„Bizonyos időbe tellett, amíg
megtanultam, hogy a szegénység nem körülöttem van, hanem bennem van, s nincs
menekvés előle. Időbe tellett, amíg megtanultam, hogy a szegénység légköre
olyasféle, mint a tordai büdösbarlang, és a kénes levegőnek párájától, amelyet
áraszt, elhalványodnak a környezet flórájának színei, s a növényzetből kifakul
a klorofil, ha a szegény reánéz.” (Márai Sándor)
Apró, polkázó léptekkel járt. Kicsi volt, fürge és egészséges, mint a nádi
pocok. Szomorú szőke hajában odahaza választékot fésült, a rendetlen tincseit
pedig egy vásári, ócska hajcsat fogta össze. Emlékszem, az a hajcsat piros
katicabogaraktól díszlett, és én szeptember elejétől minden áldott nap azokat a
katicákat láttam, ha órán ellankadt a figyelmem, és már nem a táblát néztem,
hanem mélázva oldalra imbolygott el a tekintetem. Rozika a padtársam volt. Első
osztályba indultunk. A tanító néni egymás mellé ültetett bennünket. Az ablak
mellé kerültünk, az olajos padlójú terem túlsó végébe, az első padba. Regula
szerint a kisebb növésűek elöl, a magasabbja hátrébb kapott helyett. A Pípó a
Lőregével leghátul. Két langaléta. Az előbbi – úgy tudom – most némethonban él,
Lőregéből meg kutató fizikus lett valami amerikai egyetemen. Ha visszaemlékezem
azokra a mézszínű, szénaillatú szeptemberi napokra, magam előtt látom az
osztályt. A pulykatojás összes szeplőjével áldott Zoli mellett a füstös Misi
kapott helyet, Istvánka pedig a göndör Pau tövébe került. És a lányok! Ott
csicseregtek a padok között. Szalvétát cseréltek, képeslapot gyűjtöttek.
Titokzatoskodtak. Súgtak összebújva, ahogy csak a cserfes kislányok tudnak,
amióta világ a világ. Némelyik masnit kötött, a másik copfba fonta a haját.
Mindannyian egyforma köpenyt hordtunk, sötétkék alapon cérnavékony fehér
csíkosat. Mint egy kis hadsereg. Az ablakon bámészkodva számoltuk a
villanydróton sorakozó fecskéket. Mint egy kis hadsereg. Annyi rajzott össze
belőlük ilyentájt, hogy szinte fürtökben lógtak. Gyülekeztek. Készültek a nagy
útra.
Miként mi is.
Egyen-gúnyában, de még zsengén. Kicsit megilletődve, gyenge izomzattal.
Félszeg mosolyunk elárulta, hogy tartunk a föltárulkozó ismeretlentől.
A régi Ady-épület volt az iskolánk, a hajdani Szegények Háza. Amikor eljött
az idő, és bevégeztetett, úgy törölték el a föld színéről azt a sokat megélt
épületet, mintha ott se lett volna. Csak a hozzá fűződő emlékeket nem lehetett
eldózerolni. Azok bizony sűrűn-sűrűn felszínre törnek lelkünk homályos tükrének
mélyéről, mintha negyven esztendőnk még mindig itt csavarogna valahol a kövér
lombú gömbakácok között, vagy mintha a vasútállomásra gördülő sínbusz búgó
kürtje ugyanaz lenne, mint a hetvenes évek közepén, amikor még nyitott pultnál
lehetett takonycukrot venni az Abbázia cukrászda bódéjánál, és a régi mozi sarkán
tányérricát meg tökmagot árult a csicsa.
Rozika szegény lány volt. Mondhatnám másképpen is, de nincs kedvem
finomkodni. Hazudni sem akarok. Rozikának vagy hat testvére volt, rendre
idősebbek tőle. A legöregebb nővére talán akkortájt ment férjhez, és a többiek
mellett is eltörpült keszegnyi törékeny alakja. Az iskolában Rozának csúfolták
a lányok. Nemigen kedvelték. Gyakran volt piszkos a körme, öblítőszerek puha
illatát nem ismerték a ruhái, és néhanapján lyukacsos harisnya virított
pálcikányi sovány lábán.
Terike néni, a tanítónk abbéli megfontolásból ültette mellém, hogy majd
segítek neki a tanulásban. Gyöngybetűkkel írsz Karcsikám, a Rozika majd
eltanulja tőled - mondta, és így is gondolta. Mert Rozika kézírása nem volt
lányos. Szögletes, szálkás betűket karcolt piszkos kis keze a vonalas füzetbe. A
számokat verébfej nagyságúra kerekítette. Okkal hihette a jó Terike néni, hogy
majd példát vesz rólam. Hogy gyorsabban sikerül beilleszkednie. Ehelyett az
történt, hogy ez a mezei vadvirág lett az én kis tanítóm. Mesélt dolgokról, amiket
azelőtt nem tudtam. Arról, hogy lehet néha víz, néha áram nélkül élni. Milyen
az, amikor nincs televízió egy házban. Milyen az, amikor egy szobában öten
alszanak, és téli reggeleken nem a szülők feladata begyújtani a kályhába.
Rozika világa nekem ijesztően ridegnek, mégis mesebelien kalandosnak hatott.
Nevettem sokat a történetein.
Ellátogattam hozzájuk játszani egy szombati napon. Karácsony előtt
ballagott az idő, kővé dermedt göröngyökön bukdácsoltam kifelé, az utolsó utca
irányába. Aztán iringáltunk a közeli kanális jegén, be is szakadtam térdig,
megmerült a szőrös belsejű gumicsizmám. Rozikáéknál szárítottuk egy darabig, a
dobkályha fölé lógatva, de a zoknim vizes maradt: behúzott nyakkal óvatoskodtam
haza. Nem vették észre. Ahogy én sem azt, hogy míg lestem a padban Rozika
ütött-kopott hajcsatján a katicákat, szép lassan átvettem a keze írását. Még
így, deresedve is csak akként kanyarítom, hurkolom a betűket, mint ő,
venyigeszerű kék-zöld foltos kezével. Most is a Rozika megrágott végű ceruzáját
fogom. Ha papírosra tollal kell írnom hosszabb szöveget, egyszer csak
megjelennek azok a furcsa, orra bukott „z” meg nyakon csapott, szögletesre
kínozott „r” betűk. És ilyenkor Rozika jut az eszembe. Sosem köszöntem meg
neki. Évtizedek óta nem láttam.
Csak a gyülekező fecskéket és az iskolába támolygó kisdiákokat látom.
Közöttük lehet valahol Lőrege, Pípó, a szeplős Pulykatojás, a többiekkel.
Rozikákkal, mögöttünk hagyott negyven évekkel: megannyi, Isten tudja hány
szegény sorsú, hatalmas lelkű kisgyerekkel együtt.
Az Új Kanizsai Újság vezércikke
1 megjegyzés:
Kedves sorok szép emlékű rozikáanak
Megjegyzés küldése