Az alábbi írás A Jó Reggelt Vajdaság portálon jelent meg, 2017. január 10-én.
Belegondolni is szörnyű, milyen volna most ez a januári idő, ha nem lenne globális fölmelegedés. Így is mínusz húsz van, mondják, a Tisza befagyott. Mindenesetre elég hideg lehet, mert én a minap láttam egy ügyvédet, akinek a saját zsebében volt a keze. Ez a jelenség Közép-Európában ritkább, mint a szemüveges cigány.
Napok óta hüledezik a média. (Az Újvidéki Televízióban rendszeresen
„médiáknak” emlegetik, biztos ami biztos alapon nagyon eredetien fokozzák a
többes számot… De hallottam már „médiumok” emlegetését is a sajtót illetően. És
nem a szilveszteri hipnotizált kabaré műsora ment.) Szóval, riogatják a
közvéleményt, merthogy a tél ilyen, amilyen.
Miért, kérdem? Mit vártak? Hogy majd vízkeresztkor egy szál széldzsekiben
ücsöröghet valaki a szabadkai Majomplacc korlátján romantikázva? Meglehet, akiben
van szufla, ebben a zimankóban is rátehénkedhet az öntöttvas csövekre. Föltéve,
hogy nem zavarja a végtagjaiba beálló kék zsibbadás, meg az orrpírszingjére
odafagyó taknya. Ámbár: a pipifejű alfa hímek képesek rá. Ezektől a fonottkalács-hasizmú
nyeglencektől sok minden kitelik. Egy-egy villanás erejéig lehet valaki a
jégrevü félmeztelen Tarzanja. Aztán úgyis várja a koktélbár akol melege, vagy
odahaza a fűtött lakás. Anyu begyújtott, megfőzött, megágyazott helyettük,
zsebpénz a konyhaasztalon kikészítve. Így könnyű zsúrozó Amundsenként túlélni a
januárt.
Más a helyzet, amikor valakit nincstelenként ér a hideg.
Kétféle ember nyomorog a zegernye időben. A városi, meg a falusi szegény.
Ahogy a mondás tartja: így van ez falun-városon. Szociológusi diploma nélkül is
tudható. A nagyvárosi csóró ugyan látványosabban szenved, mert a falusi
nincstelennek még a kínlódása is szerényebb, de erről később. Mindenesetre:
hajléktalannal, koldussal akárki találkozott már, aki megjárta valamelyik város
tükörsima korzóját. Láthatott a kivilágított flaszteren elheverő rongyokba
bugyoláltat, tenyerét nyújtogató kéregetőt. Ilyenkor vagy elfordított fejjel
megy el mellettük a honpolgár, vagy már méterekkel korábban elkezd a zsebében
kotonyászva némi aprópénzt előkészíteni. Ne tűnjék hencegésnek, az utóbbiként
reagálók közé tartozok. Nem azért mert a Biblia parancsa a könyörületesség, nem
azért mert anyagi jólétem okán megengedhetem magamnak, netán nem számít a pénz,
és még csak azért sem mert amúgy túlságosan jó ember lennék. Nem. Azért adok,
mert életem során már szereztem tapasztalatot a felől, mit jelent partra vetett
halként vergődőnek lenni. Amikor nemhogy kevés, ami van – hanem éppenséggel semmi
sincs. Nagy úr a megismerés. Kemény, de pontos, igazságos tanító. Kifejezetten
poroszosak a módszerei, hamar elsül a keze. Viszont a pofonjainak kétségkívül
morális, embernevelő a hatásuk. Most a televízió, az internetes fórumok
próbálják fölszólítani szolidaritásra a nép gyűjtőfogalmába tartozó lakosságot.
Szipog a bemondó: nem figyelünk egymásra, hiányzik a világból a jóság.
Kárhoztatják az elidegenedést, a nihilt, az elembertelenedést, a kommunikáció
hiányát. Mintha bizony nem éppen ők lennének vastagon okolhatóak azért, hogy a
humánum ennyire kiveszett a teremtett világból! Utólag kétségbeesni: már nem
elegáns. A sok karácsonyi, álságos, megkönnyeztető riportműsornak minden évben
farsang tájékán vége szakad. Onnét a régi nóta járja. Csicsombúcsú, zselatin a
hajban, kedd este is flitteres dáridó, megint harsog majd a sztárban szar. A
csövik nyomorúságán meg utána derpegjen más. Addigra alábbhagy a
hiperérzékenynek hazudott szabadelvű sakálkórus hisztérikus vinnyogása is. Hisz
ők csak amolyan világoszöld mókamesterek. A mi Grincseink. Nem a karácsonyt
akarják ellopni, hanem a szavazatokat. Fordított kiscserkészként ott ártanak,
ahol tudnak. Az ő érdekük, hogy minél több mozgalamas pártos pólót
adjanak el az ájlávjú kollekcsönből.
Majd indítanak egy facebookos akciócsoportot. Pótcselekvésben verhetetlenek.
Viszont adandó alkalmakkor egyik sem fogja a prémes pilótadzsekijét ráteríteni
a kiszolgáltatottra. Szerintük ezt a poént lelőtte már Szent Márton, és
különben is: könnyebb a világot kézműves sörrel teli korsók mögül megváltani.
Egyénileg jótékonykodni nem fog. Mivel hinni nem hisz, a kereszténység
irgalmasságát is csak akkor gyakorolja, ha látja valaki. Kifelé viselt póz
gyanánt. Amúgy az államtól és a nagyobb szervezetektől várja a megoldást. Azt
meg úgyis kötelező szidni. Így rögvest a jó oldalra kerültünk, efftásak. A probléma letudva.
Faluhelyen? Valamelyest még működik a szociális háló. Schumpeter – egy
Monarchia-beli nagyszerű közgazdász – szerint a kicsi szép, élhető, szuperál.
Hamvas Béla is azt tartotta, hogy nagyjából tízezer főig működő képes egy
közösség. Amíg mindenki ismeri a másikat, vagy legalábbis köszönnek egymásnak
az utcán. Ez így van ma is. Régen a szociális gondoskodás faluhelyen a közösség
dolga volt. Ha akadt egy szerencsétlen – mondjuk falubolondja –, arról a falu
döntött, hogy érdemes-e támogatni, hoz-e hasznot a közösségnek, avagy sem.
Esetenként a haszon abban nyilvánult meg, hogy legalább néha volt kin nevetni, de az sem volt ritka, hogy egyszerűen szerette a nép. A falu
jámbor embere már csak ilyen. A kérges test leple alatt teli van érzelmekkel,
empátiával. Mindazonáltal a faluban sosem volt divat koldulni. Attól
kiszolgáltatottságukban is szemérmesebbek az ottaniak. Magyarán: a valóban
rászoruló manapság megfagy a tanyasi magányában, sőt, kisemmizve a saját
házában, gyakran egy végiggürcölt élet után, kisnyugdíjasként. Az alkoholista, a
drogos, a munkakerülő meg vígan lubickol, mint "szociálisan
támogatott", és évtizedeken keresztül megél a henyélésből.
A kisvárosokban, falvakban kihűlők java része nem volt alkoholista. Csak tartásában olyan ember, aki szégyellt segítséget kérni magának.
És mivel manapság már a drágán megfizetett liberális, bomlasztó értékrendnek hála nincs morál, nincs család, nincs a falvaknak közösségi etikájuk – nem is kaptak támogatást.
A kisvárosokban, falvakban kihűlők java része nem volt alkoholista. Csak tartásában olyan ember, aki szégyellt segítséget kérni magának.
És mivel manapság már a drágán megfizetett liberális, bomlasztó értékrendnek hála nincs morál, nincs család, nincs a falvaknak közösségi etikájuk – nem is kaptak támogatást.
Az államtól meg már megtanulták, hogy hiába kérnének, dettó nem kapnak. Hát nem
is várnak.
Némi vigasz, hogy a közvetlen környezetük gondoskodása révén még mindig
menthetőek az ilyen emberek. A megsegítésük évszaktól függetlenül – kötelező.
Ám a tévedések elkerülése végett, Isten és az erkölcs nevében az európai
szolidaritás és az általános érvényű szeretetparancs nem az ide kéretlenül
beözönlő szerencselovagoknak, az ingyenélőknek, a semmirekellőknek, illetve
mélyigénytelen bűnözőknek az ingyenes jóltartására szólít föl bennünket, hanem
a rászoruló, bajba jutott, de arra érdemes emberek megsegítésére. Megsegítésére
– és nem eltartására!
Pk
Pk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése