Magyar Szó, 2017. április 11.
Gyönyörök sötét kútja munkacímmel
nyílt képkiállítás Nagy László tanyagalériájában. A péntek esti tárlatmegnyitón
tizennégy aktképen lehetett elmélázni a Nőről, így nagy kezdőbetűvel. Pósa
Károly rajzairól a pőre valóság köszön vissza úgy, hogy bár modelljeit
csupaszra vetkőztetve tolja az arcunkba, mégse engedi, hogy csak a testre
figyeljünk. A gyönyörködés egészen máshol kezdődik, nem a kerekded vagy éppen
szögletes, hibátlan vagy valósághű formáknál. Olyan gondolatokat is elindíthat
a szemlélődés, ami az egész létünkre kiterjed.
Valkay Zoltán nyitotta meg a kiállítást, mely beszéd
kiteljesítette és ontológiai töprengésre késztette a nézőt.
–
A meztelen nő nem ugyanaz, mint a nő, a
„meztelen-nő” külön fogalom. Miért? Mert a női test egy csodás/bűvös ígéret,
mely valahol, valamiért mégis elveszik… Talán ezen igézet és szükségszerű eltűnéssel
elegy csoda-lélek-aura az, ami a meztelen-nőt lepke-módra csábosan körüllengi.
Valami, ami elérhetetlenül szép, de ami minden pillanatban múlik… és ez a fájó
benne… és ez a különös fájdalom érint meg… ettől érzed, hogy az Élet kútmélységű
titok – titok, amit a Nő őriz, és amit ő hoz idő-mágiaként az életbe. A művészet szomorú és meddő küzdelem, melyet
az ember, így a képzőművész Pósa is a mulandóság gondolata ellen folytat – az
asszonyi, a női szépség pedig maga a mulandóság. Kendőzetlen asszonyt, meztelen
lányt rajzolni a mulandóság esztétikájának villám-szerű tetten érését jelenti…
Meghiszem, festő-rajzolónk impulzív vonalaival, szín-impresszióival éppen ezt a
röpke pillanat-boldogságot próbálja meg elkapni. Az akt készítés problémája
lényegébe véve hasonló, mint a művészeté. A pőre nőn átlátszóvá tenni,
átvilágítani a látvány mögött megnyíló mélységet – legyen az a túlnan gyönyörűséges
rettenete, vagy mondhatom így is: rettenetes gyönyörűsége… Mert
megmagyarázhatatlan irracionalitás árad a Nőből. Az is lehet, hogy az asztrális
„vizes” alap mellett erotikus-esztétikája ebből táplálkozik… A Nőt meglehet, mindenen túl azért hozta
létre a Jóisten, hogy belőlünk, férfiakból a jobbat, a szebbet előhozza.
Remélem, hogy Pósa Károlynak a női akt-rajzolás ugyanazt jelenti, akárcsak a
magyar népmesehősnek a Királylány keresése, azaz az Animusban élő, elveszett
Anima meglelését… mert kár tagadni is, hogy ezért az elvesztett, hiányolt
jobbik énért/énünkért epekedünk, sóvárgunk mindahányan… A nő, a kendőzetlen nőiség pedig, mint az
élet sója minduntalan erre igyekszik emlékeztetni bennünket…
Táplálva a lelket, a szemet, és a
testet, Raffai Róbert gitár- és énekkíséretével, Villon-balladájával és a sült
malaccal teljesedett ki az este.
Nagy László galériájába bármikor
bekukkanthat az arra járó, Kispiacon a Szabadkai út 22-es szám alatt, ha a kendőzetlen
nő varázsát tekintené meg, de akkor is, ha a művészet és a belső béke
keresésében érdekelt.
j
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése