„Jönnek a napok, én meg lerajzolom őket.
Le is írom, amit látok.
Mivel mostanában nappal csak nézek, de nem látok, így
többnyire azt muszáj leírnom, amit éjjel, álmomban sikerült megfigyelnem. Mert
akkor tényleg látni szoktam. Amint a hűvös, kifeszített lepedőn elterülök,
sárgászöld és titánium fehér komplementerek villódznak a szemhéjam alatt.
Kisvártatva kék és lila karikák tömkelege kezd zsizsegni, akár, ha kabócaraj
szólna, ami mellett háttérzajként egy ideig még hallom az ócska fehér vekker
pörcögését – mert bár sosem szeretett, de valahol, a szerkezete mélyén alighanem
mégis, ezért elkísér –, míg odabent el nem kapcsolják a villanyt. Csak a
tűzjelző fények homálya marad. A biztonsági lámpáké, amelyek révén
megbizonyosodok róla: úton vagyok a félálomból a purgatórium felé.
Aztán
kigyullad az adásjelző vörös betűs, figyelmeztető szöveg. Onnét már pisszenni
sem szabad. Elindult a fölvétel. (Filmhíradó nincs, mindig elmarad. A reklámok
is. Ez jó.) Helyettük – in medias res
– menten a történetem, a cselekmény centrumába kerülök. Odafönt nem gatyáznak –
belecsapnak a lecsóba.
Legyen meg hát végre, aminek meg kell lennie.
Jöjjön bár
gyermekmese, hőseposz, erotika vagy horror, mindez reménytelenül esetleges,
személyes és egyúttal teljesen értelmezhetetlen a legtöbb ember számára. Nem
így nekem. (Hübrisz ide vagy oda. Hiába, hogy álomvilágban élek. Azért az
életemhez is ragaszkodok, ilyetén a Teremtő művét is segítem, a magam módján.)
A saját legtitkosabb benyomásaimat szívja
föl a szemem. Van mit látnom.
Egy nagyon előkelő hotelban vagyok. Csillárok,
aranynak tűnő sárgaréz fogantyúk, márványozás a lépcsőn. A végeláthatatlan
terem tejfehérré fakuló fertályába puha, bordó szőnyeg szalad bele. El is
tűnik, a jóég tudja csak hová vezet: talán nincs is elmetszve, elvarrva a vége,
úgy kanyarog bele a semmibe. Virágillat a levegőben. Nem friss, inkább egy
kissé fanyar, hervadó. Mintha vízparton már elnyílott gólyahír fonnyadna, ami
még alkonyattájt ki szokta lehelni szagos lelkét, utoljára.
Régen, amikor még
papsajtot ettünk az utcai vizesárok mellett, rendre beleborultam arccal a
szagos fűbe, oda, ahol a legsötétebben zöldellt, ahol csicsegett a föld a víztől,
és olyankor a korhadás, a nedves mohaszag orrba csapott. Akkor éreztem az
elhervadó gólyahír illatát is. Hogy kerülhet ilyen odőr egy ennyire flancos
helyre?
Nincs időm töprengeni.
Elég csak magamon végignéznem: én sem vagyok egy
ötcsillagos lokálba való. Viseltes, bőr makkos cipős lábamon zokni sincs. A
csupasz bokám kivillan a gyűrött lenvászon nadrágszáram aljából, mert vászon
öltöny van rajtam, olyasféle, amit a trópusokon viselnek, pillekönnyű len,
lyukacsos, homokszínű, minden bélés, élére vasalás híján. Két harmonikázó
kályhacső a zakóm ujja, és ahogy az államhoz nyúlok, serceg a kezem: jócskán
borostás lehetek. Tükör nincs, hiába tekergetem a nyakam. Szép… Egy ilyen
előkelő helyen minden falon legalább egy ovális, cirombás velencei tükörnek
kéne lógnia. A csüngő kristálybogyókkal díszlő csillárokból ömlik a sárga fény.
Visszatükröződik a kőpadló zománcán. Körülöttem csupa jól öltözött férfi, pille-nyakkendősök, szmokingosok is akadnak köztük. Oldalukon estélyiben, báli
ruhában lévő nők csacsognak. Poharak csilingelnek, metszett üvegekből abszint
folyik, de sokuk pezsgőzik. Valami bálban csöppentem – villan át rajtam –, de a
következő pillanatban ennek cáfolata érkezik: egy mosolygós, borvirágos orrú,
brillantinos hajú idősebb férfi karol belém. Én vagyok az örömapa, Isten hozta
minálunk – közli velem férfiparfüm szagú lehelettel, aztán még hozzáteszi: már
nagyon vártuk ám. Az öregúr miután ilyen nyájasan üdvözöl, válaszomat sem várja
meg, szelíd erőszakkal vonszol a társaság sűrűjébe.
– Íme, megérkezett az
énekesünk – mondja széles mosollyal és olyan meleg kutyaszemekkel studíroz, hogy
kétségem sincs afelől: ezek tényleg vártak rám. Jóleső a tudat, noha tisztában
vagyok vele, fatális hiba történt, összekeverhettek valakivel. Úgy kezelnek,
ahogy egy popsztárt szokás. Nyomakodnak mellém, a férfiak rázzák a kezem,
egyik-másik nő nem átall kacér pillantással honorálni.
Ahelyett, hogy zavarban
lennék, pláne magyarázkodnék, haláli közömbösen ballagok a díszterem kettős
szárnyú ajtaján befelé, a terített asztalok között, egyenesen a színpadra.
Alaposan
földíszített a tribün. Ennyi giccses dekorációtól már zsibbad a tudat, de én
csak a mikrofonhoz igazodom. Elé is lépek. Íziben durran két-három reflektor.
Elvakít a fény, a közönség moraját hallom, látni csupán a mikrofonállványt
látom. Hangpróba nélkül fölvinnyog mögöttem a zenekar. (Hát ezek, hogy kerültek
ide?) Szólni akarnék, hahó, ezt a számot ismerem, de csak az első két sorát,
meg a refrént. Angolul van, pusztán konyhai módon dünnyögni tudom a textus
többi részét – botrány lesz ebből gyerekek… A banda oda se bajszint rám.
Furcsa. Semmiféle izgalmat nem érzek. Amikor a megfelelő ütemhez érek, nyitom a
számat, kiengedem a hangomat és nekifogok énekelni. Sose szerettem, most mégis Elvis
Presley-t muszáj. Minden mindegy. Búgok a mikrofonba. Már nem is a fölső
tízezernek, ennek a flitteres, becsiccsentett vendégseregnek énekelek szólót, hanem magamnak.
Mivel egy ideje nincs vasárnap és nincs hétköznap, csuda jól szórakozok. Mindenemet
beledalolom a gólyahír szagú éjszakába.”
Pk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése