Cigány Lukács (†2014) (Fotó: Gulyás Bertalan) |
Amikor a délvidéki éttermiségi pályatársaim a
körülményeket hibáztatják, olyankor befelé nevetek. Igaz, keserű a kacajom. Én
az elrendeltetettségben hiszek. Nem a közeg felelősségében.
Minden éttermiségi hajlamos kiabálni, amint kigyullad a csűrje. Ugyanakkor egyiknek sem volt soha időben megkötött biztosítása.
Minden éttermiségi hajlamos kiabálni, amint kigyullad a csűrje. Ugyanakkor egyiknek sem volt soha időben megkötött biztosítása.
Mind szeret fölhorgadni, ha sokadszorra
is ellopják a kabátját. De a ruhatári megőrzésre a kezdetektől sajnálta a
rávalót.
Kiszárad a krumplijuk, fölveri a gaz a kukoricásukat: mert sosem
locsolnának, kapálni meg pláne nem szeretnek. (Nem is tudnak. Pedig a kapálás
megoldja az emberiség gondjait. Ha mindenki megtanulna kapálni, és kapálna is,
legalább keveset, naponta pár sort, nem ilyen világ lenne, amilyen van.)
Minden
éttermiségi panaszkodik a májára, a hasnyálmirigyére, a tüdejére – rettegnek a
ráktól, az elmúlástól. Közben egyfolytában isznak, zabálnak és láncdohányosok.
Mind óbégat
szenvelegve, ha meghal az anyja. Egyiknek sem jut eszébe: másoknak is meghal az
anyjuk. Mindenkinek meg szokott.
Nehezen nyílnak a szemek.
Megy a lamentálás. Hol a jégkár, hol az
aszálykár, hol a szélkár. Egyedül az Oscar nem.
A szentek keze is befelé fordul. A délvidéki éttermiségi nemigen figyel a többiekre. Leginkább – sőt, inkább – magával törődik. Úgy tartja: „Magamra kell ügyelnem, de nagyon. Belőlem csak egy van. Ilyetén, értéket képviselek. A többiek sokan vannak, hja! – nekik pofonegyszerű. Ők tételesen könnyebben pótolhatóak.”
Telis-tele
vagyunk meg nem értett újvidéki, szabadkai wunderwaffekkal, akik tisztán látni
félnek. Viszont attól még jobban félnek, hogy mások tisztán látják őket. Megy
hát a szemforgatás. Csak egy-egy véletlenszerű, jellemből – illetve
jellemtelenségből – adódó, s így ellenőrizetlen megnyilvánulásuk emlékezteti arra
az embereket, mennyire de mennyire önző az igazi éttermiségi.
Lehet
ugyan venni ideig-óráig el- és kitartó népszerűséget. Viszont nem lehet venni
hazaszeretetet, nemzettudatot, hitelességet, erkölcsi mércét, gerincet és sok
más egyebet, amik nélkül amúgy pompásan letudható egy élet. Ami aztán olyan is.
Évtizedek óta folyik a nagy „vajdmagyar” commedia dell’arte.
Generációról generációra eljátsszák hazug és
gyáva szerepüket a mi Crocodrillójaink, a mi Capitanójaink. Nem ütnek, csak úgy
csinálnak, mintha értünk verekednének. Pantomim taslikat adnak és kapnak. Sehol
a csattanó. Mégis úgy tesznek, mintha ők állnának egyedül térdig a könnygázban,
a pofon- és vérzivatarban. Belemerevedtek ebbe a hősi pózba. Mintha a sorsunk
alakítói lennének.
Mindeközben mára teljesen világos, hogy helyettük
már az is hihetőbb, hogy a vásári planétás ember papagájának csőrében dől el a
jövőnk. Merengenek istenről, hitről, előszeretettel idézik Hamvast. Aztán amit
írnak róla, az kitűnő szemeteskosár-bélésnek, vagy hagymát pucolunk bele.
Valahányszor szorul a hurok, a délvidéki éttermiségi asztaltársaságot és ezzel
együtt asztalt meg éttermet vált. Hóna alá csapott életművével az új lokálba
úgy toppan be, hogy túl progresszív az animája. Néz is rá a sok diplomás
dioptriás. Míg az odahagyott kompánia továbbra is Damjanichot, a szerbet
tiszteli, ő már Haynaut isteníti. Mert az ma a sikk. Politically correct.
PC. A legtöbb délvidéki éttermiségi ugyanis hiszi a píszít.
Az ilyen délvidéki éttermiségi ha bármit csinál vagy mond: hiszi a piszi.Pk
Ez az írás a Jó reggelt Vajdaság véleményportálon jelent meg 2017. július 31-én.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése