Csak három év!
Három esztendő elmúlt, és Zomborban idén már egy magyar
elsős kisdiák nem sok, annyi sem lesz, aki hírmondónak maradt volna az
ottaniakból…
Három éve még abban a szerencsében volt részem, hogy
többedmagammal délvidéki szórványban élőnek minősített magyarokat látogathattam
végig. Jártuk a Nyugat-Bácska számomra kissé ismeretlen településeit.
Megfordultunk Zomborban, Kupuszinán, vagy ahogy illik mondani: Bácskertesen. De
tiszteletünket tettük a nemesmiliticsi meg a bezdáni általános iskolában is.
Volt mit látni. Vagyis: volt mit nem látni.
A nagy szegénységet.
Nem rózsás a helyzet. Elvándorló családok, elöregedő falvak,
heti két-három temetésre évi négy-öt esküvő a válasz. Ennek egyenes
következményeként féltucatnyi létszámú kis elsős magyar osztályok nyíltak
csupán. Zomborban 3 (három!) magyar ajkú elsőbe induló kisdiák kezdett
szeptemberben. 2013-ban…. (Abban a városban, amely sokáig megyeszékhelyként
diktálta a tempót, a gazdaságot, divatot Újvidéknek és az akkor még sehol sem
lévő, porba fulladó Szabadkának. Abban a városban, ahol a magyarok Úri
Kaszinóba jártak hajdan, kőszínházban játszották a magyar dráma jeleseit, míg a
mai Magyarország
területén jó, ha csűrökben tudtak egy-egy alkalommal színházi körülményeket
biztosítani. Nem sorolom tovább, fájdalmas minden szó. Idáig jutottunk…)
A Duna-mente szórvány magyar közössége iszonyatosan
megszenvedte az utóbbi húsz-egynéhány évet. A boszniai és a horvát országhatár
közelsége, valamint a második világháború utáni szerb telepes falvakba özönlő,
a háborúk elől menekülő rokonok mára teljesen fölborították az etnikai
arányokat. Négyezres, felerészben magyarok által lakott helységbe még négyezer
menekült érkezett. Szerbek, kiábrándultak, földönfutók. Olyan népcsoport,
akiknek a minden mindegy alapon való megtelepedés fontosabb volt az együttélés
szabályainak az elsajátítása helyett. Éppen ezért a türelmetlenség, a kölcsönös
bizalmatlanság légköre a mai napig mételyezi azt a térséget, ahol a boldog
időkben három vagy olykor négy nemzet is együtt tudott élni, ahol a másik
kultúrájának, nyelvének tisztelete – és ismerete – az alapvető közösségi élet
kiiktathatatlan része volt. Svábok, magyarok, szerbek és szlovákok a másik nyelvének
elsajátítása nélkül nem hogy másutt: a saját közösségükben sem tudhattak volna
érvényesülni.
A magyarhoz sváb fiút küldtek szolgálni, míg cserébe
hozzájuk magyar kislány ment cselédnek. A tót kereskedő négy nyelvet követelt
meg a segéd-jelölttől. Ha bírta mind a négyet, még aztán vizsgázott szakmai
alkalmasságból. A másik szokásainak tisztelete nélkül mit sem ért a tudás.
Ez az oldal kevés ahhoz, hogy fölsoroljuk, mi minden volt a
régi világ erénye. Zömmel ismerősek a történelmi tények. Az elkeserítő folyamat
– majdnem bizonyos hogy -, immáron visszafordíthatatlan. Az empátia, a másik
népcsoport értékeinek megbecsülése talán soha nem lesz azon a szinten, mint 100
évvel korábban volt.
Biztató mégis, hogy a nyugat-bácskai magyarság megmaradt
szigetei mennyire ragaszkodnak identitásukhoz. A kevesek között is mindig akad
szép példa. Erőn felül vállaló, lelkiismeretes pedagógusok a nemzeti érzelmű
oktatás révén megannyi szívet melengető értéket hívnak életre a kis magyar
gyerekekből. Igazi emberré nevelés folyik a kis létszámú osztályokban. Nem csak
a magyarságukra tanítják meg a diákokat, hanem a majdan reájuk váró nehéz
körülményekre is igyekeznek fölkészíteni őket. Mert egyszer ők is szülők
lesznek, és vállalniuk kell majd a döntés felelősségét: magyar iskolába
íratom-e a kisgyerekemet, vagy hagyom veszni az anyanyelvünket, az
identitásunkat és a magyar iskolarendszerünket.
A túlélésünk, megmaradásunk zálogát.
A túlélésünk, megmaradásunk zálogát.
És most kanyarodjunk a Duna vonalától ide vissza, a Tisza
mellé. Magyarkanizsán az utóbbi években, a gyerekek létszámát illetően - csak
úgy, mint másutt -, szintén tapasztalható egyfajta visszaesés. Igaz ez a magyar
és a szerb ajkú kisiskolásokra is. De ha a tendencia helytálló még a többségi
nemzetnél is: ez nekünk akkor sem szolgálhat vigaszul. Nem volt olyan régen,
emlékezzünk vissza, hogy a hagyományos szerb nyelvű „a” osztály mellett
huszonnégy-öt fős b-c-d-e-f-g osztály is nyílt Kanizsán a magyarul tanulók
számára. Meg a speciális, kisegítő „gy” tagozat.
Mára ez a számarány kevesebb, vagy alig húszas létszámú
osztályokra apadt és nem vagyok biztos abban, hogy lenne f vagy g osztály. (Ha
van: annál jobb…)
Pedig Magyarkanizsa elég kivételezett szöglete a délvidéki
magyar létnek. Anyanyelvű intézmények, civil szervezetek, sportklubok és egyéb
az életkörülményeinket meghatározó lehetőségek (pl. a magyar nyelv hivatalossá
tétele községünk területén) mind-mind amellett szólnak, hogy ne adjuk föl
egykönnyen önazonosságunkat.
Mégis akad ilyesmire példa.
Ezért lenne fontos a lokálpatrióta tudatunk erősítése.
Magyarkanizsa mint cseppben a tenger, a hazánk is. A
szülőföldünk, ahol emberként is, magyarként is jól szeretnénk érezni magunkat.
Bár szeretünk Szegedre járni, azért a kanizsai Tisza-part látványától
hevesebben ver a szívünk. Jól érezzük magunkat a szabadkai korzón, de a
Slajcnál, az előcsillámló folyó szalagjától kezdve tartjuk úgy, hogy végre
hazaértünk.
Látva mások tőlünk szerencsétlenebb körülményeit, és azt az
elszántságot, ahogyan ők próbálnak szívósan megkapaszkodni gyökerükben, azt
kell mondjam: csak gondoljunk bele. Tartsunk önvizsgálatot.
És ha ezzel megvagyunk, akkor tegyük össze kezünket és
adjunk hálát, amiért ide születtünk.
Pk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése