Kotor 60x80 cm |
Az este Kotor sziklafalait festettem. Önkéntelenül vad, komplementer színeket használtam. Ibolyakéket tettem a narancsvöröshöz, és mivel a textúrával is a szikárságot akartam érzékeltetni, előbb az alapozó széles foltjaira, majd később az elfinomodó ecsetvonásokra spatulával kezdtem ziláltabb, nyughatatlanabb gesztusokat fölvinni.
Kevés dolog hat rám akkora döbbenettel, mint
az öböl bugyrát szegélyező irdatlan karszthegyek látványa. Nem tudja megszokni
a szemem. A Kotor fölé magasodó hegyormok a pátosz nélküli megtestesült monumentalitást
hirdetik. Meredek, égbe nyúló cakkos, kopasz csúcsuk a tenger tükrében még
hatalmasabbnak látszik.
Az öböl névadó városánál különösen mély a
meder: a víz tompa, sötétkék, mintha a hagyományos itáliai kékhez valaki értő
kézzel fekete tust is cseppentett volna. Csak a felhőket karcoló tarajos
szirtek hóka ábrázata világítja meg a víztükör sötétjét, a keskeny parti sávban
pedig a kőből rakott ház- és lépcsősorok, az árnyékba dugott sikátorokkal,
templomokkal együtt belesimulnak a Lovćen meg a Vrmac mészköves oldalába. Az
épített dolgok és a zord táj egymásba olvadása egyáltalán nem valami szemérmes
viszonyt tükröz: a girbegörbe utcák ugyanolyan önérzetesen egyediek, mint a
lezárt zsalugáterek mögött, a hűvös szobákba húzódó öböl lakók. Vajmi keveset
tudok az ottaniak életéről, de egy sejtelem valahogy mégis él bennem, egy kép,
ami azt láttatja, hogy a csontfehérre keményített slingelt függönyökön túl a
kotori férfiak régi, faragott lábú konyhaasztaloknál ülnek, újság, vagy vastag
falú vizespohár van a kezük ügyében, a zöldre pácolt fa polcokon
dunsztosüvegekben tavalyi meggybefőttek sorakoznak, amott egy olívaolajos
flaska, fölötte pedig haditengerész fotóját látni. A huzatra kaffogó kiterített
ingek, lepedők között csontos, sovány, fekete ruhás, fekete kendős nő árnya
imbolyog, egy macska kuporog a küszöbre tett rongypokrócon és a Szent Trifun
katedrálisának harangkondulásakor galambok raja rebben föl az okkersárga
tetőkről. Ez így lehetséges, szentül hiszem.
Nincs semmi mélabú vagy tragédia, de széles
vidámság se a kotori kőházak között. Ez a méltóságteljes nihil zavarba hoz. A különlegességet
általában könnyebb megörökíteni, az ünnepnek van arca, megfogható tartalma,
értelme, szerepe és hangulata. Ám itt nincs nagyon mit megrajzolni. A hétfő szertartása
után a kedd szertartása következik, és pont. Ráadásul az ottaniak éppen úgy
éreznek, látnak, éppen akként lélegeznek, mozognak és tűnődnek, mint mi
Bácskában. Csak a nyughatatlan vízfelület fölött táncikáló szél sós ízű, nem
olyan sárga, tüdőt szúrón poros, mint Kishomok határában, amikor a Járás irányából
fölkerekedő pusztai légörvény barlangó bokrok tucatjait űzi a tarlón
napszállatnak, Szalatornya irányába.
Azért, mint minden ősi város, Kotor vára is
őrzi a történelem szeszélyében fogant emlékeit. A szakállas pópák ma is szagos
vízzel hűsitik homlokukat, mint Bizánc idejében, a kikötőben az árbocok árnya
ugyanúgy megnyúlik alkonyatkor, mint a spanyol hódítók idején, évezredeken át
egyformán szelídek és szilajok a hullámok, a vértől mélyebb vörös színű dalmát dingač
bor is ugyanúgy loccsan az utcakőre, mint mikor még a Velencéből érkező herceg
akart parancsokat osztogatni a helyieknek, és a kotoriak szeme is pont úgy szűkül minden helytelen
szóra, mint négyszáz éve, mikor a fennhéjazó, gonosz ultimátumot hozó török szultán követeit
miszlikbe aprították, válaszképpen.
Nem, ez a város nem adja meg magát, sem az embernek, sem az időnek.
Ahol a líra ilyen erővel van jelen, ott csak az Ég akarata
számít.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése