Sárkány Tamás: Az elhagyott lak II. |
2017. augusztus 19-én a horgosi Sárkány Tamás és Sárkány Balázs Közös keret címmel megnyílt magyarkanizsai tárlatának széljegyzete
Nincs rá jobb szó: játékosság. Ez
a fogalom villan be a szemlélőnek, amint ellátogat a Dobó Tihamér Képtárba,
ahol a horgosi ifjú képzőművészek – mellesleg fivérekről van szó – közös
tárlatát tekinthetik meg az érdeklődők.
Aztán a játékosság mellé gyorsan odakívánkozik egy másik megállapítás is. Fiatalság. Ez a kicsit kesernyés
észrevétel, ez a szomorkásan dühös, néha fölényeskedő kijelentés általában akkor
szokott elhangzani, amikor a korban már vastagabbak hökkenten veszik tudomásul,
hogy valami módon azért eljárt fölöttük az idő. Hogy az életünk bizonyos
szakaszán túl már nem tudunk olyasmit produkálni, amit kezdőként, húszévesen
könnyedén megoldottunk. Látom a kaján mosolyt az olvasó arcán. Igen – igaz ez a
fekvőtámasztól kezdve az élet legintimebb részletéig. De ugyanígy igaz a
művészi vitalitásra, az inspirációra is.
A Sárkány fiúk kiállítási anyaga a tanúsítvány arra, mekkora erő, fantázia,
ihletettség, szenvedély, akarat munkálhat egy pályája legelején lévő ifjú
emberben. Mindeközben mennyi pimaszság, szertelenség, mennyi lumineszcencia, kreatív
energia szabadul föl, mihelyt a bensőséges létszemlélet világából kitörni vágyó
ifjú művészek lehetőséget kapnak a bizonyításra. Olyankor a fiatal vér tüzétől
hevítve nem finoman kopogtatnak valamelyik galériába, hanem – képletesen –
berúgják az ajtót tokostul. Ahogy a Sárkány testvérek. A kiállításuk –
amellett, hogy számos vizuális műfaji elemmel operál –, a témák, a művészi
nyelvezet, és a már sejthető, de még kibontakozó félben lévő egyéni
hanghordozás vagy látásmód mellett hallatlanul széles kínálatát adja a
kompozíciókhoz fölhasznált eszközök, a matériák tekintetében.
Textuális
tobzódás. Kicsit Duchamp-os ugyan a fílingje, de bácskaiasan. A bontott épületanyagokból,
jelentéktelen tárgyakból újrafogalmazott világ megrendítő pontossággal
szemlélteti: igen, ez is egy dimenzió. Igen, ez is egy történet. Hisz a
likacsos szűrőből manifesztálódó főnixmadár menten más minőséggé nemesül. Éppen
úgy, ahogy a hézagos, agyonhasznált postaláda-rekeszek groteszk, szlömösödött
mivoltukban is rólunk, itt élő emberekről szólnak. Erős, Sárkányos markolással
van összefoglalva a korunk. Modern, mégis az irgalmasságról regélő totemek
mellett, rozsdás szögekkel kivert, lekallantyúzott installációkon bámulható az
ellenképünk.
Pk
Megjelent az újvidéki Magyar Szó napilapban, 2017. augusztus 26-án.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése