A poézis szárnyaló madár. Ahogy az idő is. Nem tudni a fajtáját.
Beazonosítani képtelenség. Van, hogy kis lépésekben tipeg, mint a galamb,
ugrál, biceg, veréb módra kaparássza a fölszínt, magvakat talál, ilyenkor csivitel
az örömtől, de olyan is van, hogy belehasít az éjszakába, akár a fülemüle korai
éneke, ami egyúttal a pirkadat kezdetének is a jele: és attól kezdve másmilyen
színben tűnik föl a világ. Tudni való, ki ne kelt volna föl rá: amint hallik a
pitymallatkor ébredő fülemüle trillája – onnét kezd retirálni a sötétség. Pedig
csak egy oktalan kismadár egyszerű füttye. Mégis van ereje. Mégis van hatalma.
Akár Lázár Anna verseinek.
Feketerigó dala. Szökken jókedvűn a fűben. Néz okosan vissza az emberre.
Szemében a csillogás – valahonnét ismerős. Ölyvként szitálnak a szavak. Látni
őket messziről, érezzük, tudjuk, hogy ott vannak. Fontosak és hasznosak ők.
Milyen jó bírni a lelkünkben legbelül, hogy léteznek!
Velük élhető az élet, érthető a vágy, a kellem, a fájdalom meg a válaszaink
özöne. A kérdéseinké is. Hihetően emberiek a talányaink. Már a gondolatuk is
mosolyt fakaszt. Belehajolunk önmagunkba. Minden koron hasonlóképpen volt ez. Nincs
rajtuk mit szégyenkeznünk.
Aztán vannak komolykodó rímű strófák. Vaskosabbak. Lomhán szállók, mint a
nagyobb testű madarak. Éjszakaiak, mint a gyöngybaglyok, amiknek nesztelen a
tollazatuk, és úgy tudnak röpülni, mintha pókhálót lehelnénk a szélbe. Úgy
csapkodnak végig a lelkünkön, különösen mikor elhagyottnak érezzük magunkat,
hogy közben meghatározzák a gondolkodásunkat, s bennünk maradandó nyomot
hagynak, éppen, mint mikor a felhőkre tekintünk, és örökre belénk ivódik a
látványa a hollók sötétjének, ahogy úsznak az égen, vagy a ritkán megpillantható
réti sasoknak, mikor uralják az alföldi rónát.
Lázár Anna versei is madarak.
Tovatűnő, ellibbenőn tollas kisebb-nagyobb lények. Nemhiába: az időt
szólongatják, arról vetnek számot. Mindannyiunk idejéről. A legdrágább, egyre
fogyó kincsünkről.
„Teret és időt kaptam,
egyszerit és eleget,
hogy sorsomat letudjam,
mit ki- sem, át sem léphetek.”
Nem léphető át egyetlen emberi élet sem, jól mondja a költőnő. Ahhoz
túlontúl drágára vagyunk beárazva. Nem kézzel foghatóan, hanem
szellemiségünkből fakadón.
Létezésünk legféltettebb bizonyítéka ugyanis az általunk fölmarkolt
időnkből hasznosított szerepünk. A dolgunk. Hogy vagyunk, jól, avagy rosszul –
a kételyeinktől és bizonyosságainktól terhelten, vagy a boldogabbik felünktől: a
legeslegjobbik esetben – megszabadulva.
„a másként tévedés eshetőségén
eljátszom a látszatjóságot.”
Így Lázár, és kétség nem férhet hozzá: komolyan gondolja, a versben leírt
szándékait. A gyakori bibliai metaforák egy hiperérzékeny, a világra nyitott,
rácsodálkozó ember képét láttatják. Lázár Anna verseiben tetten érhetőek a
spontaneitás szavai, az allegorikus megjelenítési formák, amiket nem
eszközként, hanem egy szakrális nyelvezet megjelenítésként, emelkedettebb
szinten használ, mikor a poézis gesztusaiba – mintegy varázslatos köntösbe,
igazi csudatévő lepelbe – bugyolálja, féltőn betakargatott mondandóját.
Hisz „éjszakánként lelkem elhagyja a
testem” s ki lenne az a bátor, aki az álmainak ellent merne mondani?
A lázári versek mindegyike mögött egy-egy kérdőjel lapul. A törésmentes
létünk eshetőségei azok. Megannyi szusszantásunk a pusztába, belekiabált, vagy
soha ki nem mondott szavaink sorjáznak a versszakokban, a sorokban és azok között,
miáltal némi esélyünk marad az önvizsgálatra, a befelé figyelésre, és önmagunk
helyes ítéletére.
Mert rajtunk kívül, kevés az igazi ítész. Lázár Anna – a versei révén
egészen bizonyos – ezen kevesek közé tartozik. Egyik kiválasztott, aki tudja,
meri és vállalja ezt a felelős szerepet.
Elröppenő, tovatűnő gondolatai akár a madarak. Vissza-visszatérnek. Esetleg
velünk együtt vészelik át a gondterhelt időket. De cserben sosem hagynak
bennünket.
Milyen jó is – így, velük élni!
Pósa Károly
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése