„Kinek
nincs háza, annak sose lesz tán,
ki
egyedül van, egyedül marad,
hosszú
leveleket ír és olvas eztán,
vagy
bús allékban járkál hallgatag
s
bámulja a fakó napsugarat.”
Rilke: Őszi nap (részlet)
Kosztolányi Dezső fordítása
A házat el szabad adni.
A hazát sosem.
A házat el lehet hagyni.
A hazát sosem.
Aki a hazáját elhagyja,
nem föltétlen ki- vagy elvándorló. Nem.
Az esetek túlnyomó
többségében a hazáját elhagyó továbbra is abban az országban lakik, ahol
született. Ott él, dolgozik, költi a pénzét, adót fizet, gondozza a
bélyeggyűjteményét, napilapokat olvas, nyomja a dudát a csúcsforgalomban,
hangoskodik, vagy éppen sunyi csöndben lapul, néha ír, néha olvas, tájékozódik,
véleményt formál, egyszóval a normális emberhez hasonlóan teszi a dolgát. Éppen
csak annyi különbséggel, hogy elhagyta, elárulta a hazáját, tehát a tulajdon
hazája ellen dolgozik. Az országa érdekeivel szemben cselekszik, s mindeközben
észre sem veszi, hogy lassan hazátlanabbá válik attól is, akit a sorsa
valamiért egyszer idegenbe kényszerített.
A hazaáruló – minden
rokonszenv nélkül írom, mert mentegetni nincs szándékom –, nem is biztos, hogy
a szülőhazáját tekinti legnagyobb ellenségének. Sokkal inkább önmagával
meghasonlott az ilyen ember.
Gyűlölni valamit elég intenzív érzés. Lassú méreg. Gyűl-ölet. (Szer-etet.) De lássuk be, néha a legjobb ember is ragaszkodik valamilyen olcsó, lassan pusztító méreghez. Dohányzunk, iszunk, mindenféle egészségre káros ételeket zabálunk, mértéket nem ismerve.
A hazáját gyűlölő sem
csinál egyebet: a tulajdon közössége elleni áskálódása elégíti ki beteges
vágyát. Csak míg az alkoholistának, a drogosnak, a nagyétkűnek, vagy a
láncdohányosnak az önpusztító életmódja jobbára egy emberes haláltánc,
személyes tragédia, addig a hazaáruló az egész közösségének a létét teszi
kockára.
Milliónyi hozzá hasonlóan
magyarul álmodó, magyarul gondolkodó érdeke ellen képes munkálkodni. Egyik ártó
tettét a másik követi, szinte törvényszerű a láncreakció: sosem hagyja abba.
A hazaáruló beteg.
Szánalmat nem érdemel,
mint a kórházi ápoltak. Ő a baját saját magának köszönheti. Szenvedéllyel
gyűlölni senki nem kényszerítette. Régen talán igen, de mostanában senkinek sem
szögeznek puskacsövet a tarkójához, hogy tessen szíves a saját hazáját, a saját
népét idegen érdekek mentén kiszolgáltatni. Az áruló jellemtelenségéből adódóan
zokszó, skrupulus nélkül, önként, csaknem dalolva mószerolja az övéit. Minden
bőr pórusán a hazája elleni fortyogó dühének bűzös váladéka szivárog. Hiába
mézesmázos az ábrázata. A gesztusainak is átható szaga van, arról fölismerhető.
Ha leír valamit, egy-két
bekezdés után észreveszed: ennek romboló a szándéka. Csomagolhatja azt az elvek
meg a kritika csillogó staniclijába, rögtön világos, mire megy ki a játék. Ha
megszólal, percek múlva kiismered: kettős beszédének fonák értelme pont
ellened, a hazád ellen irányul. Az árulót a dühe elvakítja.
Járulékos veszteségként egy
csomó keserűség, csalódás, a tehetetlenség érzése szorongatja.
Meg van sértődve.
Méltatlannak érzi a helyzetét.
Utálkozik, vádaskodik,
megszól mindenkit, aki netán sikeresebb, ügyesebb, tehetségesebb, vagy
egyszerűen csak szerencsésebb tőle. Az önmagán fölismert csődtömeg érzését
elviselni képtelen, ezért folyamatosan hárít, kivetíti a legrosszabb énjét
másokra.
Egyéneket éppen úgy
gyűlöl, mint egész embercsoportokat.
Úgy mentegeti magát, hogy
ha a sajátjait gyűlöli, azzal csak bírál, nemes szándékkal mutat rá a hibákra.
Szép is lenne… Ha nem a kettős mérce szerint ítélkezne.
Az áruló nárciszoid alkat,
önmagába szerelmes, önkritikája nulla: nem is várható el tőle, hogy észrevegye
saját szemében a gerendát.
Haragja már régen nincs,
hisz a harag elillan, elpárolog egy idő után. De aki dühös, az egy mocsárba
ragadt, aminek gőze fojtogató, sara sziruposan ragad, beszennyezi a
testet-lelket, elnyel minden emberi jó érzést. A düh lápi ördöge örökre foglyul
ejti az árulót, ha ostoba, ha okos: nincs pardon.
Az áruló mindig hazug is.
Ez törvényszerű.
Ezzel jár. Amit művel,
annak ez a hozadéka. Hazudnia muszáj. És mint lenni szokott, egy idő után rajta
is kapják. Ma már könnyű visszanézni, ki, mikor, és mit mondott. Egy
kattintással tetten érhető a hazugság. Sánta kutyához már régen nem mérnek
hazugságot. Más kérdés, hogy az áruló leleplezett gazságát mindig takargatná,
mint macska a piszkát. (A bejegyzést törölték – ez a leggyakoribb. Ám egy
megsárgult újságpapíron is megmarad a gyalázat, némi utánajárással elő lehet
bányászni, ahogy a világháló irdatlan memóriája is megőriz sok mindent.)
Mi, délvidéki magyarok,
különösen érzékenyek vagyunk, ha a haza fogalmára terelődik a szó.
Legtöbbünknek ott kezdődik a haza, ahol a családi házának a küszöbe van, és ott
ér véget, ahol már nem látja a szülőfaluja templomtornyának a csúcsát. Ezt
hozta nekünk a történelmi sors. Nincs ezzel semmi baj. Megtanultuk kevéssel
beérni. Akinek sok nem adatik, az a keveset még inkább becsüli. Az az
otthonunk, amit két kézzel megteremtünk, mert más, jobb, nagyobb, teljesebb
híján – az a hazánk.
Hisz a hazánk egyben a
házunk is.
Ház nélkül elég keserves
dolog lehet élni.
Hazátlanul meg nagy
kérdés, hogy egyáltalán érdemes-e?!
Pk
Ez az írás a Jó Reggelt Vajdaság portálon jelent meg 2020.10.18-án.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése