A kanizsai hívőkről - általában
Régebbi kép a pravoszláv templomról |
Vége a munka ünnepének.
Most vallási okokból is pihentünk még pár napot.
Hosszúra nyúlt ez az idei majális, nem is biztos, hogy a
látható közeljövőben lesz ehhez fogható egyhetes ünneplés.
Ritka a melóst megörvendeztető hasonló tünemény, akár a
Halley-üstökös. Egy emberöltőn jobbára csak egyszer ilyen bőkezű az állam.
Abban sem vagyok biztos, hogy ezt is érdek nélkül engedte volna. Szerbiában
annyi a munkanélküli, hogy kissé bizarr a munka ünnepét ekkora eleganciával
megülni.
Ha valaki most mondaná, hogy „igen ám, de a pravoszláv húsvét miatt…”, akkor annak meg fölhívnám szíves figyelmét a következő tényre:
Ha valaki most mondaná, hogy „igen ám, de a pravoszláv húsvét miatt…”, akkor annak meg fölhívnám szíves figyelmét a következő tényre:
Szerbia, vagyis a szerb társadalom egyáltalán nem tekinthető
vallásos közösségnek. A szerbség többsége bizony a mai napig közömbös a
pravoszláv vallás gyakorlása iránt.
Nem mondom, tradícióból, meg mert enni-inni jó dolog, és szeretjük
a bulikat: megülik a szlávákat, a családi védőszent ünnepét.
De az is inkább csak egy kiadós vacsora, haverok, rokonok
kedélyes iszogatása, semmint rituális összejövetel. Az áhítat itt rögtön véget
is ér.
Nem a statisztika tudományos igényével írom, elég, ha
vasárnaponként megnézzük a kanizsai szerb templom környékét, mennyien
igyekeznek ortodox misére. Karácsonykor, jelesebb napokon össze-össze gyűlik
egy maroknyi hívő, de hol van ez a szám a környékünkön élő szerb ajkú polgártársaink
arányához képest!
Ugyanez igaz az oroszokra, ukránokra, bolgárokra is.
A Szent Őrangyalok plébániatemplom Kanizsán |
Szégyellni ezen nincs mit.
Ugyanis mi, magyarok sem vagyunk ettől sokkal jobb
helyzetben.
A vallásos magyarok száma elenyésző a templomban keresztelt,
megbérmált magyarjainkhoz képest. Akárki utána nézhet! Az egyházi nyilvántartás vaskos anyakönyvével embert lehetne
agyonütni, viszont a misére rendszeresen járók névjegyzéke néha egy bevásárló
cédulára is ráférne…
Ritka az a honfitársunk, aki a katolikus vallás értékrendjét
maradéktalanul betartva mélyen hívőnek vallja magát! Kár, hogy az idei kanizsai
bérmálkozáson nem volt videokamera, ami fölvette volna a Kistemplomból
kiszorult tömeg közel két óra hosszas várakozását. Míg odabent a kórus zengett, a templomkertben ácsorgók cigarettáztak,
bandáztak, hangosan nevetgéltek a népek. Időnként az órára néztek, megszívták a
fogukat és nem szép dolgokat mondtak a püspök úrról, aki majd óra hosszáig
elhúzódó – amúgy szerteágazó, ötlettelen és meglehetősen hétköznapi –
prédikációjával kikezdte mind a bentiek, mind a kint rekedtek türelmét. A tamáskodókat meggyőzendő: ugyan mennyien és kik vesznek
részt a kanizsaiak közül a körmenetekben, stáció-szenteléseken vagy a
zarándoklatokon?
Azokon az ünnepeken, amiken még öregapáink tiszta inget
húztak és Bibliával a kézben mentek a családok.
Sokszor eszembe jut: miért hagytuk elkallódni a templombúcsúnkat?
A Szent Őrangyalok Plébániatemplom – a gyöngébbek kedvéért:
Nagytemplom - előtt árválkodó egy-két takonycukros, plasztikjáték-árus
látványa nem arcpirító? Dehogynem.
Látlelet rólunk, a hitünk erejéről.
Látlelet rólunk, a hitünk erejéről.
Jelen állás szerint két olyan nép van Európában, akiknél
kiemelkedően magas a vallásosság megélése. Az egyik Lengyelország, a másik –
milyen meglepő! – Horvátország. A magyarázat elég egyszerű: a lengyeleknél a
katolikus hit mindig egyet jelentett a nemzeti ellenállással, a
függetlenséggel. A hitüket is szláv lelkesedéssel, fanatizmussal őrizték az
orosszal meg a némettel, svéddel szemben. A szomszédaink is hasonló módon
védelmezték független nemzeti mivoltukat, és most, hogy a fiatal horvát állam
önmagát megtalálja, még erősebb szálakkal köti magát ősei hitéhez.
Helyhiány miatt nem taglalnám a muszlim vallásúak adatait. A
lényeg, hogy bár erősödik a Korán tanítása a Balkánon, de a lakosság zöme
Boszniában, Koszovón, Albániában és máshol is jobbára csöndös, „alvó” hívő. Persze,
a szélsőségektől harsog a televízió, de ezt nem muszáj megennünk. Amíg a
karsztos hegyek között miniszoknyát viselhetnek az ottani lányok, addig nincs
komolyabb baj. Törökország pedig egészen más. Ott a török nacionalizmus éledt
föl, és csak ennek másodlagos, jobbára politikai eszköze az iszlám.
Visszatérve hozzánk.
Szép ez a május.
Kár, hogy a korai húsvétunkat kissé megszomorította a zord, télies időjárás.
Szép ez a május.
Kár, hogy a korai húsvétunkat kissé megszomorította a zord, télies időjárás.
Sok kanizsait nem a föltámadás, hanem inkább a hosszúra
nyúló tél áldatlan helyzete érdekelt.
Lesz-e tűzrevaló elég? Meddig kell fűteni? Mikor jön a tavasz? A tavasz megérkezett, jókora késéssel.
És mikor megjött, eltartott vagy három napig, mert nyomában rögtön megjött a nyár, kánikulával, perzselő napsütéssel.
Lesz-e tűzrevaló elég? Meddig kell fűteni? Mikor jön a tavasz? A tavasz megérkezett, jókora késéssel.
És mikor megjött, eltartott vagy három napig, mert nyomában rögtön megjött a nyár, kánikulával, perzselő napsütéssel.
Ennek tudható be, hogy 2016-ban volt minden, ami a régi
május elsejéket idézte: szép idő, rostélyozás a szabadban, leterített pokrócon
szunyókálás, behűtött sör a kosárban, baráti társaság. A kempingben egy vidám galeri birkát pörgetett, és a pecsenyeszag úgy úszott a levegőben,
hogy már a strandlejárónál összefutott a nyál az ember szájában. Leparkolt
gépkocsi nyitott ajtaján körösztül bömbölt az autórádió, lakodalmas diszkóval,
ahogy sajnos mostanság járja.
Igaz, még mindig jobb, mintha munkásmozgalmi nótákat kellene hallgatni.
Igaz, még mindig jobb, mintha munkásmozgalmi nótákat kellene hallgatni.
A világi ünnep egybemosódott a vallásival.
És bár ki ne szeretné a dologtalan szabad napokat, amondó vagyok, hogy azért nem ártana megtanulnunk végre igazán ünnepelni.
És bár ki ne szeretné a dologtalan szabad napokat, amondó vagyok, hogy azért nem ártana megtanulnunk végre igazán ünnepelni.
Úgy, mint régen.
Hogy erre a jövőben lesz-e okunk, nem tudom...
Pk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése