Éppen az idén lesz ötven éve, hogy egy jóképű dél-afrikai sebészfőorvos, bizonyos
Christiaan Barnard professzor az
első, emberen végrehajtott szívátültetéssel világhírnevet és elismertséget
szerzett magának. Személyét, munkásságát utána akkora siker övezte, hogy a földgolyó
összes csücskébe hívták előadásokra. Bejárta a világot, interjúk ezreit adta. A
fáma szerint úgy beleunt a dilettánsok által állandóan föltett, nagyjából
harmincféle standard kérdésbe, ami a közönséget mindig, mindenhol érdekelte,
hogy egy idő után a sofőrjét küldte be maga helyett előadni, aki – kikupálódván
Dr. Barnard mellett – pompásan meg is felelt a hallgatóságnak, mert szépen,
közérthetően mindenre magyarázattal szolgált. Elvégre a világ vezető
szívsebészét fuvarozta nap mint nap. Egyszer viszont majdnem lebuktak. A rutinnal
letudott, sablonos harminc kérdésen túl valaki nem átallott egy azidáig
ismeretlen témakört megpöndíteni. A szorult helyzetben lévő sofőr nem jött
zavarba. Ajkbiggyesztve közölte:
– Kérem, én annyifelé jártam, annyiféle kérdést
hallottam, hogy egy ilyen szimpla kis semmiséggel már fáradt vagyok
foglalkozni. Az efféle hülyeségekről akár a sofőröm is ad fölvilágosítást –
mire a színfalak mögött koktélozó Barnard előjött, és tényleg megmagyarázta…
Hogy az anekdota szóról-szóra igaz-e, vagy sem
– ne firtassuk. Valami mégis azt súgja: megtörténhetett. Ma is megeshet, és meg
is esik lépten-nyomon – ami viszont már korántsem ilyen nevetséges –, hogy
balkézről vett próféták, hamis papok, föl nem kentek, szentek hitt szélhámosok,
alkalmatlan tanárok, buta tanítók, de főleg érdemtelen írástudók állnak ki
egy-egy csoport, vagy a nép elé, és bármiféle jogosítvány nélkül oktatnak,
hintik a bölcseleteiket. Mindeközben erre nemhogy fölhatalmazásuk, de erkölcsi
joguk sem lenne.
Mégis szerephez jutnak.
Ahogy elsilányul a világ, egyre süllyed a
színvonal. A zavarodottság szétterül. Az emberek mindenre könnyen emészthető,
fölszínes magyarázatokat várnak. Álműveltség uralkodott el, így sajnos a tömegember
az agyonreklámozott arcúak szavát garanciának hiszi.
A színes vasárnapi
mellékletek, a női magazinok bölcselőinek szirupos válaszaira vevő a közönség.
Megannyi Oshó, Cuelho, Oravecz Nóri, Müller Pegya meg doktor Csernus –
áltáltos, álíró, áltanító ontja az apácabolondító szövegeket. S a tartalommal
együtt az értelem elsikkad. Jó ideje már nem olvas a sokaság. Megszűnőben az
összehasonlítási alap. Pedig ezáltal könnyen leleplezhetőek lennének a megélhetési
írástudók.
Ők azok, akik a nyilvánosság, a szereplés
dicsősége és a gázsi mellett csak egy valamit szeretnek jobban: a
dolgozószobájukat. Azt az aranykalitkát, ahol nem a valóság, a tömény
mindennapi létezés keserve, hanem a kényelmük szavatolt. Ezek a szobanövény-írók
egyféle Patyomkin élet- és üzemmódban érzik jól magukat.
Néha energiatakarékosan ugyan, de le-leereszkednek
a közügyek talajára. Elvégre – azt vélik magukról –, nekik minden szavuk szent.
Kinyilatkoztatás. Belepofáznak a politikába. Ugyanakkor vízgereblyézés amit
művelnek. Duma. Hiába hivatkoznak a társadalomtudományokra. Ma – jószerével –
egyetlen társadalomtudománynak van létalapja: az a történelem. A többi csupán
fűrészporos, flitteres, csillivilli cirkuszi mutatvány. Parasztvakítás.
Hiába akarja eladni tanításként a sok írástudó,
a sok földszintes Dugovics Tifusz.
Ahol nincs megtapasztalás, csak elmélet,
dunsztolt okoskodás, ott eleve esélytelen, meddő, kudarcos kísérlet lángeszűséget
meg igaz válaszokat remélni. Ráadásul a kérdésekre odavetett álságos, de
diadalmas teóriák is himlőhegesek. (Amilyen sekélyesek, olyan fekélyesek.)
Nincs bennük sem ízlés, sem arányosság. Csak az egyénieskedés, a szereplési
vágy, az egó fokozottan bugyborékoló habzása.
Ezeket az írástudó, tanító embereket páni
félelem ragadja el, valahányszor azt hiszik, hogy közönségesnek látszanak. Szerintük
a közönséges az nem művészi. Az nem jó. Holott az a helyzet, hogy a szimpla
dolgok is lehetnek veretes igazságok: ha van mögöttük lényegi mondandó. Ha az
egyénieskedésen túl kellő alázattal és jobbító szándékkal fogalmazódtak meg a
gondolatok. Akkor – esetleg – hitelesek. Akkor tényleg a fű zöldje és az ég kékje
mögött fölsejlik a megoldás. Nincs, nem lesz apelláta, amiért az alul lévő
fölött ott lesz a magasság.
Egy példával hadd illusztráljam. A minap a nem messzi Oromon
tartották meg az Oromiak Nagy Világtalálkozója nevű rendezvényt, ahol nem csak
a falu apraja-nagyja, hanem az onnét elszármazottak is iparkodtak jelen lenni.
Jöttek a glóbusz minden szegletéből a hajdani atyafiak. Az egyik (úgy
emlékeszem Kanadában élő) idősebb embert kameravégre kapta egy forgatócsoport.
Neki szegezték a mikrofont és a kérdést: oszt’ milyen az élet Nyugaton? A
válasz tömörségének igazán máig el-elgondolkodok. Szó szerint ezt mondta a
bácsi:
“Itt nincs, ami ott van. Ott meg az nincs, ami itt.”
– Touché!
– mondanák a páston.
Ilyen, egyszerű alapigazságokat viszont nem
illik mondaniuk az ál-írástudóknak, az ál-művészeknek, az ál-prófétáknak. Nekik
a világ legegyszerűbb okozatára sincs érdemi reakciójuk. Helyette maszatolnak.
Minden posztmodern.
Megszűnt a történetük.
Nincs meséjük. Meglehet emelkedett,
de kusza a szövegük. Állítmány nélküli szavaktól, álomképek összevillázott halmazától
púposodik az életművük. Mintha a hülyéskedő Kazimir Malevich Fekete Négyzete és
Fekete Lyuka nyelné el a képzőművészet teremtő értékét. Emezek, a kései
epigonok rákenik a vászonra a piros pöttyöt és kényeskedve tűrik, hogy a csápoló
kékharisnyák elaléljenek.
Duchamp kiállított piszoárjában mosdik a művészet.
A kortárs zeneszerzemények széteső dallamaitól megfájdul az ember feje. Zömüket
istenkáromlás lenne akár a szerény mezei rigó füttyével egy kategóriában
emlegetni. A modern balett műmájer táncától a közlekedési rendőr mozgása is
élvezetesebb, és a korszak diktálta, csapszegekkel kivert megfelelési kényszer pórázán
tartott, fröccsöntötten készülő filmekből, színházi produkciókból az öncélúságon
meg a profit áhítatán túl nem sok minden marad meg a nézőnek.
Pedig már
Beethoven megmondta:
„Az igazi művészet nem szolgál s nem hízeleg, hanem a maga ura és parancsolója! S aki egyszer szózatát valóban megértette, az megszabadult az élet minden nyomorúságától.”
„Az igazi művészet nem szolgál s nem hízeleg, hanem a maga ura és parancsolója! S aki egyszer szózatát valóban megértette, az megszabadult az élet minden nyomorúságától.”
Ontológiai kérdés: akar-e valaki ezek közül bármitől
is megszabadulni?
Ez lenne ugyanis a nehezebb feladat. Ebbe törik bele az elkényelmesedett írástudóink
bicskája, noha még naponta megkísérlik a válaszok adását.
Csakhogy már egyiknek sincs személyi sofőrje.
Pk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése