Ifj. Losoncz Rezső: Pegazus |
Úgy kéne írni személytelenül, mintha közöm se lenne hozzá. Pedig van.
Elmondhatatlanul jó érzés látni, hogy valakinek közülünk sikerül kicsit kikapaszkodnia.
Mert a múlt héten kedd este nyílt meg a szegedi Kálvária sugárúton lévő Szent-Györgyi Albert Agora Közösségi Szervezet házának aulájában ifj. Losoncz Rezső magyarkanizsai gyökérfaragó első magyarországi önálló kiállítása, Gyökérrel az ég felé címmel.
Elmondhatatlanul jó érzés látni, hogy valakinek közülünk sikerül kicsit kikapaszkodnia.
Mert a múlt héten kedd este nyílt meg a szegedi Kálvária sugárúton lévő Szent-Györgyi Albert Agora Közösségi Szervezet házának aulájában ifj. Losoncz Rezső magyarkanizsai gyökérfaragó első magyarországi önálló kiállítása, Gyökérrel az ég felé címmel.
A szépszámú közönséget az intézmény igazgatónője Orbán Hédi köszöntötte, aki bevezetőjében hangot adott abbéli
örömének, hogy a délmagyarországi régió közigazgatási- és művelődési
központjában egy határon túli település fafaragó művészét láthatják vendégül.
Kiemelte: külön megtiszteltetés és felemelő feladat a szomszédos országokkal
való kapcsolattartás ilyetén történő elmélyítése, hisz a kultúra, a művészet
bírja azt a nyelvezetet és értékrendet, ami letéteményesévé válhat az emberek,
a városok, a tájegységek szerves összetartozásának.
Ifj. Losoncz Rezső gyökérfaragó |
Az igazgatónő szavai után a kanizsaiak által jól ismert jazz-formáció, a Hajdin Suzana - Kurina Kornél duó lépett az igen sok vidékünkről elszármazott
érdeklődővel vegyített szegedi közönség elé. Az ismerős arcoknak a szokott
színvonalon csendültek föl az estet még meghittebbé tévő dalok – virtuóz
gitárjátékkal kísérve. A kiállítással kapcsolatos meglátásait, a megnyitó
szövegét Pósa Károly, kanizsai képzőművész-közíró
ekképpen fogalmazta meg:
– Három dolog köré szeretném
csoportosítani e tárlat megnyitását indikáló gondolataimat. Az első a
városainkra vonatkozna. Mi, kanizsaiak Szegedre mindig kicsit második
otthonunkként tekintettünk. Szabadka mellett számos dolog fűz bennünket a
Kárász-utcához, a szegedi életformához, a Tisza-parthoz, lett légyen szó
kultúráról, rokoni-baráti kapcsolattartásról, vagy éppen szórakozásról, netán
csak bevásárlásról. Ismerős nekünk itt minden. Ahogy a régmúltban, úgy most is
természetes a kötődésünk, hisz a legmélyebb, bennünk megmaradt érzéseket, a
hagyományainkat nem sikerülhet semmiféle hatalomnak tollvonással kiiktatnia. Jó
itt lennünk, Önökkel, közösséget alkotva.
A második bekezdésbe tenném, jóllehet az első helyre illett volna – magát
az embert. Az alkotót. Losoncz Rezső – Gema ugyanis immáron évtizedek óta
bizonyítéka annak a létünkbe vetett alázatnak, ami a kanizsai embereket minden
koron olyannyira jellemezte. Mindaz a teremtő erő, energia, cselekvés, ami Gema
fafaragó szenvedélyében ösztönösen láttatja művészi ars poeticáját, hasonló
képen jelent meg generációkon átívelve, a Tisza mellett élő dél-alföldi emberek
tehetségében, szorgalmában. Földművesek, kubikusok örökösei vagyunk. Talán
ennek köszönhető, különös kegye az égieknek, hogy az e tájékon alkotót elemi
erővel késztetik a környezet újrafogalmazására. A kérdésekre keresendő válaszok
megfogalmazására. Rezső mérhetetlen természet iránti rajongása itt kellett,
hogy találkozzék az önkifejezés faragó, formákat transzformáló képzeletének
szárnyalásával. Teszi mindezt pusztán a szellem erejével, ráérezve a
legtisztább forrásból merített ihletettség taníthatatlan nagyszerűségére. És ez
a harmadik motívum, ami szembeötlő: Rezső fafaragványainak nincs művi mellék íze.
Nem a szobrász pózba merevített, görcsös igyekezete sugárzik az alkotásokból,
hanem a természet nagysága előtt fejet hajtó, azt félve óvó, becsülve használó
nagybetűs Emberé. Milyen fontos lenne hasonló képen gondolkodni hozzá! Ha minél
többen elsajátítanák ezt a semmivel nem pótolható igényességet, a szerénység
szülte alkotás gyönyörét! Mert a losonczi értelemben szoborként megjelenő fa, gyökérzet,
girbegörbe uszadék önmagában hordozza nem csak az alkotója fantáziáját,
kreativitását, hanem a természet megismételhetetlenségét, az esetlegesség
utánozhatatlan báját. Jó elmondani: ifj. Losoncz Rezső a legkiválóbb mester
műhelyében végzi a világot bemutató szándékát. Sajátos ez a látásmód, megérint
mindannyiunkat. Pontosan érezni az elénk táruló szobrai láttán: valahogy így
kéne. Egyszerűen, hivalkodástól mentessen. Önmagunkért, a művészetért létre
hozni valamit. Megindítóan gyötrelmes, és egyszersmind nagyon fölemelő ez a
feladat. Csak keveseknek sikerül. Kell-e mondanom, büszkeséggel tölt el, hogy
kanizsaiként vallhatom: Rezső barátunk emberként, művészként is ezen kevesek
közé tartozik. Ékes bizonyítéka ennek ez a szegedi tárlata.
S bár a gyökerei
mélyről kerültek a fölszínre, megmunkálva, a kapott eredmény azt igazolja,
Losoncz magasra tette a lécet.
Az égig. Nem lehet nem fölnézni rá.
Pk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése