2010. október 5.

2010. október 5.
"A VÉLEMÉNY SZABAD. A TENNI AKARÁS PARANCS. A SZÜLŐFÖLD SZENT."

2020. február 21., péntek

NAPLÓ - 106.



Napok óta tavasz van a télben.
Különös napfény szagú illat lengi be a mozdulatlan, lomha levegőt, ami ráfekszik az utca megszürkült kövére. A tavalyról megmaradt gesztenyefa levelek sárgán tapadnak rá az ég kékjére, mintha nappali csillagoknak akarnának látszani. Ez az andalító légkör mézgaként ragasztja le a szemhéjamat. Üresen kalandoznak el a gondolataim. Széteresztem őket. Lépkedek a városom meglapuló házfedelei alatt.
szellőzésre nyitott ablakokból függönyök lebbenek ki nekem integetve. Nagy, fekete legyek sütkéreznek a sárga falak repedéseinek peremén. Kenyérszag úszik elő a pékség ajtaján. Amonnét főzelék gőze érződik. Az összes illat megszokott, a fölszálló pára, akárha a saját lélegzetem volna.
Része vagyok ennek a rendszernek. A várost járva eggyé válok annak életével, érzelmeivel, az idegei, a napi kérdései és a pletykái csapódnak le bennem. Odafönt a nap, mint valami darab aranyrög bukik elő a fehérre szikkadt felhők közül.
Megszólal a Nagytemplom harangja is:  új nótát ugyan nem tud kiverni, de a régi bimm-bamm most is úgy hangzik, mintha biztatna. Taktust üt az emberi szívnek. Padra telepszem. Kigombolom a kabátom, körösztbe vetem a lábamat, átkarolom a pad karfáját. Otthonosan nyújtózom, otthon vagyok, egészen. Csukott szemem mögött a napfény sárga karikákkal játszik. Előbb egy korai cinege, aztán egy rigó hangját hallom. A nótája nem vásott. Nem olyan pazarló, mint más, színesebb énekes madaraké. Nincs abban hencegés, csak gondtalan, vidor a dallama.
Idős hölgy kérdi tőlem szerbül, leülhet-e mellém? Mondom, tessék csak, nyugodtan.
A néni nevét nem tudom, noha az arca és a gesztusai mintha ismerősek lennének.
Kis kék kabátját eligazítja. Néz valahová, messzire.
Tapintatlanság lenne, ha megszólítanám, de megelőz.
Beszélni kezd hozzám.
A körösztnevemen szólít, hamar kiderül: ismer, nem is kicsit. Részletesen kikérdez mi történt, mi történik velem. Figyelmesen hallgat. Látszik, tényleg érdeklődik, nem a szokott szélbe elkiáltott, udvariaskodó mondandóra kíváncsi. Míg beszélek, búzavirág szeme fényét a homlokomon érzem. Amint kifogyok a magam fújta mesémből, kis szünet áll be a társalgásunkba. A rigófüttyös, idilli csöndöt végül ő töri meg.
  - Tudja, amikor az ember egy törtnetet mond el, akkor végső soron ugyanazt csinálja, mint az Isten. Kimondja az igét, aztán még egyet, majd még sokat. Összefűzi azokat, és ezzel egy világ veszi kezdetét. Ez is teremtés. Az idén, látja, korán jött a tavasz. Kétszer is virágozhatnának a fák, ahogy mi, emberek kétszer, háromszor, esetleg többször is hozhatunk virágot. Ha elég fény és elég meleg jár át bennünket, megtörténhet a csoda. Én már elmúlattam azokat az eliramló szép éveket. Nem bánom. Ez a mostani, hosszú idők óta még mindig az utolsó tavaszom, és nagyon boldog vagyok, amiért úgy tűnik, immáron sosem fog elmúlni. Búcsúzott pedig, búcsúztatott, de aztán mindig visszatért. Egy emlék nem hagyta elmenni. S míg arra a férfira emlékszem, nemes, zajtalan körülöttem a világ, és végtelen lesz az élet.
  Nem szólok közbe. Mosolyogva folytatja:
  -  Az a férfi elég régen az udvarlóm volt. Kalapot, kinyúlt pulóvert és vállpántos kabátot hordott, aminek fölfeslett zsebét eleinte félszegen takargatta a kezével. Virágot nem hozott ugyan, de tisztelettudó volt, komoly és kissé tanácstalan. Megállt a lakásom ajtajában, s én kitártam, hogy beléphessen hozzám. Másodjára, ahogy becsöngetett, szelíd mosoly bujkált a szája szegletén, és szépen kérte, ha lehet, ő ismét a vendégem szeretne lenni. Öröm volt látnom, megengedtem, hogy mellettem legyen. Harmadízben már kopogott az ajtómon és közben a nevemen szólított, úgy kért, tegezve, „kedves, nyiss ajtót nekem”. Amikor negyedszerre is meghallottam ismerős lépteinek zaját és a kilincs zörrent, én nagyon halkan csak annyit mondtam: „Itt vagyok”. A későbbiekben már ez sem kellett. Egy kulcsot adtam neki. Ő aztán jött, minden szó nélkül.
   A hölgy egy szerb mondást mondott a végén, amit nem teljesen értettem, de nem akartam megsérteni, rákérdezni. Láttam rajta, máshol jár. Élvetegen, puhán végigmért, szeme melegen pihent meg rajtam. Fölkelt, vállam megérintette, intett és elsétált. Kék kabátjában a jelenvalóság hagyott ott. Személyében a rejtelem tűnt tova, a városi patika sarkánál.  
 
                          Pk

Nincsenek megjegyzések: