Jelen írás előzménye, az I. rész ide kattintva olvasható.
A fenti írásom a JÓ REGGELT VAJDASÁG internetes portálon jelent meg, március 28-án*. (A linkre kattintva az eredeti szöveg olvasható.)
Fotó: Vermes Tibor |
Megoszlanak a vélemények arról, mi kíván nagyobb
erőt.
Mi a keményebb jellempróba, mi a nehezebb: elmenni valahová, messzi
idegenbe, itt hagyni mindent és mindenkit; vagy maradni, tűrni és várva várni
azt, ami lesz. Pontosabban fogalmazva: remélni azt, ami előre tudhatóan
Szerbiában sohasem lesz. Egy helyben állni, vagy megindulni. Gyökeret szakítva
kifordulni a földből, utolsó lobbanásunk erejével elengedni a
virágunkat-termésünket, amerre a szél fújja, vagy az aszállyal dacolva még
mélyebbre fúrni magunkat, nyelni az éhkoppot, és farkasszemet nézni a
gyomorszorító időkkel.
Nem vagyok abban a helyzetben, hogy bárki helyzetét fehéren-feketén megítélhessem. Számon kérni meg pláne nincs jogom. A számonkérés és az ítélkezés egyvalaki privilégiuma. Majd Ő eldönti. Annyit tehetek viszont, hogy az elvándorlás témája kapcsán összecsengő gondolataimnak olykor hangot adok. Nem receptet kínálok. Hogyisne! Hisz magam sem tudom hol a boldogság bájitalának kelyhe. Néha mintha már megtalálnám, alig kéznyújtásnyira sejlik. Néha, mint egy sosem létezett valamire, csak úgy gondolok rá. Babona. Ásatag bácskai mítosz! Akárki megmondhatja: itt sosem volt jó. Hiányzott a világosság, a bölcsesség, a letisztult gondolat kikristályosodott öröke.
Volt helyette por, sáros barázda, földéhség – generációkra visszamenőleg. Nincs itt helyük az aranyló sorsoknak, a mesebeli lopott gyönyöröknek.
Nincsenek itt pompás legendák. Hétköznapok vannak.
Azokat megélve aztán újra keresni kezdem a babonát, miközben csak óvatosan remélem: legalább némi hittel hat, hogy leírom, megrajzolom-megfestem, rímbe szedem, ami örömöt okoz. Meg azt is, ami bánt.
Nem vagyok abban a helyzetben, hogy bárki helyzetét fehéren-feketén megítélhessem. Számon kérni meg pláne nincs jogom. A számonkérés és az ítélkezés egyvalaki privilégiuma. Majd Ő eldönti. Annyit tehetek viszont, hogy az elvándorlás témája kapcsán összecsengő gondolataimnak olykor hangot adok. Nem receptet kínálok. Hogyisne! Hisz magam sem tudom hol a boldogság bájitalának kelyhe. Néha mintha már megtalálnám, alig kéznyújtásnyira sejlik. Néha, mint egy sosem létezett valamire, csak úgy gondolok rá. Babona. Ásatag bácskai mítosz! Akárki megmondhatja: itt sosem volt jó. Hiányzott a világosság, a bölcsesség, a letisztult gondolat kikristályosodott öröke.
Volt helyette por, sáros barázda, földéhség – generációkra visszamenőleg. Nincs itt helyük az aranyló sorsoknak, a mesebeli lopott gyönyöröknek.
Nincsenek itt pompás legendák. Hétköznapok vannak.
Azokat megélve aztán újra keresni kezdem a babonát, miközben csak óvatosan remélem: legalább némi hittel hat, hogy leírom, megrajzolom-megfestem, rímbe szedem, ami örömöt okoz. Meg azt is, ami bánt.
Mert a tükörbe, még ha az homorú
is, muszáj minden reggel belenézni. Szem előtt tartva a következményeket.
Elmenni vagy maradni? Alighanem sejthető, melyik opciót tartom magamra nézve
kötelezőnek. Az igazi férfi – igen, sokszor csak in effigie, de mégis – naponta
borotvapengét szorít a torkához. Nem fél, mert tudja milyen az az érzés. Minden
ember születésétől kezdődően magában hordozza a végzetét. Attól kezdve
ráüttetik a pecsét. Áthatja egész lényét a törvény. Hovatovább semmi nem lesz
olyan biztos, mint az elmúlása. A kiporciózott, drága ideje. A nő ettől a
gyermeke(i) által valamelyest megmenekül. A férfi viszont nem. A férfinak a
tettei fogják láttatni, mennyit ért. Akár itt, Bácskában, akár máshol a
nagyvilágban. Ennek tudatában morzsolja a napjait, aki – nem csak biológiai
értelemben, hanem sok egyéb tekintetben is – férfi számba lehet venni.
Megszokta, hogy a fém kifent éle kaparász a nyakán. Makar Csudra, A
cigánytábor az égbe megy hőse ösztönszerűen megérezte a mostani korszak
jellegét, amikor azon bosszankodott, hogy már a cigányok is képesek aranyért
odaadni a lovukat. Hát milyen világ ez már?
Tényleg: milyen világ az, ahol
sutba dobható több nemzedék teremtett valósága? Ahol hideg, számító és földi
értelemben mindent az a rohadt pénz ural. Ahol már retorikai szinten sincs
törvényesség, mert valakik megengedhetik maguknak, hogy hamis krupié módjára
úgy kezeljék a sorsunk rulettasztalát, mintha az ókori kelet istenkirályai
lennének? Azzal a biztos tudattal nehéz beülni az Élet nevű kaszinóba, hogy már
előre tudni: itt csak veszít az emberfia. Ugyanis mifelénk régóta nincsenek
nyerő számok. Szabályok se. Ilyen a rendszer. Álságos. Ha netán el is találnád
mondjuk a fekete 13-ast, az asztal alatt futó láthatatlan csőből kifúvott
sűrített levegővel menten kipenderítik a szerencsés helyéről a számodat.
Mehetsz panaszra a cirill betűs sóhivatalba. Hoppon maradsz – a bank visz
megint mindent. Fekete Péter nevet a markába. Lapot nem osztottak neked ebben a
partiban. Sosem volt dzsókered.
Volt helyette szépen kistafírozott önképed. A politikai látványpékségben rád osztott szereped. Szavazó a neved. Nem a tiéd volt ugyan a rivaldafény, csak epizodista maradtál, néha mégis elhitted, hogy kicsit miattad is rándul a függöny, miattad is szól a taps. (Még véletlenül sem.)
Volt helyette szépen kistafírozott önképed. A politikai látványpékségben rád osztott szereped. Szavazó a neved. Nem a tiéd volt ugyan a rivaldafény, csak epizodista maradtál, néha mégis elhitted, hogy kicsit miattad is rándul a függöny, miattad is szól a taps. (Még véletlenül sem.)
Ezt gyakorolva, tapasztalva a föltett kérdésekre mindig magunknak kell megadni
a feleletet. A mi válaszainkon múlik, mi lészen velünk, mert mi vagyunk a
perdöntőek. Létezni koldusként is lehet. Élni még gazdagon sem
feltétlenül.
Nem mostanában döbbentem rá erre. Akármilyen szerénytelenül hangzik is, jó huszonéve számomra világos, hol, kik által és legfőképpen milyen kontextusban íródik a délvidéki magyarság drámája.
Nem mostanában döbbentem rá erre. Akármilyen szerénytelenül hangzik is, jó huszonéve számomra világos, hol, kik által és legfőképpen milyen kontextusban íródik a délvidéki magyarság drámája.
Szerét sem tudom, hányszor hallottam már
a “hallod-majd-mi-megmutatjuk” rikoltását. Mindig ugyanazoktól. Már az
önigazgatású szocializmusunk is erről szólt. Voltak közöttünk, akik kiválasztottnak, különbnek hitték magukat. Ők jobban tudtak mindent. Kivéve a kapálást,
mert ahhoz nem értettek. Hiába, hogy akadt közöttük, aki hajdan a libalegelőn
szaladgált mezítláb, Újvidékre kerülve plüss fotellel a valagához csirizezetten
alább – egyik sem adta. Mikor néha meg merte tőlük valaki kérdezni, mégis,
honnét veszik a jogot, hogy a fajtánk érdekeire hivatkozva folyamatosan a
helytelenebb útra terelnek bennünket, az volt a válaszuk, hogy ők a szakértők,
mi hülyék vagyunk. Nem értünk hozzá. Punktum.
Aki szerint egy nép önazonosság-tudata fontosabb, mint a testvériség-egység, az nacionalista.
Ma: ugyanők fasizmusról, demokrácia-deficitről delirálnak, ha nem hajlandó valaki a másság langymeleg tőgyét szívni, azaz az ő elveiket vallani, a dogmáikat szajkózni. Menten veszélyes elhajló lesz belőle. Máglyára vele.
Aki szerint egy nép önazonosság-tudata fontosabb, mint a testvériség-egység, az nacionalista.
Ma: ugyanők fasizmusról, demokrácia-deficitről delirálnak, ha nem hajlandó valaki a másság langymeleg tőgyét szívni, azaz az ő elveiket vallani, a dogmáikat szajkózni. Menten veszélyes elhajló lesz belőle. Máglyára vele.
Ezeknek a máglya tüzeknek a
fényében akartak bennünket átvezetni a Nagy Sötétségen. Ismerjük, milyen
következményei lettek. A máglyák még most is füstölögnek.
Csakhogy napjainkra
az önjelölt prófétáinknak, a bennünket ki- és eláruló értelmiségünknek már nem
nagyon maradt kit, és mit fölgyújtania.
Pk
A fenti írásom a JÓ REGGELT VAJDASÁG internetes portálon jelent meg, március 28-án*. (A linkre kattintva az eredeti szöveg olvasható.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése