1. rész
Szögi István - Csifusz gyűjteményéből |
A cím lenyúlás. Régen volt egy
tévésorozat, a Miért éppen Alaszka?,
amiben hasonló kérdés vetült föl: mi a szerethető egy különösen mostoha,
nehéz sorsú, mások által lesajnált vidéken.
Mi az, ami mégis képes
életfogytiglan szülőfölddé lenni? Vagy hazává, önként választva: sokszor más,
szerencsésebb tájékok ellenében is… Rejtély?
Nem. Nem az.
Itt körözhet fölöttem, nyakamba
is pöttyenthet az igazság madara, amikor Magyarkanizsát és a környékét úgy
jellemzem: pont az a legnagyobb erénye, éppen az a legféltettebb kincse, amit a
leggyakrabban szoktak a hibájaként emlegetni.
„ A Csönd Városa.” (Ejnye-ejnye.
Ugye, jól elkoptatott a frázis? Nekem mégis vállalható. Vagy legalább: találó.)
Sokféle csönd létezik ugyanis.
Ha ilyetén módon valahol a
szülővárosom fölemlítődik, sosem a halál csöndje, a sívó csönd, a megkukult
értelem csöndje jut eszembe róla, hanem a jóleső csönddé. A rend, az
emberléptékűség, az öntudat csöndjéé. Hazaérkezvén, leszállva a buszról, odahagyva
a motorvonatot: sosem a vákuum űrje dörömbölt a dobhártyámon, hanem az erős
érzékiségé. A szívdobbanás csöndje.
Az, amiért hallgatni jó. Amitől
csak egy jobb van: meghallani a legparányibb neszeket.
Érteni mindent. Fölismerni.
Hiszen csak az tudja valahol a
bizonyosság rendjét, aki a nagy egész kicsiny részleteit is bírja ismerősként
üdvözölni. Egy sötét utca mélyéről kiszüremlő sárga ablak fényét. (A Csigáék
már megint nem húzták el rendesen a firhangot.) A sarkon elimbolygó biciklis
alakját, akinek a széteső drótszamarán minden huppanónál cincog egyet a
csöngője, a surrogó kerekei, a februári estéken a vizes fától szurtos füstöt
pipáló kémények koromszaga, a lábunk alatt a megcsikorduló téglagyári
cserépőrlemény éle, ahogy cipőnknek talpán át-átnyomakodik a selejtes dudák
rideg hegye, s míg botorkálunk hazafelé, a betonjárda tócsáit is úgy
kerülgetjük, mint tapasztalt sarkkutatók a már kiismert jeges tavakat szokták:
térkép nélkül, félig behunyt szemmel, ösztönünkre hagyva összes érzékszervünket.
Elvégre idestova félszáz éve megmerültünk valamennyi bokasüppesztő kanizsai pocsétában,
ázott át a zoknink, és bár sűrűn szeretnénk, szomorúan tudjuk – nemhogy
ugyanabba a folyóba, de ugyanabba a pocsolyába sem fogunk már többet
belecuppanni.
Idehaza a hold mosakszik meg a hideg
vizükben.
Kanizsa arculata csak kicsit
zavaros. Éppen csak annyira az, amennyire tükrözi a társadalom mostani
ábrázatát. Valamelyest még földszintes. Emberléptékű. Ahogy a régi
nagygazdaházak cselédlakásokkal, fürdőszobákkal bővültek, úgy zajlott az utcára
nyíló formák kibontásának patinás korszaka. Stukkókkal, gipsz díszekkel,
rizalitokkal, meg-megismétlődő oszloprendekkel a komfortosság érzetét láttatták
egészen addig, míg el nem jött az elsilányosodás, miután a házak gazdái már nem
törődtek többet a hajlékok külalakjával, hanem engedték szétrohadni, leveretni
a díszes vakolatokat, kilúgozták a festést, lepotyogott a drága majolika-berakás,
előbb morzsává, majd porrá mállottak az emlékek. A házak arcáról eltűntek a
mesterkezek alkotta míves gyűrődések. Kivasalt lett a szemöldök, a homlok, az
orrnyereg, az ablakszemek környéke. Leáldozott a néhai csúcsos tetőknek, a
meg-megcifrázott bádog vízköpőknek. Kétvizes, szimpla cserepezés sorjázik
utcahosszan. Az igénytelenség jegyében elvágólag simára pucoltatni – ez vált
módivá.
Mindenütt a szögletek, a derékszögek unott személytelensége uralkodott el. Pedig azokhoz az épületekhez úgy illettek a cikornyák, az ízléssel, értéssel fölvitt elemek, mint ahogy a szépen, nemes méltósággal megöregedő asszonynak is jól állt minden koron a szarkaláb, a deresedő tincs, ami a méltóságon túl az örök nő múlhatatlan báját kölcsönözte viselőjének, uralkodónővé, és egyszersmind szelíd dajkává téve őt – szemben a sok mostanság szétplasztikázott banyával. Ma az utcákra kockányi szemölcsök duzzadnak erkély gyanánt. Szamárüvöltés némelyik ház színe, ahelyett, hogy finom hegedűszót idézne. Építtető és építő egyaránt darabos. Mintha egy hajdani balett-táncos mozdulatait akarnák a közlekedési rendőr hadonászásával összevetni. Az arányok elcsúsztak.
Mindenütt a szögletek, a derékszögek unott személytelensége uralkodott el. Pedig azokhoz az épületekhez úgy illettek a cikornyák, az ízléssel, értéssel fölvitt elemek, mint ahogy a szépen, nemes méltósággal megöregedő asszonynak is jól állt minden koron a szarkaláb, a deresedő tincs, ami a méltóságon túl az örök nő múlhatatlan báját kölcsönözte viselőjének, uralkodónővé, és egyszersmind szelíd dajkává téve őt – szemben a sok mostanság szétplasztikázott banyával. Ma az utcákra kockányi szemölcsök duzzadnak erkély gyanánt. Szamárüvöltés némelyik ház színe, ahelyett, hogy finom hegedűszót idézne. Építtető és építő egyaránt darabos. Mintha egy hajdani balett-táncos mozdulatait akarnák a közlekedési rendőr hadonászásával összevetni. Az arányok elcsúsztak.
A kanizsai házsorok egykori
ritmusa megtört. Tartok tőle: helyrehozhatatlanul. Kiabálhatnánk törvény után,
azzal sem mennénk semmire. Nálunk az előírások azért vannak, hogy aki ügyes,
megkerülhesse valamennyit. A használhatóság olcsósága lett a legfőbb szempont.
Ezen az alapon holnaputántól helyes kis fém bódékra, konténer-házakra fog
sóvárogni a tömegember, mint ahogy nem is olyan régen még egy betonkalitkába
ágyazott lakásnak nevezett lyuk volt álmai netovábbja, amiben mint előre
legyártott tortalapok között, mazsolamód préselten éltek az emberek, a
családok.
Kimondottan jót tenne Kanizsának,
ha nem a meg sem született paragrafusok, hanem a lakosainak bölcs
mértékletessége, a szépségre való fogékonysága vezérelné a városkép majdani
alakulását. Ha rá lehetne szólni, hatni lehetne a pénzesebbjére: hivalkodás
nélkül is vagy te valaki, hékás. Ha a girbegörbe utcák sziluettjei is foghíjak
nélküli kellemesen tagolódó képet nyújtanának – a kis parasztházak mellett padlásszobás
újabbakkal, de mindegyik előtt fölsöpört járdával, meszelt faderekakkal.
(folytatása következik)
Pk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése