Vannak sokan, akik elnézőek. Bocsánatos bűn, mondják és
legyintenek. Hogy van ilyen. Bűn, de bocsánatos. Megítélésem
szerint ez téves álláspont. Ilyen nincs. Valamit, ami rossz –
nem szabad, nem helyes eltűrni. Hibás minta a bűn relativizálása,
mert tapasztalni lehet és kiviláglik, hogy a bűn sosem tehet
boldoggá. A pénz, a vagyon sem. Gazdaggá tehet, ha valaki ügyes,
rámenős, jól csinálja és megvan hozzá az esze. De a nagy
többségnek – mint nekem is – nincs annyi eszünk. És akkor még
a szerencsét nem is emlegettem, mert hát nem szeretem fölhozni.
Szerencsés ember, mert pénze van? Ugyan… A pénzt nem lehet
megenni, és a koporsóba is hiába raknák. Ami igazán értékes és
fontos az életben, azt nem lehet pénzért megvenni.
Szerelmet
nem lehet venni, csak prostituáltat, például. Barátot sem lehet
kapni, csak cimborát, esetleg talpnyalót. A személyes biztonság
érzése sem kifizethető: egy csomó pénzzel pusztán testőrök
fogadhatók. Aki pedig tudást akarna venni a vagyonáért, csak egy
diplomát fizethet ki, egy darab pecsétes papírt, valós szellemi
teljesítmény nélküli igazolást a semmiről. A múló éveket sem
lehet kiváltani, az ifjúság nem hozható vissza, maximum egy
plasztikai sebészi beavatkozás fizethető ki, ami mégsem a
fiatalság, inkább kétes értékű, szánalmas és meddő kísérlet
az idő kerekének a visszaforgatására. Egészséget lehet venni?
Nem. Csupán méregdrága magánklinikára befeküdvén enyhíteni
lehet a szenvedést. Hát örömöt, boldogságot mennyiért, milyen
valutáért porcióznak? Életvidámságot sem lehet venni, legföljebb drogokat.
Nem. A bűn nem tesz boldoggá.
A bűn
zsoldpénze a halál. A bűnös ember, a bűnbe belemerülvén soha
nem találja majd a boldogságot, haláláig keresgélheti, várhatja.
Az életnek célt, értéket és örömöt csupán az adhat, ami maga
az út az igazság felé. Az élet és az igazság egy tőről
fakadnak. Kiegészítik egymást. Ha megborul ez a kettősség, akkor
bekövetkezik a legrosszabb: a céltalanság. Amikor már Isten sem
létezik. Mostanában sokan mondják. Hogy nincs Isten. Amennyire
emberi ésszel föl tudom fogni, szerintem rengeteg olyan dolog utal
arra, hogy egy fölsőbb transzcendencia igenis létezik.
A
világ rendjét leginkább három szervezési szinten szokás
emlegetni. Az első a kozmológiai szint, vagyis a világegyetem: a
három-, illetve négydimenziós univerzum létrejötte, kialakulása,
aminek a struktúráját és mozgását alapvető fizikai törvények
és állandók uralják.
Ezen a mátrixon belül a második a
csillagok energiatermelésének, a csillagrendszerek létrejöttének
és fejlődésének, az élethordozó bolygók létezésének, a
geológiának, a hidrológiának, az ökológiának, az
anyagrendszertannak, a lemeztektonikának az alkalmazott fizika és
kémia törvényszerűségeinek szintje.
A harmadik szint ezen
belül pedig maga az élet tudománya, annak a sejtbiológiai,
biokémiai működésének szintje.
És ha odafigyelünk, ha
valóban tágra nyílt szemmel nézünk, van hallásunk, tapintásunk,
és minden érzékszervünket összpontosítjuk, akkor nagyon hamar
meghallani, nyilvánvalóvá válik, hogy mindhárom szint minden
egyes dirib-darabjában, atomjában, porcikájában azt ordítja,
hogy szervezett, tervezett, kiegyensúlyozott, önszabályzó,
fejlődőképes, önfenntartó, megismételhetetlenül egyedi és
célzott vagyok. Meg mindenki.
Aki netán nem hiszi Istent és
az eleve elrendeltetettséget, annak egy kis gondolkodási időt
hagynék. Képzeljünk el egy jókora hegyet. De akkorát, hogy azon
lehessen minden: föld, szikla, ércek, ásványok, víz, jég,
növények, erdők, napfény és hőforrások, barlangok, állatok
meg emberek a hegyen lévő településen, teljes ökoszisztéma
füvekkel, fákkal, de nincs rajta az, ami nem kell az emberi
létezéshez, például kommunista, náci, meg okoskodó liberális,
buggyant progresszív és egyéb kártékony elem. Mert ezek nélkül
is forog a világ, ami sokkal jobb hely lenne, ha végre
megszűnnének.
Szóval, ha az Istent tagadó vagy, ülj le
ezzel a heggyel szemben. És kezd várni, hogy ennek a hegynek a
rendszeréből egy villanással ki fog pattanni egy kalapács. Nem
egy sugárhajtású repülőgép, vagy napraforgó kombájn, hanem
egy közönséges kalapács, aminek fa nyele és fém feje van, kis
feszítő ékkel a végében: három darabból álló
kéziszerszám.
Vajon meddig ülnél ott, mire a semmiből
előpottyanna az a kalapács? Ítéletnapig.
Aki kicsit mer
gondolkodni, az hamar rádöbben arra, hogy miért nem lehetséges
ennek a véletlenszerű előállása. Leginkább azért, mert
energetikailag nem gazdaságos, mivel a lebontó folyamatok ennek
létrejöttével ellenkező irányba dolgoznak. Bonyolult
szervezettségi szintű eszköz csak nagy energiabefektetéssel
hozható létre. Az entrópia csökkentése, a rendezettség
létrejötte energiabefektetést igényel, aminek célirányos
alkalmazása viszont erre alkalmas összetett struktúrát igényel,
és ennek létrejötte szintén azt. Tehát az ősok nem lehet a
rendszeren belüli összetett struktúra, mert az nem lehet ott. Ami
ezt kiválthatja, az csakis a rendszeren kívüli összetett
struktúra lehet. Nos, ez utóbbit hívhatni tündérvarázslatnak,
boszorkányságnak, koboldok huncutságának is: én Teremtőatyámnak
hívom, mert egyrészt teremt, másrészt meg atya.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése