Régi mániám a másodvonal vizsgálata. Az
igazán közismert, nagy nevek helyett azokat keresem, olvasgatom, akik egy-egy
kortárs zseni árnyékában voltak kénytelenek alkotni. Adódik rögtön a
párhuzam, Mozart és Antonio Salieri személyét illetően: legalább filmen akárki
láthatta, mennyi gyötrelem, kétely,
keserűség,
sőt megaláztatás
jut osztályrészül
annak, akinek balszerencséjére egy nagyságrendekkel
különb zsenivel ugyanazon
időben, ugyanazon a pályán
muszáj érvényesülnie.
Dacára, hogy Miloš Forman mozija finoman
szólva elferdítette a zenetörténelmi
tényeket, sőt
egyenesen befeketítette Salieri mestert –
aki egyébként emberileg aligha
volt démoni, és komponistaként a
világklasszikusok között a helye – vele együtt a feledett korszakos talentumok életútjai
önmagukban is kiforrott drámák. Tanulságosak, máig érvényes áthallásokkal.
Ettől
függetlenül az utókor
emlékezete olyan-amilyen. Többnyire
hálátlan.
Egy műfajban
százesztendőnyi időtartamot egy-két világhírességhez
kötünk. Kanonizálunk,
nagyjázunk. Ügyetlenül,
balgán.
Ha reneszánsz szobrászat, akkor mindenki
Buonarotti mesterre gondol, például. Csak keveseknek ötlik föl Andrea del
Verocchio neve, pedig Mátyás királyunknak mi híján márvány kutat épített. Mikor
a firenzei városházán láttam az általa készített Dávidot, az alig hatarasznyi
bronz szoborban ugyanaz a szépérzék, harmónia és művészi tökély
fogalmazódott meg, mint a gigászi,
5 méteres, híresebb és
évtizedekkel
később keletkezett márvány
megfelelőjében.
A művészet
minden területén akadnak mellőzöttek, hátrébb
rangsoroltak. Kötelezően
teszem hozzá: sajnos. Pedig ez az élet
rendje, nincs ezen mit bánkódni. Bár
az alkotók sorsa kötődik az általuk megélt
korszak tömegízléséhez, végérvényesen az utókor gusztusa írja be őket a siker nagykönyvébe.
Épp miként a tudományban is hamar kitörlődik a nagyszerű
találmányok feltalálóinak
a neve, ha a dicsfényt elragyogja tőlük
egy-egy korszakos géniusz csillaga.
(Pont ennyi érdeklődéssel bogarászom
a vonatkozó irodalmat, amikor a nagy emberek tévedéseit
elemzik. Napóleon vesztes csatái ugyanolyan
izgalmasak, mint a repülés úttörőinek a kudarcai, vagy Francis Drake
sikersorozatának Puerto Ricó-i befejezése,
amire az El Morro erőd ágyúi
tettek pontot. Így, ezen az alapon egy virtigli sakkozó
bármikor elgyönyörködik
Szpasszkij vagy Fischer téves döntésein. A
veszteni tudás is művészet,
be kell látni, még ha a középszert
csakis a siker érdekli. Ha igazán mélyre
akar valaki látni, a nagyok csődjéből, a tévedhetetlennek hittek
baklövéseiből sokkal többet lehet tanulni. A
bukta mutat rá a jellemre. A fiaskót
nagyon is meg kell becsülni. Kicsit hosszúra sikerült
a zárójel, bocsánat.)
A minap egy művészettörténeti
kötetben akadtam Justus Suttermansra (1597-1681).
Eredetileg Németalföld szülöttje
volt, mégis Firenzében alkotott, sokat
szolgált a Medicieknek. Portréfestőként elévülhetetlenek
az érdemei. Talán Galileo Galileit személye
miatt a legismertebb munkája a csillagász arcképe, noha hercegek, bankárok és egyházi
méltóságok is előszeretettel alkalmazták.
Suttermans munkái között bukkantam a Medici
családba tartozó II. Ferdinánd portréjára. A barokk festmény a toszkán
nagyherceget ábrázolja, csöppet sem szokványos módon: az arcot hólyagok,
tályogok csúfítják el, a szemek helyén egy-egy rés – a kilencedik napja himlővel fertőzött
főúrról
készült bizarr kép
megdöbbentő
realitással ábrázolja
a kór klinikai tüneteit. Talán
nem szorul különösebb magyarázatra,
mit jelentett a XVII. század emberének a járványok réme. A
betegségekhez mindenféle babonák, költött legendák és ma már humorosnak ható
hiedelmek fűződtek, de az akkor élt
nemzedékek szemében a tömeges
fertőzések
eggyé váltak a világvégével. Aratott
a halál, gyakorta megtizedelve az emberiséget.
Az himlő
első megbízható
klinikai bizonyítéka több
mint 3000 évvel ezelőttre
nyúlik vissza. Már V. Ramszesz egyiptomi
fáraó múmiáján is kimutatták.
Majdnem a XIX. századig kellett várni az
ellenszerére. 1796-ban egy derék angol orvos, bizonyos Edward Jenner fedezte
fel mentő eljárást:
észrevette,
hogy azok az emberek, akik tehenészetben dolgoztak és
ott himlőt kaptak –
a tehenekre jellemző állati
himlő egyik változatával
fertőződtek meg, ami jóindulatúbb
formában terjedt állatról
az emberre – később immunissá váltak
az emberre halálos himlő
fajtákkal szemben. Legott kísérletezésbe
fogott és tehénhimlő-kiütésből vett mintával kezdett beoltani másokat,
akik a védőoltásnak
köszönve a tomboló
járvány közepette
is egészségesek maradtak.
A „tehén” szóból származik a „vakcina”
kifejezésünk is. Latinul a „vaccinus” szó azt jelenti: „tehenekből származó”. Száz
évre rá Pasteur általánosította a kifejezést, s onnét kezdve minden betegség
védőoltását
így
nevezik. A XIX. században a feketehimlő elleni hatékony módszert
népszerűsítve
hatalmas oltási kampány vette kezdetét.
A huszadik század immunológiai kutatásai
megerősítették
és
tökéletesítették
a technikákat. Az erőfeszítéseknek
köszönhetően a WHO 1979-ben végül
kijelenthette, hogy a feketehimlőt
örökre
kiirtották.
Kész szerencse, hogy az elmúlt századokban nem
létezett még internet, és ami még nagyobb mákja az emberiségnek: nem volt
globális kommunikáció. Se twitter, se instagram, de még egy fránya facebook
fiók sem. Ha ezek birtokában lett volna akár Dr. Jenner, akár a tudós Pasteur
korának embere, a jelen tanulsága szerint sokkal reménytelenebb vállalkozásnak
bizonyult volna megmenteni az emberiséget. 2021-ben a vakcináció elleni
hisztéria penetráns látlelet korunkról.
Régi a mondás, hogy aki uralja múltat, az
uralja majd a jövőt is. Ma pedig
mindez azzal egészül ki, hogy aki a jelen közbeszédét uralja, annak a birtokába
kerül a múlt is.
Dúl a harc a vélemények elsődlegességéért.
Akié a narratíva –
azé a hatalom.
Kétség sem férhet hozzá, új középkorban
vagyunk. Új járványok, új vakcinatagadók, új törvények üldözik a nem eléggé
újan beszélőket: boszorkányüldözés
zajlik, aminek politikai korrektség az új
neve, és máglyarakások helyett a
facebook tilt, éget, semmisít meg neki nem tetsző
tartalmakat, a mainstream média viszi vesztőhelyre azt, aki mást mer mondani, mint
amit a fősodor sulykol. Nem
tudom melyik a tragikusabb: a „Bill Gates chipet tesz
belém!” - et ordító polgártárs, vagy az a milliárdos fószer, aki mostanra
virtuális istenségként kezd egzecíroztatni pár milliárd facebook felhasználót.
A járvány meg? Köszöni, megvan valahogy.
Hála a szép új világ rendszerének, bizonyos, hogy még jó darabig nem jut a
feketehimlő sorsára.
Amíg demokráciát
báboznak nekünk, amíg
a szabad akaratról papolhat minden félnótás,
amíg rend nem lesz a világon,
addig a Covid-19-nek nem kell aggódnia.
Jó lecke ez mindannyiunknak. Mondtam már, a
vesztes csatákból tanul, akit komolyan érdekel a jövő. Most pedig – egyelőre – vesztésre
állunk
a vírussal szemben. Ideje tehát
az önvizsgálatnak.*
Pk
*Ez az írás a Jó Reggelt Vajdaság portálon jelent meg 2021.02.13-án.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése