festményem |
Január 19. Vasárnap.
Dúdolok: „ahogy ez itt szokás...". Kimegyek a Tamáshoz meg a Mesterhez.
Dúdolok: „ahogy ez itt szokás...". Kimegyek a Tamáshoz meg a Mesterhez.
A Déli pályaudvarnál tekintgetek. Csipetnyi
aggodalom bennem. Kínos. Muszáj egy pillanatra beugranom valahova. A nyilvános
illemhely odőrje, kinézete csöppet sem bizalomkeltő. A nénié sem, aki mint valami bibircsókos, összeaszott
Cerberus a föld alá süllyesztett egységet fölügyeli. Vesződök egy sort a
kapunyitó automatával, visszadobja az érmét. Végül a nyanya ingerült hangon leiskoláz,
miként kell 200 forintot bedobnom, s lőn: szezám tárul. Eszembe jut Bécs, a
tisztaság, a rendszer simasága, a gumikesztyűs, vasalt egyenruhás, kitűzőt
viselő fickó, amint illatos kéztörlőt cserél, és nem szólok vissza semmit.
A bankautomatánál hiéna próbál kunyerálni,
elhessegetem. Megveszem a szokott fajtájú mécseseket, de nincs a helyén az
ismerős kertész ember. Gondolom, a karácsonyi nyüzsgést most piheni ki. A sarki
üzletbe vagyok kénytelen betérni, hál’Istennek gyufájuk is van.
Sétálok, bámészkodok. Aztán mégsem bírom
ki, fotózni kezdek a temetőben. Csodálatosan deresek a fák, valami apró szemű
hó hullik. Teljesen egyedül vagyok, és ez jó így. Makovecznél és a Tamásnál is
egyből lobban a gyufám. Kiegyensúlyozottság, nyugalom van. Utána beugrok a
Keleti Guriba. Rám ír egy üzenetet az Író, átjönne hozzám, mert nála elromlott
a fűtés. Mondom, halasszuk el egy félidőnyit, meccset nézek, éppen verjük a szlovénokat.
Míg szurkolunk, egy kiállított képemre alkudozik az a fickó, akinek ráspolyos hangja
tisztára, mint a Nagy Pistáé. A garzonban az Íróval elvagyok, teát főzök neki.
Aztán elviszi a taxi a barátnőjéhez. Zenét eresztek, Cseh Tamás átdolgozásokat,
természetesen. Ma minden dolgom szépen sült el. Ritka nap.
Nemhiába: vasárnap. Szerintem amióta
világ a világ, a normalitás azt diktálja, hogy az ember az életritmusa, a rendje
végett, valamint az egészsége, vagyis saját maga miatt megtartsa a vasárnapot. Mindez
persze nem kötelező. Pusztán csak színvonal, erkölcs és emberi tartás kérdése. A
spártaiak sem harcoltak a hét hetedik napján. Mátyás életrajzírójától, Bonfinitől
tudható, hogy az utolsó szent királyunk udvarában vasárnap csak a kutyapecérek
dolgoztak, mert a vadászkopókat etetni kellett. De még az udvari szakácsok is
megfőztek szombat estig, vasárnapra ne maradjon munkájuk. Az ostromlott Dobó várkapitány
Egerben kedélyeskedve válaszolta Petőnek: „Vasárnap van, hogy lőnénk?”A sumér
teremtéstörténet jóval ötezer évvel ezelőtt a holdhónapot már három dekádra, azaz
tíznapos periódusokra porciózta. Később a célszerűség érdekében módosítottak, mert
hamar rájöttek, hogy a hét napból álló ciklus alkalmasabb az időmérésre. A
hetes szám ugyanis prímszám: azaz tovább nem lehet szétmérni, míg a tízet
hajlamosak vagyunk rögtön kétszer ötre osztani.
A hét ezzel, és enélkül is mágikus és
mitikus szám, a számmisztika szereti elemezgetni.
Az elvitathatatlan szakrális tartalmakon
túl talán akad rá racionális magyarázat is.
Oka sem túl bonyolult: az emberi agy,
átlagosan és rövidtávon hét egyszerű információt képes megjegyezni. Ezért zömmel
hétjegyűek a telefonszámok, és hétkarakteresek – négy karakteres irányítószám,
település, utca, házszám – a levelező címek. Lehet persze kivétel, ha a
rendszer telítettsége miatt többet kíván. A történelem és a mítoszok is szívesen
foglalkoztatják a hetest. Ezért van hét törpe, hétpecsétes titok, hét vezér, hétmérföldes
csizma, hét ókori világcsoda, bibliai hét szentség, hét erény és Rómának hét
dombja mellett hét legendás királyát szokás emlegetni. A klasszikus korban a hét
szabad művészet elsajátítása volt a műveltség alfája és ómegája. A paraszti
hagyományban a kajszibarack fák csak minden hetedik évben hoznak bőséges
termést: ezt akármelyik pálinkaivó igazolja. Ha jobban belegondolok, a jó
Móricz hét krajcárja sem a véletlen írói fantázia szüleménye, sokkal inkább
visszautalás a hetes szám szent mivoltára, magyar hagyományban is gyökerező
tiszteletére.
Nem elszakadva a hetestől és a
vasárnaptól, mert az európai értékrend egyik pilléréről beszélünk: fontos a
jelenvalósága. Az, hogy kiemeljük. Ugyanis a vasárnapok nélkül is ott
tartunk, hogy már nem is Európa válságáról kell szólnunk, hanem egyenesen Európa
haldoklásáról. Ha volt (nagyon úgy tűnik, hogy volt), akkor megbukott az
Európa-terv. Az identitás nevű szappanon csúszott el minden. Ez tett be az
eszmének. Meg a tagadás és a hülye helyeslése mindennek, ami beteges, ami
kártékony, ami korábban vállalhatatlan volt.
Innen nézvést egyetlen szalmaszálunk
maradt: köntörfalazás nélkül kéne végre a valóságos dolgokról, a valóságos
problémákról beszélni. Ám a mostani idők nem kecsegtetnek vérbő reményekkel.
Európa nagyjai most sem a dicső elődök nyomdokain lépdelnek, nem terveznek semmit, pláne nem óhajtanak megvívni győztes csatákat. Sokkal inkább másokat akarnak sírba vinni maguk
helyett. Mert finnyásak. Mert a moralizáláson túl nincs sem látószögük, sem
látóperemük.
Pedig csak elég lenne egy-egy januári
vasárnapon kimenniük a zúzmarával futtatott bolyhos faágak alá és szétnézniük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése