Bárki bármit mondhat: vannak a
szerencsének kegyeltjei. Vannak emberek, akik egész életükben mindig mindenből
nyereséget hajtanak, akiknek rendre beválik a legvadabb elképzelésük is. Ha
kiskorukban társasjátékoztak, folyton hatost gurítottak. Ha hanyatt estek is,
fektükben elveszett bukszát találtak. Később is egykutya az arany kezüknek,
hogy lottóznak, vagy épp kártyáznak, befektetési papírt, netán váltót,
hitellevelet írnak-e alá. Az ilyenek – miközben csodálja meg titokban, csöndben
irigyli őket a többség, a pechvogelek örökkön hoppon maradó, áhítozó sokasága -
józanon is mindig Szűz Mária kötényébe pottyannak, és azt a csillagállást, ami
alatt megszülettek fölpiktorolják a hegyi templomok kupolájára a keleti
paptudósok. Csak a rend kedvéért jegyzem meg: egy településnek is van
születésnapja. Tehát egyáltalán nem mindegy, hogy arra az időpontra mit diktál
sorsául a horoszkóp. Az égbolt jeleinek vizsgálatát ugyan meghagynám a tőlem
okkultabb szakértőknek, de annyit a magam esze szerint is leszűrök az
igazságból, hogy amelyik városnak jó időben, kellemes klímájú hónapban van a
nagy napja, annak a városnak eleve adott a szerencse egy kis szelete. Most
tekintsünk el attól, hogy Kanizsának minden évben október 20-án kell a tortáját
megszelni. Ha nagy mákunk van, jó, ha egy-egy alkalommal a hideg őszi esőt
megússzuk.
Viszont az olyan ritka, mint a dédmama fogsora. Bánhatjuk, hogy a
bécsi Burgban 1751 októberében, midőn a királyné a mezővárosi rangról szóló
kérelem papírosa fölé hajolt, egyik nyalka magyar testőre sem dörrent rá a
lúdtollát tintázó Mária Teréziára, hogy: „Fölséges asszonyom, a kis keze
úristenit! Enkább szignózza má’ helyre tavaszi dátumra a kanizsaiak pium
desideriumát*!”
Hallgattak a huszár-testőrök. A
császárné meg aláírta. A fene se gondolt rá akkor. Punk tum. Így – a kényszer
szülte szükségből - maradtunk a borongós, szomorkásra hangolt őszi ünnepünknél.
Nem lennénk viszont ünnepelni
szerető, fifikás kanizsaiak, ha ennek ellenszerét ki nem találtuk volna. Minden
augusztus derekán, 2o-án (khm… vagyis hát ekörül, egy ide-oda tologatott
dátumon) némi kárpótlásként kisebb világra szóló bulit szoktunk csapni. Egy
egész hétvégén váltják egymást a műsorok. Tudott dolog, részt szoktunk venni
rajta. Többnyire. Ahogy itt, a tengerparton a falucska napját is végigkísértem.
Olyan szerencsénk volt, hogy éppen az itt-tartózkodásunk alatt zajlott le. A pikantériája mindennek, hogy én is aznap töltöttem be egy újabb kerek szetendőmet.
Az otthoni szokásaink ismeretében - nem minden kritika nélkül -, álljon itt
most miként rendezték meg Đenovići
település nagy napját.
Az ünneplés a pravoszláv
templomnál kezdődött liturgiával. Aztán késő délután a tengeri mólónál
fölharsant az ének: a közeli Herceg Noviból érkezett, matrózruhás férfikórus a klapa stílusban előadott többszólamú
dalai igazi dél-dalmát hangulatot teremtettek. Az öblös torkok bezengték a
partot. Nem kellett oda semmi erősítés, zuhogó basszus. Uramisten, mondtam:
sehol egy „dízdzsoké”. Minden természetes, hallgatható, és ami nagyon fontos: a
hagyományokból merítkező, tehát szép volt. Őket követte a felvonulás.
Mazsorettek, fúvószenekar, néptáncosok lépdeltek el a falu határáig, majd
vissza. A tarka gyülekezetet alig győzte fotózni a sok turista. Mindeközben
asszonyok hada kezdte sütni az apró, szardella-szerű giricét. Mázsaszámra!
Három helyen volt fölállítva a halas stand. Lisztes lepedőben rázták, forgatták
meg a giricéket, majd lapos, tárcsa-szerű hatalmas edényben, olajban sütötték,
s papír tálcákon boldog-boldogtalannak karaj kenyérrel kínálgatták. Kell-e
mondanom: ingyen. Mint ahogy az erre az alkalomra kirakott boros pultoknál, de az
összes vendéglőben ingyen lehetett kapni a vörösbort. S bár ihatott-ehetett
kedvére bárki, amennyi beléfért, egyetlen részeget, mohón a szatyorba pakolót
sem láttam. Olyanokat, mint odahaza, akik az újkenyeret hozott zacskókba, a
tribün előtt egymást taszigálva mentik haza, hogy ha más nem, hátha jó lesz a
jószágoknak… Fontos megjegyeznem: olyannyira bőséges volt a kínálat, hogy még
másnap reggel is akadt egy-egy porció halacska, volt még a hordókban bor.
Mindezt a falu büdzséje, a helyi közösség kasszája állta. Ahogy beköszöntött az
este, következtek a zenekari koncertek. Akusztikus, és elektromos bandák
váltogatták egymást. Ami a közös volt bennük: mindannyian a faluban, vagy annak
környékén élnek. A helyi közösség elnökével szót váltva tudakoltam, vajon ki
lesz az idei sztárvendégük? Nézett rám, nem értette a kérdést. Közöltem vele,
hogy nálunk mindig van valaki „húzó név”, külföldi csillag, aki miatt összejön
a tömeg. Erre Petar elnök úr megrázta a fejét. Itt idegenekre nincs szükség. Mi
a sajátjainkat szeretjük. Akkor már inkább azoknak adjuk a honoráriumot, őket
segítjük, ha más alkalommal kérnének tőlünk szívességet, válaszolta és már
lépett is odébb, mert fő szervezőként akadt dolga rendesen. Csak én maradtam
ott, tűnődőn, és talán kicsit leforrázva.
Hajnali kettőig szólt a nóta.
Jobbára helyi slágerek hangzottak fel, majd éjfél körül, a régi dallamokra igazán
beindult az utcabál: öreg s fiatal ropta, hogy öröm volt látni. Orosz, norvég,
német és magyar turisták nézték szájtátva a jelenetet. Aztán csatlakoztunk
hozzájuk. Úgy látszik az ünnepet a hagyományok szellemében, lokálpatriótaként
is meg lehet élni. Akkor felhőtlen a szórakozás, ha a másik, a tőlünk másabb
kultúrájú vendég is átérzi: van tartás, van kiállás. Van tisztelete a saját
kultúránknak.
*pium desiderium - jámbor vágy,
kérelem
PK
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése