolom azért, hogy ha bagoly vinné el őket, lehessen hallani
melyik irányba hussant el velük a belvárosi éj sötétéjében. Martin kutyája nem
ilyen kockacukron nevelt, pedigrés nyavalya.
Meghatározhatatlan fajtájú, inkább
középtermetűtől kisebb egy számmal. A színe, mint a mamáék nappali szobájának a
szekrénye, barnás cirombás. Spicces a pofája, lehet benne egy adagnyi foxi vér,
meg talán tacskó: de ezt most hadd ne kelljen esküvel bizonyítani! Egészen
különös az eb füle állása. Az egyik kajla, lóg neki féloldalasan, mintha ezzel
is a gazdájára igyekezne hasonlítani, aki szintén féloldalas immáron, a maga
módján, szegény. A kutya másik füle hegyesen mered a novemberi semmit morzsoló
levegőbe. Olykor körbefordul az álló fülkagyló, de a kutya nem szívesen kel föl
a pad alól, az aszfaltra leterített rongydarabjáról. Egy valaha gyermekeknek
szánt béléses kiskabát, dzseki a vacka. Kislányé lehetett, mert rózsaszín, csak
már nagyon szutykos. Jó ideje használhatja a kutya. Mondta Martin mikor szóvá
tettem, hogy most még nem, de decemberre tervezi, hogy kikukáz, keres egy másikat,
még vastagabb, téli rongyot a kutyának. Talán Mikulásra megkapja, szívta a
csikkjét Martin, s ahogy ránézett a kutyára, az illedelmesen billentett a
farkával.
Eldöntött tény tehát, hogy a kutya új fekhelyet fog kapni. Csak idő
kérdése. Martin soha nem pöröl a kutyával. Arca ellágyul, mikor lenéz a pad
alá. Ilyenkor szilaj, ördög karmizsálta, koravén, ráncos arcán valami elégedett
mosolyféle jelenik meg. Éppen alig észrevehetően, a borostás szája szegletében.
Emberivé válik az arca. Megszépül. Még a legmagatehetetlenebb ember is tud
szeretni. A szeretet, a ragaszkodás emberi tulajdonság. Is. De leginkább a
kutyák erénye és mindazon állatoké, akiknek romlatlan lelkületüket azért
csodáljuk, mert velünk ellentétben őket a Jóisten a saját örömére teremthette,
míg minket inkább a bánatára, hogy annyi bajt csinálunk egymásnak, hogy ennyire
nem tudunk vigyázni a másikra, azok lenni, amit Ő szeretett volna.
Ilyentájt különös csömör ül a városi tekintetekben.
Unalmas és felháborító események történnek, gyors egymásutánisággal. Émelyítő
keddek kezdődnek majd végződnek. És se Martinra se a kutyájára mindez nem hat.
A korcs fekszik a szappan színű, koszos gyerekholmin. Amaz meg ül a
tolókocsijában, gubbaszt ott, mint egy kikirics sárga mellénybe öltöztetett
borzasztó méretű fekete holló. Válla közé húzott fejjel, kapucnisan bámulja az
eszelős zűrzavart, a civilizációnak mondott hisztérikus demonstrációt, ahogy a
város önmagára sem figyelve ostoba, barbár erőszakossággal őriz valami bolondos
akusztikájú, kiszámíthatatlan ütemű hangzást, szagtalan közterekbe csomagolt
mikrovilágot, felöklendezve belőle a föld gyomrából előbukkanó táskás, szatyros
embereket, akiknek a fülükből legtöbbször zsinegek, drótok folynak ki és a
zömük magában beszél, hogy hallani a legintimebb dolgaikat is: mit enne
vacsorára, hová viszi a bort, mennyire volt aggasztó az a múltkori számla és
milyen jó, hogy maradt pénz, mert most különben mi lenne? Pénz, pénz, pénz. Az
az alfa és az ómega. Mindnek. Kivéve Martint és a kutyáját. Martin soha nem
emlegeti a pénzt. Nincs neki, és kész. Fölösleges arról beszélni, ami nem
létezik. A kutya sem szól soha. Ugatni még egyszer sem hallottam, noha lehet
hangja, tudhatna vakkantani egyszer-egyszer, attól hogy egy hajléktalan ebe.
Mégis: mit is szólhatna a jámbor? Hisz
házőrző gyanánt – ház, lakás híján – nemigen van szerepe. Ahhoz túl sok
járókelőt lát, hogy nagy ritkán megmorogjon valakit, aki netán támadólag, rossz
szándékkal akarna Martin irányába fellépni. Ugyan ki lenne az a balga, aki egy
rokkant nincstelent szemelne ki rablás céljából? A kutya tehát munkanélküli.
Fekszik naphosszat a pad alatt. Ha esik, arra az időre begördülnek a
buszmegálló plasztik teteje alá és kivárják, míg a nedves szelek a vihartól
vemhes levegőből eltrombitálják az esőfelhőket. Szenvtelenül nézik az utcák
forgalmát, néma egyetértésben láttamozzák a történteket, a sok pénze után
szaladó kétlábút, a velük csurig tömött esti járdát, ami telis-tele van folyton
sertepertélő, nyögve sóhajtozókkal, ügyükbe feledkezett, boldogságukat
reménytelen intenzitással kereső polgárokkal. Biztos pontok ők ketten a
bizonytalanságban. Martin kerekes székébe kötötten, a kutya a pad alatti
rongydarabján. Nem tudjuk, mi járhat a kutya fejében. Aiszóposz, Phaidrosz, de
még La Fontaine is – akik a legszebb állat történeteket írták - csak
sejthették. Anatole France-nál a kutya egy szatirikus filozófus.
Martin kutyája szőlőszínű szemével
bandzsít. Ferde világunkat nézi, látja.
Neve nincs neki. Úgy hívják: kutya. Teljesen olyan, mintha ember lenne.
Neve nincs neki. Úgy hívják: kutya. Teljesen olyan, mintha ember lenne.
Pk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése