Hannah Powell |
„Megint egy új vasárnap. Megint reggel
öt óra.
Richard Wagner háromfelvonásos
operájának negyedórányi részlete szól: a Tannhäusert vezényli Herbert von
Karajan. A Berlini Filharmonikus Zenekar játszik. Harsonák és hegedűk vívnak
csatát és szeretkeznek eggyé. A zene klasszikusabb, németesebb nem is lehetne.
Megriadt és nyugtalan napjainkban az időnként zaklatott ütemű, harsány, majd
hömpölygőn melodikussá szelídülő muzsika szépen illeszkedik az ablakpárkányra
kopogó esőcsöppek ritmikusságához. Nem költői a hangulatom. Inkább csak a magam
módján úgy kezdem a napot, hogy szembehelyezkedek a dolgaim prózaiságával.
Visszagondolok.
A múltam törmeléke alól próbálom magam
kiásni. Rákényszerülök az eddigiek végiggondolására. Néha sikerül, csodálkozok
is rajta eleget.
Aztán, ritka kegyelmi pillanatokban
kiemelkedem.
Itthagyom a civilizációban ringatott
világot. Ellépek az asztali villanylámpa sárga bűvköréből, el az íróasztaltól,
a Kossuth rádió szignáljától, a bevégeztetettségtől és a bezártságtól. Ilyenkor a rám tapadt éveim száraz, szikes
sárdarabkáit lerázom. Kidörgölöm a szememből a régi boldogságok mézgáját, egyúttal
átöblítem számon a régi szavakat, a fülemből pedig kicsorog az a sok, ismerős,
régi hang. Nem összetett mágia ez, inkább a tudatom űzi megnevezhetetlen
játékát a valóság elől. Más-más vonalon gondolok vissza mindenre, ahogy a
szétfutó szálak egy pászmába szoktak összesimulni, egységként összefogom az
életem.
Egyik eltűnt korszakomban még volt rá
igényem, látni és kívánni akartam az egzotikumot. Úgy véltem, őszintén tudom
szeretni, tudok neki gyónni, és nyers rajongással lehetek egy számomra ismeretlen
világ iránt. Ám egy ideje már akárhogy szeretném másra cserélni, a retinámra égett
az a régi horizont. Odatépett vagyok én a Járás meg a Tisza közé. Ez az őrlő
végtelenség hív. Minden nap várom a jeladást. A nagy távlati tervek szinte
parancsszóra sejlenek elő. Alighanem Kishomok van Wagner operájában is, a Járás
szike festi deresre az üstökömet, az első dűlő követi gerincem görbületét, és a
folyó lüktet a verőeremben. Hiszek Bácskában. Szeretni és hinni pedig egyet
jelent.
Hagyom, másutt hadd mélyüljön a gödör.
Egyelőre megnyugvás, hogy a napot még látni. De nincsenek kételyeim.
Franciaországban katedrálisokat gyújtanak fel, a kontinens nyugatos szelleme
inkább kísértetjáráshoz hasonlít, sötét árnyak és a tagadás uralják el Európát.
A mostanság valósága az összeroppanást
vetíti előre. Már a világ végén járunk, csak egy tyúklépésnyire vagyunk mindattól,
ami értelmes. Hadüzenetet küldtek az Égnek, a közösségeknek, az egyéniségnek.
A zene tagolatlanná vált, a szó
elsilányult, majmolás lett a tettekből. Az ostobaság dirigál, a rövidlátók
pedig mostanra a legfölkapottabb jósok.
Közepesnél kevesebb érdeklődéssel
olvasom a híreket. Megállapítom: immáron alig-alig találni tényeket. Ezzel
szemben mindenütt megszaporodtak a vélemények – azokat közlik úgy, mintha a
realitást, az igazságot közvetítenék.
Bárhogyan is szeretném, nem tudom mi az
igazság. Gyanítani gyanítom, de százszázalékos pontossággal nem merném
állítani. Már az is megfordult a fejemben, hogy tulajdonképpen nincs is
igazság: csak egyénekre szabott külön-külön igazságok léteznek, és az embert
fölruházó szabad akarat sem egyéb, mint a saját igazságunkkal való folytonos
küzdelem megélése. Így szembesülünk a privát kis világunk magánjellegű tényeivel.
Föltétel, megalkuvás nélkül önmagunknak
maradni: talán ez lenne az élet értelme. Talán. A váratlan és örvendetes
sikereket ugyanúgy méltósággal átélve kéne fogadni, mint a sorcsapásokat, a
kéretlenül ránk zúduló bajokat. Egyszerűbb az örök egyformaságot fölismerve
vallani azt, mintsem a folyton változó szerepeinket cserélgetni. Talán azért
érzek ellenszenvet a tettetés nagymesterei iránt, mert nem értem meg őket.
Mikor azt gondolom róluk, hogy aljasok, ravaszkodón számítók, sunyik, vagyis
köpönyegforgató svindlerek, akkor valójában nem azok, csak pragmatikus emberek.
Alakulnak, mint a zselészerű, tengerfenéken lakó, növényszerű állatok. A
veszedelmek árnyékában mentik a menthetőt, amiből mára csak a legfontosabb
kincs maradt: önmaguk – az én, az én, az én…
A lefelé tartó úton félre lehet állni. Pont
most, lassan a félúthoz érkezvén.
Hálátlan szerep. De legalább tisztességes.
Hálátlan szerep. De legalább tisztességes.
Az eső meg közben elállt."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése