Ukrajna, és a nyelvtörvény - 3. rész
Megboldogult úrfi koromban – ahogy az áldott
emlékű Hornyik Miki mondaná –, az egykori Szovjetunió peremével,
vagyis a mai Ukrajna legdélebbi, kárpátaljai csücskével 1985 nyarán volt szerencsém
ismerkedni. Az első találkozás sem volt bizalomgerjesztő. A Fölső-Tiszán
kenukkal eveztünk. Július végén. Szárazak voltunk mint a babkarók. Vártuk, hogy
mihamarabb holnapután legyen, és végre a hírhedetten hűs és mégis vidám tokaji
borpincéket vizitálhassuk. De addig be kellett érni a folyó menti kefesűrű
fűzfások vadregényes, méregzöld, ám egyre unalmasabb látványával. Aztán szólt a
csapatparancsnokunk, a túravezetőnk, hogy a jobboldali partot ne nagyon
közelítsük. Hofi Gézát idézve ott éppen
a szocializmust építették, s ha netán a támadó jellegűnek nehezen
nevezhető piros műanyag kenukkal, fa evezőlapátokkal közelebb merészkedünk, még
valamelyik idegesebb, jófej szovjet strázsa képes lesz meghúzni a ravaszt.
Figyelmesebben megnézve láttunk is pár maszkírozott őrhelyet. A ritkásabban
benőtt részeken kivirított a betonoszlopos kerítés, a szögesdrót, ami arrafelé,
valamiért már akkor is nagy divatnak örvendett. Valószínűleg az értékes,
gyommal, gizgazzal benőtt erdőket kellett védeni a kaparcsi, a kommunizmusra
módfelett irigy magyar turistáktól. Gondoltam is magamban: adjak hálát az
égnek, hogy nem ide születtem, hanem vajdasági vagyok. (Nem tartozik szorosan a
témához, de pár évre rá, ahogy kezdődött a balkáni cirkusz, kicsit muszáj volt
revideálnom a nézeteimet.)
Egy
szó mint száz: a legelejétől furcsa volt nekem az a régió. Ismeretlen,
félelmetes, kellőképpen rideg.
Amúgy
is telve vagyunk az ukránokat illető tévképzetekkel. Kevesen tudják, hogy a mai
ukránság önképét a zaporozsjei kozákság adja. Ha meg a kozákokat emlegetjük,
rögtön hagymaszagú, borotvált fejű, villás bajszú lovas vademberek képe jelenik
meg előttünk, akik éppen leszúrni készülnek a Segesvár határában menekülő szerb
nevű de magyar szívű Alekszander Petrovicsot, e nép költőzsenijét. Petőfit
meglehet, hogy kozák dzsidások szúrták le. Meglehet. De azok lengyelek voltak.
Ugyanis a kozák az nem egy nemzet, hanem inkább amolyan szociális kategória.
Sokrétű, lovas katona, a végvidékek szegénylegénye. Beazonosíthatatlan
fegyvernemű. A szláv ajkú kozákság bölcsőjét az Arany Horda és az orosz
részfejedelemség peremterületei szolgáltatták. Jobbára határvédelmi
feladatokkal ellátott félnomád parasztokból verbuválódtak, akik olykor saját
zsebre dolgozva raboltak, előszeretettel fosztogattak is, mert valamiből csak
meg kellett élni. Az ukrajnai, zaporozsjei kozákság a 15. század végére
kialakult népcsoporttá vált, a Dnyeper alsó szakaszán éltek, és a Krími
Kánságba át-átrándultak, nem kifejezetten bevásárló turistaként. Aztán hol a
lengyelek, hol a litvánok zsoldjába álltak, hogy a gyakori tatár
viszontlátogatásokat fegyverrel akadályozzák meg. A lublini unió ratifikálása
után a teljes déli határvidék egy parancsnokság alá került. II. Zsigmond Ágost
(1548-1572) országlása alatt már reguláris kozák hadakról beszélhetünk. Ám az
ukrán történetírás hivatkozási alapját képező, az államiság kezdetének
hirdetett három kozák vajdaság – a braclavi, a kijevi és a csernyihivi –
egyesülésére még jó száz évet kellett várniuk. A megroggyant lengyel és litván
nemesség kénytelen volt engedményeket tenni a zborivi békekötéskor, így a
Hmelnyickij nevével fémjelzett 1648-as
harc sikerrel zárult. Aki egyébként többet szeretne tudni erről az időszakról,
olvassa el Henryk Sienkiewicz: Tűzzel-vassal című történelmi
trilógiáját.
Dióhéjban
ennyit az ukrán “álomiság” alapjairól. Persze, ettől még a Habsburgok és az
oroszok egyaránt igába fogták őket. Meg 1986. április 26-án volt arrafelé egy
furcsa robbanás is, hogy utána egy darabig hanyagolni kellett a salátaevést és
fél Skandinávia napok alatt megtanult imádkozni, nehogy az atomfelhőt feléjük
fújja a szél.
Ukrajna
története azóta tumor, spontán vetélések milliója, ugyancsak milliós daganatos
megbetegedésekkel, éves szinten halva született csecsemők százezreivel: a
hajdani ország összlakosságának ötödével csökkentve. (Cirka 10 millió ukrajnai
lakos hibádzik az utolsó népszámlálás óta.)
Ezt
sem verik nagydobra: sem Kijevben, sem máshol Európában. Személyes élmény:
nyaralásból jöttünk haza. Vártuk a buszt. A három lányunk nyüzsgött éppen, mire
a mellettünk álló középkorú nő hozzánk lépett, és tört szerbséggel, erős orosz
akcentussal rákérdezett, mind a három csemete a miénk-e? Mondtuk, hogy igen.
Elfutotta szemét a könny, pravoszlávosan áldást osztott ránk, miközben
elmesélte, hogy ő ukrán, a férje montenegrói, de a hazájában három egészséges
lánygyerek szinte csodaszámba megy. Becsüljük meg őket. "Ezt tette velünk Csernobil" – sírta el magát a végén.
Ez
is Ukrajna. Zavaros identitással, fertőzötten, fél lábbal polgárháborúzva. És
most még ezzel a nyelvtörvénnyel, amivel a régióban lévő összes szomszédjával
megromlik a kapcsolat. Nehéz lesz barátokat találnia Kijevnek.
Aki
a nyelvtörvény abszurditását igazán átlátja, a Técsőn született Gazda Albert
barátom, kárpátaljai származású újságíró. A Magyar Nemzet főmunkatársa. A minap
járt nálunk, beszélgettünk az aktualitásokról. Mindennél hitelesebben a végén
megosztanám az ő három – a témára rímelő – történetét.
“Van ide három apró andekdotám.
1. Amikor szovjet
katonaként 1985-ben átkerültem Boriszovból Grodnóba, új századomban rettentően
megörült nekem a hmelnyickiji Oleg Verlan. Végre jött valaki, akivel tudott az
anyanyelvén beszélgetni. Azelőtt nem tudott senkivel, hiába voltak ott ukránok
rajta kívül is. Ők nem bírták saját anyanyelvüket.
2. Amikor 1999-ben
Kijevben jártam, a hamadik-negyedik napon hallottam ukrán szót először: a
főpályaudvar csomagmegőrzőjében. Addig mindenhol mindenki oroszul kommunikált
velem.
3. 2008-ban a Sziget
fesztiválon a szerb Disciplina Kičme remek koncertje közben-után összehaverkodtam
egy kijevi sráccal és a barátnőjével. Szidták az oroszokat, mint a bokrot.
Oroszul. Nem hagyhattam ki a ziccert: de ha ukránul sem tudtok, ellentétben
velem, aki majd két évtized Budapest után is igen, akkor mire fel vagytok
ekkora ukránok? – kérdeztem kajánul. Mérgesek lettek.”
Mérgesek vagyunk
most mi is. Kérdés, mérgesen lehet-e, érdemes-e építő jellegű
szomszédságpolitikát folytatni?
Pk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése