Zenészek, skiccem |
Ó, a tradíció! – énekli az anatevkai szegény tejesember Tevje, a Hegedűs a háztetőn egész estés musicaljében,
s mi jobb híján idézzük dicsőítő műdalát(!)
a jó öreg hagyománynak, ami hellyel-közzel már csak a nóta keretein belül marad
meg nekünk, emígy kikopni látszik az egyre vadabb ütemben modernné váló
világunkból. Fölismerszik: a múlt szokásai nélkül nehéz meglenni. Elég
bizonytalan a jövő. Még az egyes emberek napi rutinja, a mi szokásaink is
befolyásolnak bennünket.
Nem egyformán ébredünk, nem ugyanott tartjuk a köntösünket, a kertésznadrágot
és az esküvői öltönyt. Neveltetésünkből kifolyólag a reánk testált normák
mentén más-más módon ítélünk meg dolgokat.
Minden családnak van legendáriuma, megszokott, elfogadott etikettje: miről
beszélünk és miről nem. A nagymama lekváros buktáját a születésnapokkor
fölemlegetjük, de az alkoholista, börtönviselt nagybácsit már nem, mert ha
netán a terített asztalnál szóba kerülnének a viselt dolgai, menten megszakadna
a társalgás, kínos csöndben maradna a rokonság. Házról-házra szokott ülésrend
van a vasárnapi ebédnél, sőt a főtt étel is egyfajta bemerevedett, sokszor
kipróbált receptek és előzmények szerint lesz tálalva. Szombaton bab, vasárnap
sült hús és kompót. Belegondolni is szörnyű, milyen a pereputtya, milyen
sivár az élete annak, aki a vasárnap déli harangszókor pizzafutártól kénytelen
várni egy doboznyi fröccsöntött tésztát.
Rendje van tehát a legtöbb dolgunknak. Akárhogy kapálóznánk ellene, az
egész élet ilyen többé-kevésbé bevett, íratlan szabályok aktusaiból áll. Mi ez,
ha nem halvány kísérlete a tradíciónak? Az már nem várható el tőlünk, hogy
jeles alkalmakkor rámás csizmát és fehér inget húzzunk, az asszonyok meg
főkötőt, atavisztikus lenne, de az talán még vállalható, hogy ha temetésre
kényszerülvén a végtisztességet megadjuk valakinek, akkor sötét ruhát viselünk,
és a gyász méltóságához hozzákomolyítjuk az öltözékünket. Ámbár láttam én már
temetői tömegben szemfájdító ciklámen szerelésben, rózsaszín kis női kalapban
illegő hölgyet, aki a búcsúztatón a szegény elhunyttól is fontosabbnak képzelte magát. Olyan
abszurd látvány volt, akárha egy tojótyúk díszpávát mímelne. Az ilyen kirívó és
elszigetelt jelenségek csak erősítik, jobban láttatják a szabályokat, még ha ez
a mostani korszak nem is kedvez a régtől fogva tisztelt értékeknek.
Van ennek a szétcsúszó, varázstalanított világunknak előzménye. Odaát
Magyarországon a gulyáskommunizmus, idehaza meg a jugoszlávizmus tett róla,
hogy a tradíció, pláne ha népi jellegű volt, még véletlenül se tudjon hatni.
Hisz a nemzeti érzület egyik éltető eleme pont az adott nemzet hagyománya, egy
bizonyos népnek a történelme folyamán fölhalmozott szellemi kincse. Ezzel
tisztában voltak az illetékesek. Mindkét, korabeli kommunista totalitárius
rendszer nehéz, uniformizált, nem emberi másolatokat hozott létre. Itt nálunk
fölszámolták a tanyákat, a jól működő tanyacsoportokat, a Bácskára
legjellemzőbb emberi közösségeket, amiket ma már egyre többen visszasírnak,
lévén a legkoherensebb választ fogalmazták meg arra, miként kell élni, termelni
és a legfontosabb: önfenntartónak lenni úgy, hogy a munkánk nem csak a
családunk jólétét biztosítja, de a társadalomnak is messzemenő módon hasznot
hoz. Helyettük lett az arctalan tömegember. A proli. Akinek a városban már arra
sem volt igénye, hogy odahaza legalább néhány pecsenyecsirkét fölneveljen, mert
minek. A boltból megveszik, gondolták akkor nagyon sokan. És az üzletekben
tényleg volt hús, tej, meg kenyér és zöldség, csak szép lassan rájött arra
mindenki, hogy a polcról levett nejlonozott hús, tej, kenyér és zöldség egyáltalán
nem olyan jó ízű, mint ami az öreganyák udvaraiban megél, vagy a kiskertjeikben
megterem. A lakásokba szorított polgár a családjával körbe sem tudta ülni a
vacsorát: az asztal egyik fele az ebédlő falának volt nyomva, az építtetők azon
szándékát sugallva, hogy hatvan négyzetméteren, zsebkendőnyi „ebédlőben” nem
okvetlenül muszáj fölsejlenie a közösségi szellemnek. Elég, ha egy gyereke van
valakinek, sokkal kényelmesebb, rentábilisabb úgy az élet… Kocsi lett hát a
második gyermek helyett, itt százegyes, ott Dacia vagy jobbik esetben Zsiguli,
és tellett néha egy bányató körüli víkendháznak mondott putrira is, ahol ki-ki bulikirálynak
érezhette magát, a traktorgumin ücsörögve ihatta a langyos sörét. Ez volt a
szocialista embertípus. Múlt nélküli néptárs. Mindezt lehetne fokozni, tovább
ragozni, de nincs hozzá kedvem, mert még mostanában is túlontúl sokszor látom
kísérteni ennek a szomorú időszaknak a hozadékát, az alanyait, a tempót,
túlontúl sok esetben így működnek a reflexek, így köszön vissza ez a rengeteg,
káros beidegződés, a fogódzók nélküli lét öröksége. Láthatóan nem lett vége az átkosnak huszonöt éve. Aki nyitott
szemmel jár, a tömegek viselkedésén, a tömegkultúra romboló ízlésterrorján át,
a sajtó, a média napi szennyáradatáig rendre megtapasztalhatja, morálisan
mennyire kicsúszott a talaj a lábunk alól. Noha ismert a shakespeare-i mondás:
„szilaj gyönyörnek a vége is szilaj.”
Arra kértek, hogy ne csak lamentáljak. Néha írhatnék pozitív, fölemelő
dolgokról is. Most, ezen kis beszélyem végén nekigyürkőzök, ugyanis nem
véletlenül emlegettem a hagyományt ilyen hosszan. Jó példa gyanánt, némileg
reménykeltőnek tartom, hogy immáron tucatnyi alkalommal, évről-évre sikerül
megtartani a kanizsai Kukoricafesztivált. Csak az örömteli tényt közöltem. Úgy
fest, hogy lassan megint egy tradícióval leszünk gazdagabbak, aminek tartalma
arra sarkallja majd a legfiatalabbakat, hogy ne szégyelljék megvallani az identitásukat.
Elvégre a szülőföldhöz való ragaszkodás még mindig az egyik legszentebb emberi
erény.
Kéne hogy legyen.
Pk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése