(Filmkritika)
Ha annyi
húszforintosom lenne, amennyi háborús témát földolgozó filmet idáig láttam,
most okkal érezném magamat vagyonos embernek. De hát sosem tartottam a markom
az utolsó képkockák lepörgése után, mert a vizuális élmény miatt néztem az
alkotásokat, így most pénz híján azzal kell megelégednem, hogy azért akad némi
viszonyítási alapom, ha fegyverdörgős mozit vetítenek elém. Mivel általánosan
elfogadott dolog, hogy egy jó ideje csak az USA seggéből világíthat lámpás,
arrafelé osztják az igazságot, és írják a képírók a történelmet, külön kegyelmi
mozzanat, ha nem egy jenki lencséjén körösztül értelmezett második világháborús
filmre talál az ember. Hanem például egy dél-koreaira.
A My Way ugyanis ennek a derék
kelet-ázsiai nép filmművészetének a dicsősége.
A két kezemen meg
tudom számolni, az utóbbi időkig hány koreai alkotást láttam. (Gondolom,
érthető okok miatt. Nem kell ecsetelnem Hollywood árnyékában mekkorára nőhet
más nemzetek filmtermése.)
A koreai
félszigetről érkező filmekre akkor szoktam rá, amikor tiszta vak-véletlenből
megnéztem egy kis költségvetésű keserédes drámát: Számkivetett a Holdon volt a címe. Megnéztem egyszer, majd másnap megint.
Aztán szóltam a családnak, atyai szigorral leültettem őket is. Kötelező látni –
mondtam, és más egyebet nem tehetvén kénytelenek voltak végignézni. Azt nem
állítom, hogy rajongó szeretettel emlegettek ezért, de egyikük ujjáról sem
esett le a karikagyűrű. Jó szívvel ajánlom tehát mindenkinek. (Semmi köze a világűrhöz, a film nem sci-fi kategória. Inkább korrajz, lélektani dráma, görbe
tükre a társadalmi válságokkal terhelt mindennapjainknak. Ezáltal ugyan
azok a kínzó kérdések tolulnak a képünkbe, úgy Koreában, mint Magyarországon,
vagy éppen itt, a déli végeken.)
Volt pár
felejthető horror, amit szintén Korea jegyzett. Újabban futószalagon gyártják –
szó szerint, sajnos – az évezredes történelmi múltjukat dicsőítő mozikat.
Egyikbe-másikba belenéztem, tényleg pazar a látványviláguk, de kosztümös, kimonós, majdnem
nindzsás filmekre nincs már igényem, nagyjából tizenkét éves lehettem, amikor az
utolsó Bruce Lee-s mozit is otthagytam. A Szulejmán sorozat meg csuklóból, lazán kimaradt. Bánja a rosseb.
Viszont a My Way jó. Mi több: nagyon jó film.
Óvatosan
latolgatva talán a Clint Eastwood rendezte, két részből álló filmdrámához – Levelek Ivo Dzsimáról, A dicsőség zászlaja
– lehetne hasonlítani.
A témája eleve
izgalmas, már-már meseszerű, és mégis igaz történeten alapuló.
A nézőt rögtön a
főcím után mellbe vágja a narráció: 1944 júniusában, a D-napon, a normandiai
partraszálláskor a német védők közül a szövetségesek egy kelet-ázsiai származású
hadifoglyot ejtettek. Vicces? Aligha. A furcsa alapálláson – snájdig, csukaszürke
sváb uniformis és rohamsisak egy kis sárga, vágott szemű emberen –
elgondolkodni sincs időnk, mert belendül a film, majd magával ragad, és hiába
hogy nettó kétésfél órás, odaszegez a képernyő elé, köpni-nyelni sem lehet
közben. Csont nélkül gyömöszöli le a torkunkon a képsorok mögöttes velejét. Több ízben is olyan adagokban önt el
a keserűség a háborúk értelmetlenségét bemutató, fölkavaró tartalom miatt, hogy
szédülni bele.
Az egész filmből árad az elembertelenedés, a nihil miatt érzett
jajszó. Az alkotás ritmusa feszes.
Nagyon szépek a képsorok, aranyból lehet az
operatőr keze. Hogy nem tucat-háborús drámát látunk mégsem, az meg a rendező
mester arányérzékén múlott, köszönet érte, minden elismerésem az övé. Igaz, jó
nagy pénzt (mintegy 24 millió dollárt) eltapsoltak a forgatáson, de aki
végigizgulja a csatajeleneteket, a tankok rohamát, vagy az invázió torokszorító
képsorait, annak nincs kétsége afelől, hogy van az a pénz, amiért megérte.
Ráadásul a film nem tolakodóan, de igenis moralizál. Sőt, erős mondandóval egy
olyan ívű fejlődéstörténetet beszél el, aminek megértése után egy életre belénk
ég a humánum parancsa.
Kis
kedvcsinálónak a tartalomból: egy koreai és egy japán kisgyerek felnőtté
érését, kettejük viadalát mutatja be minden pátosztól mentesen a film.
Mindketten a maratonfutás szerelmesei, és mivel akkoriban japán megszállás
alatt volt Korea, a sportszerű vetélkedéstől azért hangyányival több érzelem, ellentétes
indulat munkál a vetélytársakban. A sportkarriert, az olimpiai részvételt
hamar áthúzza a beköszöntő második világháború, és a film két hőse a
császári japán hadsereg egyenruhájába kénytelen bújni. A koreait persze
erőszakkal sorozzák be, a japán viszont még szép, hogy állhatatos híve a
Felkelő Nap Birodalmának. A mongol határvidéken előbb szovjet fogságba esnek,
megjárják Kelet-Szibéria gulágjainak a borzalmait, és onnét kezdve egyre
nyugatabbra löki őket a történelem vihara, hogy a végén az Atlanti óceán
partján lőhessék az amerikai inváziós csapatokat.
A bő kétórányi
kaland egy pillanatra sem ül le. És ami a film bravúrja, az a hangnem, ahogy
tálalja a tartalomból fakadó logikus következtetéseket. Nem szájba rágottan,
ahogy a nyugati ízlésterrortól megszokhattuk. Finoman adagolva, de elemi
erővel, miként egy keleti filozofikus kultúrkörben nőtt művészembertől elvárható.
A sok lövöldözős, agyonreklámozott, neves sztárokkal futtatott háborús
film közül így tűnik ki ez a nagyszerű alkotás. Képileg, hangilag,
tartalmilag: rendben van. A színészekre sem lehet rossz szavunk. Kicsit mintha
túljátszanának egy-két szcénát, na jó. De ez csak annak zavaró, aki epébe
mártott toll nélkül képtelen kritikát megfogalmazni, a kákán is csomót keres, vagy
nem ismeri a keleti színjátszás hagyományait.
Ja! Még egy
fontos momentum. A filmben minden náció a saját nyelvén beszél. Az orosz
oroszul, a német németül, a japán meg a koreai is a magáén. Még az amerikai
rangerek is csak angolul káromkodnak.
Ha tehetik,
nézzék meg a My Wayt. Aztán szóljanak
a szeretteiknek, nyomják le őket is a képernyők elé. Majd azért figyeljék mi ül
ki az arcukra, amikor az önkéntes japán katonák a guruló páncélosok alá vetve
robbantják föl magukat.
MY WAY , Dél-Korai háborús filmdráma (2011.), 146’
Rendező:
Je-kyu Kang,
Író-forgatókönyvíró: Je-kyu Kang, Byung-in Kim
Szereplők: Dong-gun Jang, Joe Odagiri, Bingbing Fan
Zene: Lee Dong-Jun
Író-forgatókönyvíró: Je-kyu Kang, Byung-in Kim
Szereplők: Dong-gun Jang, Joe Odagiri, Bingbing Fan
Zene: Lee Dong-Jun
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése